Otázky: Vrtuľník sa na zem zrútil približne zo stometrovej výšky. Pod sebou mal v závese dvoch hasičov záchranárov.

Piloti v ohrození? Pravda o „Kaliňákových“ vrtuľníkoch, ktoré spadli

Havarovaný policajný vrtuľník lietal každý deň, niekedy aj dvakrát k ostrým zásahom.

Domov

Vpriebehu ôsmich mesiacov dve havárie amerického vrtuľníka Bell 429 na Slovensku. Obe tragické. V prvom prípade zahynula trojčlenná posádka pri výjazde na záchranu zraneného človeka, v druhom zahynuli hasiči pri tréningu.

Padol „nosom“: Zrútil sa špirálovito.
Padol „nosom“: Zrútil sa špirálovito.
RUDOLF FELŠÖCI

V oboch prípadoch išlo o nové helikoptéry ešte v záruke a predpokladalo sa, že stroje jednoducho nemôžu zlyhať. Obidve pilotovali skúsení chlapi, ktorí mali nalietané tisícky letových hodín. Zatiaľ ani v jednom prípade nie je jasná príčina nehody. Tragédie sú tak stále plné otázok a dohadov. Stroje pilotovali špičkoví a skúsení odborníci, vrtuľníky boli nové a vo vynikajúcom stave, tak prečo spadli, prečo sa stali tieto tragédie?

Tragédia zo septembra 2016

Nehoda záchranárskeho vrtuľníka Bell 429 spoločnosti ATE, ktorá okrem iného na Slovensku prevádzkuje letecké záchranárstvo, sa stala dva týždne po uvedení spomínaného stroja do letovej prevádzky.

Záchranári vtedy vyrazili na záchranu muža v neprístupnom teréne neďaleko Banskej Bystrice. Na palube bola posádka, ktorá sa špecializovala na zlaňovanie v ťažko prístupných terénoch. Po tom, ako naložili zraneného a odleteli do nemocnice, stratila posádka vrtuľníka kontakt s dispečingom. Svedkovia, ktorí videli let stroja, vtedy tvrdili, že do necelých desiatich minút od vzlietnutia vraj vrtuľník vydával zvláštne zvuky a potom začuli zvuk, ktorý pripomínal výbuch.

„Vyšetrovaním nehody vrtuľníka sa zaoberá Námorný a letecký vyšetrovací útvar. Naďalej prebiehajú expertízy a testy na pozostatkoch vrtuľníka v zahraničí aj na Slovensku. Zatiaľ sme žiadne oficiálne výsledky týkajúce sa okolností nešťastia nedostali. Pri vyšetrovaní nehody naďalej spolupracujeme s príslušnými orgánmi s cieľom objasniť, ako k nehode došlo,“ upresňuje hovorkyňa leteckých záchranárov Zuzana Hopjaková.

Záchranári majú 14 vrtuľníkov, z toho tri sú vrtuľníky typu Bell 429. Predtým lietali záchranári najmä na vrtuľníkoch Agusta, a tak prechodu na novučičké Belly 429 predchádzalo deväťmesačné školenie všetkých členov posádky aj servisných pracovníkov. Jeden nový stroj vyšiel ATE na 6,2 milióna eur. Ten, ktorý havaroval, mal dokonca meno Martina - po prvej pacientke, ktorú zachránil.

Tragédia spred pár dní

Druhý vrtuľník Bell 429, ktorý havaroval na Slovensku, bol podľa informácií z ministerstva vnútra po garančnej prehliadke a ešte v záruke. Aj v tomto prípade ho pilotoval skúsený človek.

Vrtuľník Bell 429: Jeho hodnota bola okolo 6 miliónov dolárov.
Vrtuľník Bell 429: Jeho hodnota bola okolo 6 miliónov dolárov.
RUDOLF FELŠÖCI

Tentoraz Letka Ministerstva vnútra SR spolu s hasičmi nacvičovala vyslobodzovanie v závese pod vrtuľníkom. „Nešlo o nič mimoriadne, takýchto cvičení majú chlapci za sebou veľa. Nič nenasvedčovalo tomu, že by malo dôjsť k tragédii,“ vysvetľuje prezident hasičov Alexander Nejedlý a dodáva: „Chlapi z letky Ministerstva vnútra SR a hasiči boli a sú ako jedna rodina, poznajú sa veľmi dobre, osobne, súkromne, profesionálne, poznajú aj svoje rodiny, sú priatelia, sú to roky tréningov." Vrtuľník v rámci svojich povinností priletel na východ, pred výcvikom natankoval v Košiciach a nasmeroval si to na výcvikové stredisko pri Prešove. Tam na tréning čakalo 14 hasičov záchranárov zo špeciálnej skupiny. Úloha mala byť pre záchranárov bežná.

Plus 7 dní

Zaistiť sa na lano a zraneného v závese na nosidlách bezpečne dopraviť do bezpečia. Záchranára s raneným mala posádka vrtuľníka pritiahnuť žeriavom k lyžine stroja. Mal nasledovať krátky malý okruh. No podľa očitých svedkov stroj prudko zatočil doprava a v priebehu pár sekúnd helikoptéra z výšky približne 100 metrov padla na zem. A to pred očami kamarátov - dvanástich hasičov záchranárov.

ATE školilo aj pilotov letky

Letka ministerstva vnútra má tieto vrtuľníky dva.

Získala ich pred dvoma rokmi v rámci výmeny za starú helikoptéru Mi-171. Tá po výmene so spoločnosťou Bell mala skončiť niekde v Dubaji. Podľa ministerstva sú vrtuľníky Bell efektívnejšie, ekonomicky výhodnejšie a najmä praktickejšie vo svojom nasadení. „Denne zasahovali priemerne dvakrát, popri tom sa využívali na cvičenie jednotlivých zložiek, ale aj pri pátraní po osobách a podobne,“ dozvedáme sa ďalej z tlačového odboru ministerstva vnútra.

Plus 7 dní

Po tragédii ostal na zemi aj druhý Bell 429. Kedy opäť vzlietne, zatiaľ nie je jasné. Ako sme sa ďalej z ministerstva dozvedeli, oba vrtuľníky mali približne jednaký nalietaný počet hodín. Ten, ktorý havaroval, 417 a druhý, ktorý momentálne stojí v hangári, tiež okolo 400. Letka ministerstva vnútra má 7 pilotov, z nich traja, vrátane toho, ktorý je momentálne zranený v prešovskej nemocnici, majú špecializáciu na pilotovanie vrtuľníkov. Stroje servisujú a garážujú na letisku v Bratislave a v prípade potreby vyrážajú v rámci celého Slovenska.

Piloti letky predtým lietali na spomínaných starých vrtuľníkoch, a tak skôr, než sadli do kokpitu Bell 429, čakalo ich intenzívne školenie. Ako jediná na Slovensku má oprávnenie na školenia pre vrtuľníky Bell 429 práve spoločnosť ATE, ktorá prevádzkuje aj letecké záchranárstvo. „V rámci leteckej školy poskytuje naša spoločnosť výcviky typovej kvalifikačnej kategórie na vrtuľníky typu Agusta A 109 K2, Bell 429 a Eurocopter AS 355. Okrem prevažnej väčšiny zahraničných pilotov sme školili troch pilotov Letky Ministerstva vnútra SR, a to naposledy v roku 2015 a 2016. Typové výcviky na získanie typovej kvalifikačnej kategórie pre vrtuľník Bell 429 sa uskutočňujú jednorazovo,“ vysvetľuje hovorkyňa AIR - TRANSPORT EUROPE Zuzana Hopjaková. Ministerstvo pripúšťa, že pilotov vrtuľníkov potrebujú. A to nielen na to, čo majú, ale aj pre záujem kúpiť ďalšie. „Letke by sa, samozrejme, zišlo viac pilotov a túto situáciu sa budeme snažiť riešiť,“ upresňuje ministerstvo vnútra.

Domov