Slovensko sa chváli úspešnou diaľnicou. Je predražená a ani sa nezačala stavať

Slovensko prezentuje D4R7, teda obchvat Bratislavy, na konferencii EÚ ako úspešný projekt. Je pravda, že tento PPP projekt získal v zahraničí ocenenie, doma však vyvoláva stavba tejto diaľnice otázky.

Domov

„Rozhodnutie vlády SR obstarať diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 pri Bratislave ako PPP projekt vychádzalo zo zmanipulovaných podkladov,“ znie jedna z výčitiek diaľnici.

Predražený obchvat

„Ministerstvo dopravy si najprv obstaralo poradcu s konfliktom záujmov a potom spolu s ním skreslilo vstupné údaje do kľúčového testu výhodnosti. Oficiálne prezentovanú hodnotu za peniaze preferovaného PPP projektu „vylepšili“ o vyše 800 miliónov eur,“ píše analýza inštitútu INEKO.

Zdá sa, že predraženosť projektu, ani to, že sa jeho stavba ešte ani nezačala, titulu „úspešný projekt“ neprekáža. Vo štvrtok 23. marca na konferencii o investíciách v doprave v bulharskej Sofii prezentoval bratislavský obchvat ako príklad pre ostatných istý Peter Jeffreys z Európskej investičnej banky.

Nultý obchvat hlavného mesta Slovenska vybrali ako svetlý príklad na seminári Európskej komisii spolu s letiskom v Litve, Beskydským tunelom na Ukrajine, a železnicami Rolling Stock v Poľsku.

Slovensko sa chváli úspešnou diaľnicou. Je predražená a ani sa nezačala stavať
Slovensko sa chváli úspešnou diaľnicou. Je predražená a ani sa nezačala stavať
Veronika Cosculluela

Zahraničné ocenenie

Vo februári cesta získala ďalšiu poctu za hranicami: „najprestížnejšie ocenenie v oblasti projektového financovania na celoeurópskej úrovni“, ako cenu magazínu Project Finance International označil rezort dopravy.

„Ocenenie potvrdilo, že dobre riadená spolupráca medzi verejným a súkromným sektorom vo výstavbe je rýchlym a výhodným spôsobom financovania infraštruktúry,“ povedal štátny tajomník ministerstva Viktor Stromček pri preberaní ceny v Londýne. Ide vraj o najlepšiu transakciu roka. Ako pre koho, natíska sa.

Výstavba diaľnice D4 a časti rýchlostnej cesty R7 sa naplno rozbehne až na jar, prípadne začiatkom leta. Štát bude stáť dve miliardy, splácať to budeme 30 rokov. Stavať budú Španieli, konkrétne konzorcium okolo firmy Cintra. Jej zástupca Carlos Ugarte už stihol poklepať základný kameň.

Odborníci na dopravu si dokonca ani nie sú istí, či obchvat doprave v hlavnom meste reálne pomôže. Na jednej strane môže znížiť počet áut pri vstupe do mesta, no v iných miestach môže premávku zahustiť.

Podozrivé obchody s pozemkami

Kým INEKO vyčíta obchvatu predraženosť a odborníci neistú efektivitu, Transparency má zas problém s tým, že úrady nechcú zverejniť sumy, za aké štát vykupuje pozemky pod plánovaným obchvatom.

Obchody s pozemkami si všimla aj NAKA „Výkup týchto pozemkov je najväčší pozemkový biznis posledných rokov - pôjde o obchody za viac ako 300 miliónov eur. Podľa nás majú občania právo vedieť, kto na tom biznise zarobil,“ myslia si v mimovládke. Žiadosti o zoznam cien a účastníkov obchodu úrady odmietli dať Transparency..

„Chceli sme poznať celkovú výmeru a cenu doteraz vyplatených pozemkov ako aj zoznam zmlúv za viac ako 10 tisíc eur. NDS a ministerstvo dopravy odkázali, že nám - a teda verejnosti nedajú vôbec nič,“ napísali. Dôvod? Nemajú na spracovanie infožiadosti personálne kapacity.

Zaujímavé je, že podľa médií by mal štátu svoje pozemky výhodne predať aj šéf Mostu-Híd Béla Bugár. Hovorí sa, že mohol zarobil okolo pol milióna eur. Rezort dopravy vedie jeho nominant Árpád Érsek.

Domov