Veľkí páni v malých mestách: Niektorí primátori zarábajú viac ako ministri

Komunálna politika sa oplatí, platy primátorov stále stúpajú.

Domov

Z cudzieho krv netečie. Povedali si poniektorí naši komunálni politici a zvýšili si platy. Mestskí poslanci môžu zvýšiť plat primátora či starostu aj o sedemdesiat percent. Mnohé radnice tento manéver využili. Lokálni politici aj v menších mestách výplatou občas preskočia poslanca Národnej rady či dokonca ministra.

Štedrí poslanci

Zvyšovanie platov primátorov nie je na Slovensku výnimočné. Niektorým prilepšia aj niekoľkokrát počas mandátu. Naposledy šéfovi radnice Jozefovi Belickému dopriali mestskí poslanci v Šali. Koncom marca mu schválili zvýšenie už druhýkrát počas tohto funkčného obdobia. Zárobok primátora sa tak vyšplhal na 3 952 eur. Budeme písať o hrubých mzdách.

Iný príklad. Primátor 14-tisícovej Levoče Milan Majerský (KDH) zarába od januára 2016 skoro toľko, čo bratislavský poslanec Národnej rady - 3 231 eur. Dovtedy mal k základu 25 percent, potom mu poslanci mesačnú odmenu zvýšili na 40 percent platu.

Primátor Levoče: Milan Majerský (KDH) je odmeňovaný platom okolo 3 200 eur. Mesto má podľa rebríčka hospodárenia INEKO 3,5 bodu zo 6.
Primátor Levoče: Milan Majerský (KDH) je odmeňovaný platom okolo 3 200 eur. Mesto má podľa rebríčka hospodárenia INEKO 3,5 bodu zo 6.
Tony Štefunko

„Išlo o poslanecký návrh nezávislého poslanca Ľubomíra Repaského, ktorý to navrhol z dôvodu, že primátor mesta Levoča má najnižší plat zo všetkých primátorov v okolí,“ vysvetlili z radnice. Oficiálny dôvod by sa dal teda zhrnúť - „ostatní mali viac, prečo by mal akurát ten náš zaostávať“.

Zmrazení

Na to, či je v malých slovenských mestách veľa pánov primátorov, ktorí sa doťahujú na platy národných politikov, sme sa pozreli bližšie. Oslovili sme tridsať menších miest. A veru sme našli viacerých. Rudolf Podoba (Smer) v Handlovej berie 3 800 eur, Jozef Trstenský (Smer) v Novom Meste nad Váhom 4 400 eur, Zoltán Hájos (SMK) v Dunajskej Strede 3 900 či Alexandra Pivková v Lučenci 3 875 eur.

Ministri zarábajú aktuálne 3 671 eur, poslanci Národnej rady mimo Bratislavského kraja 3 576, bratislavskí o dve stovky menej. Vláda aj poslanci majú mzdu už šesť rokov zmrazenú. Šetrenie pre krízu sa lokálnych politikov veľmi netýka.

Znižovanie? Komplikované

Odmenu primátora a starostu zastupiteľstvo prerokúva raz ročne. Ak ho nezvýši o „záslužné“, väčšinou k nemu priráta aspoň valorizáciu. Primátorské platy sa odvíjajú od priemernej mzdy na Slovensku. Tá dosiahla vlani 912 eur. Keby záviseli od priemernej mzdy v ich okrese, niektorí by sa chytili za hlavu.

Mestskí poslanci majú v rukách aj zníženie platu primátora, môžu tak však urobiť len s jeho súhlasom. Ak verdikt nepodpíše, nič sa nestane. Taká situácia nastala napríklad v Prešove v roku 2014. Bývalý primátor Pavel Hagyari odišiel na dovolenku a uznesenie poslancov „vetoval“. Novší príklad? Primátor Dolného Kubína Roman Matejov si znížil plat v roku 2015 o smiešnych 60 eur. Nuž, s platom sa smerom nadol chodí ťažko.

Dve práce, menej peňazí

Príjem vyše 4 000 eur mala aj primátorka Prievidze Katarína Macháčková (nezaradená). Od marca minulého roka však zasadla aj na stoličku poslankyne NR SR. Ešte pred pár rokmi by mohla kumulovať nielen funkcie, ale aj plat.

To sa však po parlamentných voľbách zmenilo. Rok pred nimi totiž parlament 112 hlasmi prijal návrh Smeru, ktorý skresal príjmy politikov. Odvtedy platí jedna funkcia, jeden celý plat. Za každú ďalšiu minimálna mzda. Macháčkovej plat sa teda znížil - poberá len poslanecký 3 576 eur, plus minimálnu mzdu za svoje povinnosti v Prievidzi, čo je okolo 400 eur. Hovorí, že príjem od mesta dáva na rôzne projekty v regióne.

Po roku zvládania oboch pozícií môže náročnosť práce a výšku odmeny v meste a na národnej úrovni porovnať. „Nedá sa povedať, či je náročnejšia jedna, alebo druhá z nich. Raz musíme v meste vybaviť dve protichodné petície, potom zas v Národnej rade zaujať stanovisko k amnestiám,“ vraví Macháčková.

Kumul sa už nevyplatí: Poslankyňa parlamentu a primátorka Prievidze premiér 4 617 eur Katarína Macháčková zarábala viac, keď len šéfovala mestu.
Kumul sa už nevyplatí: Poslankyňa parlamentu a primátorka Prievidze premiér 4 617 eur Katarína Macháčková zarábala viac, keď len šéfovala mestu.
Július Dubravay

Premrštené platy podľa nej v poriadku nie sú. „Súhlasím s tým, že jednou z možností by mohla byť úprava pravidiel a zníženie kompetencií zastupiteľstvám pri zvyšovaní platov. Ak majú zastupiteľstvá právomoc zvýšiť plat až o 70 percent, úplne sa stráca zmysel stanovovania platových skupín podľa násobkov priemernej mzdy s rozdielmi v desatinách,“ hovorí.

Poškodení sú obyvatelia

„Kľúčové je, aby sa informáciu o plate primátora dozvedeli obyvatelia mesta. Následne je na primátorovi, aby vysvetlil, či a prečo si takú odmenu alebo plat zaslúži. Ak to nedokáže, obyvatelia sa môžu rozhodnúť, že ho v najbližších voľbách nezvolia,“ myslí si Peter Goliaš z INEKO.

„Poškodení sú v prípade neúmerne vysokého platu primátora práve obyvatelia mesta, keďže výdavky na plat odkrajujú z iných výdavkov, čo môže mať vplyv na kvalitu služieb poskytovaných mestom,“ dodáva o negatívach. Podľa neho je dôležité, aby o výške platu primátora prebehla v meste demokratická debata.

„O zákonnom stanovení stropov možno uvažovať, ak by sa vo viacerých prípadoch preukázalo zjavne neúmerné zvyšovanie platu primátora na úkor poskytovaných verejných služieb,“ hovorí, kedy by sa mohla na stôl dostať zmena pravidiel.

Plus 7 dní

Klepnú im po prstoch?

„Čo mám na to povedať?“ položil si otázku Peter Kresák z Mosta-Híd, keď sa ho pýtame, či mu prekáža, že lokálni politici neraz zarobia viac ako národní. „Zákon to povoľuje, zastupiteľstvo schvaľuje,“ vzdychne si. „Ak sú poslanci toho názoru, že si to primátor zaslúži, neprichodí mi to komentovať,“ reaguje.

Jaroslav Baška zo Smeru si myslí, že je to vec vzťahu medzi starostom a občanmi. Sú mu blízko, vidia, čo robí, aj kontrola je priama. Dobre platený primátor bude po skončení mandátu skladať účty. Voliči vyriešia rovnicu medzi odmenou a odvedenou prácou v komunálnych voľbách.

Poslanec za SNS Anton Hrnko hovorí, že „anomáliu“ v platoch primátorov treba odstrániť. „Mala by sa obnoviť funkčnosť zákona alebo sa prijme nový zákon o platových náležitostiach ústavných činiteľov, ako bol schválený pôvodne v roku 1993, ktorý nebola schopná odstrániť žiadna vláda,“ povedal.

Vraj má ambíciu zmeniť rozdiely medzi platmi vládnych činiteľov riešiť „veľmi skoro“. Či návrh nachystá SNS, alebo koalícia, nepovedal. Možno to nakoniec dopadne tak, že sa poslanci a ministri dotiahnu na primátorov a starostov.

Plus 7 dní

Zákon nefunguje

S MARTINOM KOLLÁRIKOM, odborníkom Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť, sme sa rozprávali o nastaveniach platov primátorov.

Martin Kollárik: Odborník Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť.
Martin Kollárik: Odborník Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť.
Archív

Mestské zastupiteľstvo má veľký manévrovací priestor na zvyšovanie platu primátora, maximum je až o 70 percent. My sme zistili, že malé aj veľké mestá zvyšujú základy od 25 do 62 percent, priemerne o 40-50 percent. Je to v poriadku?

Či je hranica na zvýšenie, v súčasnosti zákonom stanovená maximálne na 70 percent základného platu závisiaceho od veľkosti obce či mesta, adekvátna, je na širšiu odbornú diskusiu. Problém je, že inštitút zvyšovania platu sa často nevyužíva tak, ako pravdepodobne zamýšľal zákonodarca. Rozhodnutie o zvýšení platu by sa totiž malo viazať predovšetkým na výkonnosť danej samosprávy a na úspechy starostu či primátora. Ak napríklad primátor dokázal do mesta pritiahnuť nových investorov alebo koordinoval úspešný niekoľkomiliónový eurofondový projekt a podobne, nevidím problém ani vo výraznom zvýšení platu.

Je vám jasné, na základe akých kritérií zastupiteľstvá zvyšujú starostom a primátorom platy?

V súčasnosti sa plat primátora neraz odvíja skôr od politickej podpory v zastupiteľstve - ak má primátor väčšinovú podporu „svojich poslancov“, k zvyšovaniu dochádza aj v prípade, že prakticky nič výrazné vo funkcii nedokázal. Platí to aj naopak, teda ak je väčšina poslancov z iného politického tábora, k zvýšeniu nedochádza ani pri výborných hospodárskych výsledkoch.

Aké má zákon chyby?

Za chybu považujem aj to, že sa plat stanovuje už pri nástupe do funkcie, teda v čase, keď nemožno reálne zhodnotiť primátorove výsledky. Práve pri týchto úvodných nastaveniach platu môžeme veľmi často pozorovať skôr politický postoj väčšiny zastupiteľstva k primátorovi.

Keďže zákon v súčasnosti neustanovuje žiadne podmienky zvýšenia platu, je otázne, či by sa nemal doplniť aspoň čiastočne o nejaké objektívne kritériá súvisiace s hospodárskym výkonom mesta či obce. Vhodnou zmenou by mohlo byť aj to, aby sa plat mohol zvyšovať najskôr až po prvom roku vo funkcii, keďže v opačnom prípade zastupiteľstvom odsúhlasený plat nijakým spôsobom neodzrkadľuje primátorove výsledky.

Je v poriadku, ak primátori platmi preskočia ministrov?

Nemalo by sa to stávať, na druhej strane to však treba súdiť podľa individuálnych prípadov. Problém nemusí byť ani tak vysoký plat primátora ako skôr nízky plat ministrov. Vo všeobecnosti sú totiž platové podmienky ministrov na Slovensku, vzhľadom na množstvo zodpovednosti a časovej náročnosti funkcie, ale aj v porovnaní s vedúcimi pozíciami v súkromnom sektore, skôr nedostatočné. Ak plat primátora dosahuje či prevyšuje úroveň platu ministra, treba si položiť otázku, či je ministerský plat skutočne adekvátny vykonávanej práci.

Vidíte to rovnako, ak sa spýtam na porovnanie platov primátorov a poslancov Národnej rady?

Tu je situácia mierne odlišná, pozícia poslanca NR SR je totiž oproti ministerskej, ale aj primátorskej funkcii jednoznačne menej náročná, a to čo sa týka zodpovednosti aj časovej náročnosti. To platí obzvlášť v prípade poslancov, ktorí si prídu rokovania len odsedieť a okrem hlasovania nevykonávajú prakticky žiadnu činnosť - na rozdiel od ministra či primátora sa táto neaktivita pri 150 poslancoch ľahko stratí. Nehovoriac potom o ďalších finančných, ale aj nefinančných výhodách (napríklad prostriedky pre asistentov), ktoré táto pozícia prináša.

Ako sa vyráta plat primátora a starostu?

Plat primátora sa vypočíta ako súčin priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve a zákonom určeného násobku podľa počtu obyvateľov. Ten závisí od počtu obyvateľov. Pre mesto, kde býva od 20- do 50-tisíc ľudí, je to 2,89. Zastupiteľstvo môže k tejto čiastke pridať uznesením až 70 percent. V kompetencii poslancov je aj nezvyšovať základnú mzdu primátora a ponechať ju v cifre stanovenej zákonom. Znížiť plat môžu tiež,  avšak len so súhlasom primátora.

Domov