Boj o platy v KIA sa vyostruje: Odborári odmietli návrh vedenia - dajte nám viac!

Kauzy
Peter Galan

Odborári posledné návrhy vedenia žilinskej automobilky neprijali. Zostávajú v štrajkovej pohotovosti a hrozba ostrého štrajku naďalej trvá

Kauzy

"Čakáme len na oznámenie sprostredkovateľa Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny o tom, že vyjednávanie bolo neúspešné," hovorí odborový predák KIA Motors Slovakia Miroslav Chládek. "Potom zorganizujeme hlasovanie o ostrom štrajku."

Hoci vyjednávanie má trvať do soboty, už teraz robia v rámci štrajkovej pohotovosti prvé kroky. Dnes rozdajú zamestnancom automobilky nálepky s logom OZ Kovo, ktorými dajú najavo ochotu bojovať za lepšie ohodnotenie. Odborári zároveň pripravujú podporné pochody a zhromaždenia. "Ak vedenie fabriky nezmení postoj, pravdepodobne sa 3. apríla zastavia výrobné linky a zahájime časovo neobmedzený štrajk."

Chcú svojich desať percent

O pracovných a platových podmienkach v žilinskej automobilke sme nedávno priniesli rozsiahlu reportáž. Robotníci sa v nej sťažovali nielen na nízke mzdy, ale tiež na vysoké tempo výrobných liniek a zdravotné následky náročnej práce.

"Životnosť operátora výroby je zhruba desať rokov," povedal nám vtedy odborový predák. "Potom prichádzajú rôzne komplikácie - neurologické problémy, choroby chrbtice, kĺbov, kolien. Ich príčinou je enormné nasadenie, práca v noci, v takte, stres. Mnohí bývalí zamestnanci si v štyridsiatke nedokážu nájsť inú prácu. Z toho pohľadu nie sú platy operátorov výroby dostačujúce."

archív

Odchody zo zdravotných príčin: Vedenie KIA tvrdí, že ich bolo od roku 2009 doteraz celkovo len cez stotridsať. Podľa hovorcu spoločnosti sledujú vyťaženosť ľudí na linkách, zaviedli ich pravidelnú rotáciu na jednotlivých pozíciách. Interný špecializovaný tím, meria rizikové faktory a hľadá riešenia na zefektívnenie pracovísk z ergonomického hľadiska aby sa počty zamestnancov so zdravotnými s cieľom znížili. Foto: archív

Ako pokračuje, zo zhruba 3200 robotníkov je 2300 zaradených do tarifných tried C,D,E, kde sa hrubý základný plat pohybuje od necelých 780 do 920 eur. Väčšine sa príjem celé roky nezmenil. Preto od novembra minulého roku požadujú od vedenia spoločnosti, okrem iného, zvýšenie platov robotníkov o desať a administratívy o sedem percent.

"Na väčšine zmien v kolektívnej zmluve sme sa dokázali dohodnúť, ale zvýšenie tarifných miezd zostalo na mŕtvom bode." Požiadali teda ministerstvo o určenie sprostredkovateľa v kolektívnom spore. Jeho pôsobenie končí v sobotu a pravdepodobne bude neúspešné. "Posledný návrh vedenia Kie bol 50 - 60 eur, podľa platovej kategórie, čo sú ledva dve tretiny našej požiadavky," hodnotí aktuálnu situáciu Chládek.

Július Dubravay

Už nechcú čakať: "Je na čase priblížiť sa k platom civilizovaného sveta," hovorí odborový predák Miroslav Chládek. Foto: Július Dubravay

Odhodlaní

Pri otázke, prečo je taký problém pridať robotníkom pár percent k platu, keď napríklad v samotnej Kórei, či v Nemecku sú na tých istých pozíciách príjmy neporovnateľne vyššie odborár len bezradne rozhodí rukami. "Nerozumiem tomu. Veď počas posledných rokov produkcia neustále stúpa a zisky spoločnosti vysoko presahujú dvesto miliónov euro. Naše požiadavky teda v žiadnom prípade nie sú pre Kiu likvidačné. Ktovie, možno čakajú, či robotníci dajú najavo, že sú jednotní a ochotní o lepšie podmienky bojovať..."

Zatiaľ sa zdá že áno. Zhruba 6-percentné zvýšenie platov, ktoré Kia ponúkla, totiž v minulotýždňovej ankete takmer jednomyseľne odmietli.

Otázkou je, ako dopadne hlasovanie o ostrom štrajku. Zamestnanci musia totiž rátať aj s finančnou stratou. "Treba si uvedomiť, že ideme do boja a každý bude musieť niečo obetovať. Počas štrajku budú prakticky čerpať neplatené voľno a môžu prísť o časť pohyblivej zložky platu." Miroslav Chládek však dodáva, že túto stratu bude možné na základe následných dohôd čiastočne refundovať. Tak ako to bolo v prípade PPS Detva. "Pochopiteľne, zastavenie výroby je posledná možnosť a celý čas budeme pripravení so zamestnávateľom ďalej rokovať."

Odchodu Kie sa neobávajú

Prípadným úspechom požiadavky odborárov neskončia. Chcú aby sa mzdy zvyšovali pravidelne každý rok. "Je na čase priblížiť sa k platom civilizovaného sveta," dodáva.

Štrajk by pre automobilku znamenal obrovské straty. Mnohí sa preto obávajú, či Kórejci namiesto investícií do ohodnotenia svojich ľudí radšej nedvihnú kotvy, alebo nezačnú preferovať cudzincov z chudobných krajín. Odborový predák sa takejto reakcie nebojí. "Počas štrajku nesmú prijímať nikoho na miesta štrajkujúcich pracovníkov a na to, aby mohli zamestnávať cudzincov musia splniť legislatívne normy. Určite by to nešlo masovo. A presun závodu do inej krajiny? Ťažko si to viem predstaviť. Na Kiu je naviazaných množstvo lokálnych dodávateľov. Ak by to predsa urobili, bolo by to úbohé."

Július Dubravay

Výkonní: Produkcia automobiliek rok od roka súpa. Foto: Július Dubravay

Silná podpora

Tvrdé kroky Žilinčanov podporujú odborové organizácie z viacerých kútov Slovenska, medzi ktorými nechýbajú US Steel, PSA Trnava, či bratislavský Volkswagen.

"Udalosti v Kii pozorne sledujeme," hovorí predseda Moderných odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský. "Tamojšie mzdy nie sú dostačujúce a ak nebolo možné efektívne sa dohodnúť s vedením spoločnosti, ich postup považujeme za správny."

Upozorňuje, že problematika nízkych platov trápi celé Slovensko, čo, prácu odborárov sťažuje. "Pokiaľ mzdy nerastú celoplošne, je náročné vyjednať lepšie podmienky v jednotlivých podnikoch. Nepopierateľným faktom ale je, že naši pracujúci, a v oblasti automobilového priemyslu zvlášť, by si zaslúžili oveľa viac."

Dodáva, že vo Volkswagene sú podmienky iné. "Máme lepšie vyjednávacie pozície, pretože náš zápas za mzdy prebieha dlhodobo a s vysokou intenzitou. Tiež je dobré, že máme vysokú organizovanosť a medzi členov odborov patria tri štvrtiny zamestnancov. Žilinčanom držíme palce."

"Poznám históriu a príčiny, ktoré k súčasnej situácii v Kii viedli. Štrajková pohotovosť a prípadný ostrý štrajk neboli cieľom tamojších odborárov," hovorí nám predseda odborovej organizácie PSA Trnava Milan Minárech. "Viem že mali s vedením spoločnosti veľa rokovaní a bolo predložených mnoho návrhov. Ich požiadavky rozhodne nie sú prehnané. Veď Slovensko je už automobilovou veľmocou a každá z automobiliek u nás rok od roka vyrába viac pri takmer rovnakom počte zamestnancov. Ich záťaž a pracovné tempo sa zvyšuje a to čo žiadajú nie je taká veľká suma."

Myslí si, že prípadný úspech Žilinčanov môže byť impulzom a motiváciou pre ľudí na celom Slovensku. A hoci každá odborová organizácia považuje štrajk za poslednú možnosť a uprednostňuje vyjednávanie za stolom, ak to inak nejde, aj krajné riešenie môže byť cestou. Aby sa zo Slovákov sa nestávali novodobí otroci.

KIA ponúka stovku navyše

"Kia Motors Slovakia dnes zamestnancom predstaví konečnú ponuku na zvýšenie miezd v rámci prebiehajúceho kolektívneho vyjednávania," uvádza v svojej reakcii hovorca spoločnosti Jozef Bačé. "V porovnaní s návrhom sprostredkovateľa navýšila nielen základné mzdy, ale aj príplatok za prácu v noci."

Ako pokračuje, na základe ich návrhu by základná mzda výrobných zamestnancov narástla o 50 - 60 eur a príplatok za prácu v noci by sa zdvojnásobil. To by znamenalo ďalších 40 eur. Vďaka tomu by mal každý výrobný zamestnanec bez akýchkoľvek dodatočných podmienok garantovaný nárast mesačnej mzdy od 90 do 100 eur.

Zvýšenie základnej mzdy bude mať tiež pozitívny dopad na výšku variabilnej zložky, motivačných bonusov, letného a vianočných bonusu. Podľa hovorcu ponuka Kie prevyšuje aktuálnu požiadavku odborovej organizácie. Svoj návrh dnes vedenie fabriky prednesie priamo zamestnancom. "Keďže zástupcovia odborovej organizácie naďalej trvajú iba na zvýšení základnej mzdy, spoločnosť považuje takéto konanie za nekonštruktívne a v konečnom dôsledku aj v rozpore so záujmami samotných zamestnancov," uzatvára Bačé.

Kauzy