Bojíte sa lietať? Zbytočne, zahynúť pri leteckom nešťastí je vraj takmer nemožné

Povzbudivá štatistika dokazuje, že šanca zažiť pád lietadla je asi taká vysoká ako uvidieť jednorožca... Museli by ste lietať denne celých 55-tisíc rokov

Kauzy

Strach nasadnúť do lietadla prežíva v nejakej forme až 40 percent ľudí a pritom úplne zbytočne. Bezpečnosť lietadiel sa za posledné roky dostala na takú vysokú úroveň, že ide o najbezpečnejší spôsob prepravy, najmä v porovnaní s autami. A ak by už človek mal takú extrémnu smolu, že by sedel v lietadle, ktoré má nehodu, šanca, že to prežije, je takmer sto percentná.

Potvrdzuje to bývalý riaditeľ bezpečnosti americkej Asociácie leteckej dopravy Tom Farrier. Iracionálny strach z lietania v ľuďoch živia len mediálne správy o smrteľných nehodách, ktoré vždy pútajú veľkú pozornosť, aj keď sú veľmi zriedkavé.

Štatistika nepustí

Medzinárodná organizácia leteckej bezpečnosti vydala štatistiku, podľa ktorej sa za minulý rok stalo na celom svete 163 leteckých nehôd. Treba si však uvedomiť, že sa sem počítajú aj rôzne nespoľahlivé aerolinky z rozvojových afrických krajín, do ktorých sa Európan dostane len veľmi výnimočne. Tiež sem patria vojenské lietadlá, ktoré čelia hrozbe zostrelenia a všetky súkromné lety.

Z celkového počtu 163 spadnutých lietadiel na celom svete iba 24 z nich si vyžiadalo aj ľudské obete, čo predstavuje 15 percent. Ak by sme sa však pozreli len na lietadlá v rozvinutých krajinách, úmrtnosť by ešte viac klesla. Podľa americkej národnej rady bezpečnosti dopravy prežilo letecké nešťastie až 95 percent pasažierov a to v skupine všetkých havárií od roku 1983.

Šanca, že zažijete filmové scény, kde kapitán lietadla kričí „pripravte sa na náraz!“ takmer neexistuje. Podľa štatistu Arnolda Barnetta z univerzity MIT by priemerný Američan musel lietať každý deň po dobu 55 tisíc rokov, aby sa ocitol v lietadle, ktoré spadne a vyžiada si ľudské obete. Pri prepočte na celý svet je pravdepodobnosť trochu vyššia, ale stále nedostižná – treba lietať každý deň 10 tisíc rokov.

Vysoká bezpečnosť

Je jasné, že ak lietadlo tvrdo spadne z výšky desiatich kilometrov do mora, tak šance na prežitie sú nulové. To je však extrémne zriedkavá udalosť, aj keď to tak podľa novinových správ nemusí vyzerať. Drvivá väčšina leteckých nešťastí sa dnes už dá prežiť vďaka mimoriadnemu technologickému pokroku v zaistení bezpečnosti lietadla – sú to najmä moderné materiály, ktoré znemožnia, alebo oddialia požiar, deformačné zóny stroja, moderné bezpečnostné kreslá a únikové plány.

Dobrým príkladom je nehoda lietadla spoločnosti Asiana Airlines pri pristávaní na letisku v San Franciscu v roku 2013. Pilot neodhadol správnu výšku a stroj narazil do vysokej bariéry, ktorá chráni pristávaciu dráhu pred vlnami oceánu. Po hroznom náraze lietadlu odpadol chvost a oba motory.

Napriek tomu, že stroj sa rozlomil a začal horieť, zahynuli iba traja pasažieri z celkového počtu 307. Aj to jednu z obetí nezabila nehoda, ale požiarne auto, ktoré po nej nechtiac prešlo. Veľa životov zachránila dobrá konštrukcia lietadla a fakt, že oheň začal horieť asi až po minúte od nárazu, takže cestujúci mali čas rýchlo vrak opustiť.

Kauzy
  • em
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu plus7dni@7plus.sk.