Rozorané letisko: „Dielo“ súkromného podnikateľa ťažko možno nazvať prípravou pôdy na poľnohospodársku výrobu.

Druhá aféra Veľký Slavkov: Zakrýva ministerka kšefty s pozemkami?

Kauzy
Peter Galan

Štátni úradníci sa rozhodli pochovať letisko, ktoré vychovalo stovky pilotov. Ministerka, ktorej sa celá kauza dotýka, zaryto mlčí.

Kauzy

Predstavte si, že by niekto rozkopal diaľnicu bez presmerovania dopravy. Alebo rozryl plochu futbalového štadióna počas medzinárodného šampionátu. Absurdné? Na Slovensku sa niečo také ľahko môže stať. Vlastne už sa stalo. Nedávno súkromný podnikateľ rozoral na Letisku Kráľová pri Senci vzletovú a pristávaciu dráhu počas bežnej prevádzky. S požehnaním súdu ohrozil životy pilotov a spôsobil nemalé škody. Prečo? Lebo vďaka spornému postupu Slovenského pozemkového fondu (SPF) získal do prenájmu parcelu, kde letisko leží.

Ďalší škandál na polícii! Policajtke nasadili plošticu, káble viedli do kancelárie zástupcu riaditeľa

Súčasná ministerka pôdohospodárstva, ktorá sa ešte ako generálna riaditeľka SPF pod celú situáciu podpísala, dnes mlčí, „jej“ ministerstvo, ktoré by mohlo iniciovať prešetrenie podivných prevodov pozemkov, sa tvári, že zákon nebol porušený, a policajti zo Senca sa skazonosnému vyvádzaniu nekompromisného poľnohospodára nečinne prizerali. Šéfovi letiska neostalo iné, len v poslednej chvíli odkláňať prilietavajúce lietadlá na iné letiská a modliť sa, aby niekto nepotreboval núdzovo pristáť... Stačilo málo a mohlo dôjsť k nešťastiu. A k medzinárodnej hanbe.

Dobré meno

Príbeh Letiska Kráľová sa začal takmer pred dvadsiatimi rokmi, keď si aj u nás začali získavať obľubu ultraľahké lietadlá. Partia nadšencov sa pustila do hľadania vhodnej lokality. Nájsť však priestor, ktorý by umožnil zriadenie skoro kilometrovej vzletovej a pristávacej dráhy, kde vetry dujú správnym smerom a hlavne kde nie sú žiadne drôty vysokého napätia, nebolo jednoduché. Po troch rokoch vyhodnotili pozemky v Kráľovej pri Senci ako jediné v okolí Bratislavy, ktoré toto všetko ponúkali.

Exprezident Gašparovič protekčne vybavil lukratívne kancelárske priestory pre seba aj pre svoju ženu

Piloti teda absolvovali tortúru úradníckych povolení, získali nájomnú zmluvu na päťdesiat rokov, predbežný súhlas s odpredajom pôdy a dali sa do diela. Spevnili a zatrávnili pristávaciu dráhu, postavili hangáre, zrekonštruovali existujúce budovy, vybudovali inžinierske siete. Kráľová si získala dobré meno, organizovalo sa tu viacero podujatí, majstrovstvá Slovenska v ultraľahkom lietaní, zoskoky padákmi, balónové fiesty, pôsobili v nej dve letecké školy.

FOTO NAJväčšie letecké nešťastia Slovenska: Tragické havárie si u nás vyžiadali už desiatky obetí

V posledných rokoch tu za dobrého počasia pristávalo viac lietadiel ako na bratislavskom letisku. Napriek tomu SPF neustále všetkých držal pod krkom. „Hoci sme mali zákonné právo na odkúpenie pozemkov pod dráhou letiska a Kráľová je od roku 1998 zapísaná v zozname slovenských letísk, úradníci odpredaj ôsmich hektárov pozemku neustále blokovali. Každé dva roky sme podávali žiadosť a vždy sme sa stretli s odmietnutím,“ hovorí šéf Pilot Clubu Branislav Kvasnica. „Vraj musíme počkať. Tak sme čakali.“ Zbytočne. Pred troma rokmi zistili, že ich letisko sa stalo predmetom reštitúcií. Ako náhradný pozemok za vyvlastnenú pôdu ho previedli na tretiu osobu. Bez toho, aby sa obťažovali Pilot Clubu niečo oznámiť.

SBS s mafiánskym pozadím. Čo s ňou majú spoločné manželky policajných funkcionárov?

Nástenkový tender?

Vtedajšia riaditeľka SPF Gabriela Matečná v televíznej diskusii vyhlásila, že náhradné pozemky pre reštituentov boli „vyvesené“ na všetkých regionálnych pracoviskách fondu. „V takom prípade by to bol jasný prípad nástenkového tendra,“ upozorňuje Kvasnica. „Ani to však nie je pravda. Zoznamy náhradných pozemkov vôbec neboli reštituentom prístupné. Na druhej strane, takzvaní postupníci - vybavovači - sa k nim dostali bez problémov.“

Či však už boli prístupné, alebo nie, otázka je, čo v týchto zoznamoch robila Kráľová. Zákon o pozemkových úpravách predsa zakazuje pozemky, na ktorých je stavba, prevádzať v rámci reštitúcií. A letisko stavba jednoznačne je. Bez ohľadu na to, či je jeho pristávacia dráha betónová, alebo trávnatá.

Vo svojej reakcii to jasne potvrdzuje aj odbor štátnej stavebnej správy ministerstva dopravy: „Ak je vzletová a pristávacia dráha s nespevneným povrchom súčasťou Letiska Kráľová, tak je v zmysle stavebného zákona stavbou aj jej časť, bez ohľadu na stavebno-technické vyhotovenie.“

Podľa polície trestný čin nespáchal, daňováci mu aj tak naparili 32-tisícovú pokutu. Tak ich zažaloval

Podľa šéfa Pilot Clubu úradníci zneužili svoje právomoci a navyše spôsobili štátu škodu. Upozornil na to aj bývalý minister pôdohospodárstva Zsolt Simon, ktorý sa kauze dlhodobo venuje. Ak by totiž SPF tieto pozemky predal Pilot Clubu, mohol by si za ne účtovať trhovú cenu a štátu zarobiť minimálne 150-tisíc eur.

Chyba za chybou

Podstatným obídením zákona mal byť spôsob, akým sa prevod udial. Reštituenti sa totiž k lukratívnym náhradným pozemkom vôbec nedostali. Po rokoch čakania radšej postúpili svoj nárok dôchodkyni Eve Sýkorovej, matke developéra Petra Sýkoru. A zrazu všetko išlo ako po masle. Bez čakania, bez elektronickej podateľne. Dôchodkyňa s nimi spísala zmluvy, vo finále ich však vybavila smiešnou sumou bez toho, aby vôbec vedeli, čo jej predali. Okrem Kráľovej si už ako postupníčka vybavila parcely aj v Rovinke a v Nových Košariskách.

„Pozemkový fond sa tvári, že reštituenti mali právo splnomocniť kohokoľvek, aby ich pri rokovaniach zastupoval. To je síce pravda, ale nemohli postúpiť svoj nárok tretej osobe, ak nevedeli, o ktoré pozemky presne ide,“ upozorňuje Zsolt Simon.

Mala by to byť naša najšpičkovejšia detská nemocnica. Skutočnosť je však iná

Takisto je presvedčený, že všetky súčasti letiska sú stavby. „Ten pozemok bol a je registrovaný na ministerstve dopravy ako letisko a SPF ho tak aj prenajímalo. Podľa zákona ho teda nemohli použiť na uspokojenie reštitučných nárokov.“

Dôležitá je aj zmluva o prenájme až na päťdesiat rokov. Štát k nej podľa Simona pristupuje len vo výnimočných prípadoch, ako bolo práve vybudovanie letiska. Jej vypovedanie preto považuje za absurdné.

Policajti nezasiahli

Vráťme sa však k pozoruhodne jarej dôchodkyni. Tá sa nedostatkami zmlúv netrápila a s víziou budúcej výstavby rovno dala Pilot Clubu výpoveď. Napriek svojim kontaktom nakoniec nezabodovala. Obec nepovolila zmenu územného plánu. Keď sa navyše rozbehol kolotoč právnych sporov o neplatnosti výpovede pre Pilot Club, založila firmu Aviation Center a s pôdou pod aeroklubom ju predala spoločnosti JRK Property, za ktorou stojí nitriansky podnikateľ Ronald Kvaššay.

Piloti v ohrození? Pravda o „Kaliňákových“ vrtuľníkoch, ktoré spadli

Vzhľadom na platný územný plán sú však tieto pozemky na výstavbu stále nepoužiteľné, a tak ich JRK vo forme prenájmu posunula do rúk poľnohospodára Jozefa Kondého. Nie je jasné, či preto, aby pilotov vyhodil, keďže Kvaššay sa nám k celej veci nevyjadril. V každom prípade sa v Kráľovej začali diať veci pripomínajúce mafiánske praktiky z deväťdesiatych rokov. Ešte vo februári cez rolovaciu dráhu bager vykopal jamu dlhú asi dvesto metrov, údajne na zavlažovacie potrubie.

Legendárna firma reklamného mága Flašíka skončila v rukách bieleho koňa

Tá na nejaký čas letisko úplne ochromila. Polícia dodnes nebola schopná prípad uzavrieť, i keď nám šéf letiska tvrdí, že Kondé sa im pri tomto čine legitimoval. Do mesiaca neznámy páchateľ podpálil jedno z lietadiel v hodnote stotisíc eur. Bodkou za prevádzkou letiska bola nedávna orba vzletovej a pristávacej dráhy dvoma traktormi s označením Mafia car.

Na to mal Jozef Kondé dokonca požehnanie bratislavského súdu vo forme naliehavého opatrenia. Tvrdil totiž, že musí začať poľnohospodárske práce. Sami sme sa presvedčili, že dielo traktoristov s prípravou pôdy nemá nič spoločné. Pozemok nezmyselne krížom-krážom rozryli a odvtedy sa v Kráľovej neukázali.

„To už naozaj nikto nerozmýšľa?“ pýta sa Kvasnica. „Odkedy sa orie v máji? Ako mohla dať sudkyňa na takúto činnosť povolenie? A hlavne, polícia mala aj tak zasiahnuť. Nikto predsa nemôže ničiť pristávaciu dráhu prevádzkovaného letiska! Prizerali by sa takto policajti aj oraniu a výkopom na bratislavskom letisku? Aj tam pozemky pod dráhou vlastnia súkromné osoby!“

Srdcová záležitosť

Piloti sú, pochopiteľne, nahnevaní. Jedným z nich je majster Slovenska v leteckej navigácii Norbert Chromek. V Kráľovej vyrastal, trávil tam každú voľnú chvíľu. Preto posledné udalosti vníma citlivo. „Toto letisko bolo obľúbené a uznávané na medzinárodnej úrovni. Za dve desaťročia tu vyškolili vyše sto pilotov, ktorí dnes lietajú so svetovými leteckými spoločnosťami.“ Ako pokračuje, Kráľová má nielen výhodnú polohu, ale ako jediná v širokom okolí spĺňala všetky potrebné parametre a mohli tu pristávať aj väčšie stroje. „Slovensko zase stratilo časť svojho kreditu.“

Šéf leteckej školy Peter Szalay lieta už 21 rokov a, ako hovorí, Kráľová bola pre nich hlavným pôsobiskom. Hlavne preto, že má štatút štátom dozorovaného letiska, čo je pre nich priorita. „To, čo sa stalo, je pre nás veľký problém. Budeme musieť chodiť do Trnavy, Nových Zámkov, všetko sa predraží.“ Vyčíňanie súkromného podnikateľa pokladá za nebezpečné. „Je nemysliteľné, že si niekto dovolí, aj ako nájomca pôdy, rozorať dráhu. V Česku sú obce pyšné, že majú vlastné letisko, a tu ich likvidujeme, len aby niekto zarobil.“

Pobúrenie vyjadrujú i zástupcovia ďalších klubov. „Pripomína mi to aféru Veľký Slavkov, keď fond ovládalo HZDS,“ reaguje spolumajiteľ spoločnosti Aerospool z prievidzského aeroklubu Ján Hrabovský. „Bojím sa, že toto je len začiatok a podobné problémy čakajú ďalšie letiská.“ Prezident Slovenského národného aeroklubu Ján Mikuš zas pripomína, že športové letiská sú neoddeliteľnou súčasťou dopravného systému v regiónoch a štát by mal nad nimi držať ochrannú ruku. Tak, ako je to všade vo svete.

Úradníci neustupujú

Pozemkový fond naďalej tvrdí, že vzletová a pristávacia plocha Letiska v Kráľovej bola len trávnatá plocha. Odmietajú tiež povinnosť odpredať pozemky Pilot Clubu. „Stanovisko SPF z roku 1999 bolo vydané na účely územného konania a bolo platné tri mesiace. Na jeho základe žiadateľ v danom termíne neinicioval územné konanie a v tejto časti stratilo platnosť,“ vyberáme z reakcie hovorcu SPF Martina Kormoša. Dodáva, že potom už Pilot Club nespĺňal podmienky.

Na základe spomínaného súhlasu vraj bolo vydané len povolenie Leteckého úradu SR na prevádzkovanie letiska. „Nešlo o rozhodnutie špeciálneho stavebného úradu, ktorým by mohol byť založený titul na odpredaj pozemkov.“ Kvasnica nám však ukazuje list od SPF, kde je čierne na bielom, že jeho žiadosť o odkúpenie pozemku sa rieši a je v poradí. Na 895. mieste...Tak ako?

A čo na celú kauzu hovorí ministerka Gabriela Matečná? Nič. Získali sme len úspornú odpoveď jej hovorcu Vladimíra Machalíka o tom, že SPF postupoval podľa zákona a o veci rozhodne súd.

Nekonečná kauza Slanské lesy: Na súde klamal, vďaka Harabinovi je dnes z neho obeť

„Myslím si, že pani ministerka by mala zaujať stanovisko,“ hovorí opäť Zsolt Simon. „Zdá sa však, že skôr čaká, kým celá záležitosť ,vyhnije‘.“

Piloti dnes len smutne hľadia na zdevastované letisko a posledné dve lietadlá v hangároch, ktoré pre rozrytú plochu nemajú ako odletieť. „Žalobu na pozemkový fond za protiprávne nakladanie so štátnym majetkom súd zamietol, pretože vraj nemáme ,naliehavý právny záujem‘. To by mohol urobiť len štát, ktorý však v tomto prípade zastupuje práve SPF. Pochopiteľne, sám seba žalovať nebude,“ uzatvára Branislav Kvasnica. „Ostáva nám len bojovať za to, aby súd potvrdil, že nájomnú zmluvu na dobu určitú noví vlastníci nemôžu predčasne vypovedať.“ Ak neuspejú, potom môžeme pokojne akúkoľvek zmluvu so štátom považovať len za zdrap papiera.

Pravda je na mojej strane!

Krajský súd jednoznačne určil vlastnícke vzťahy, - reaguje na naše otázky prenajímateľ pôdy pod Letiskom v Kráľovej pri Senci Jozef Kondé. „Letisko má síce dlhodobú tradíciu, ale fungovalo v podstate načierno. Nemajú povolenia, nemajú vlastnícky vzťah k pôde. Na základe rozhodnutia súdu som mal právo rozorať ho s cieľom prvotnej poľnohospodárskej výroby. Pravda je na mojej strane. Kúpil som ornú pôdu a vrátil som ju do pôvodného stavu.“

Ako pokračuje, s Pilot Clubom sa vraj snažil dohodnúť. „Ponúkal som Kvasnicovi prenájom, ale nemal záujem. Vraj so mnou nemá o čom hovoriť. Ešte vo februári som mu jasne oznámil, že sa dolietalo. Čo odvtedy robil? Prečo neodsťahoval lietadlá?“

Zdôrazňuje, že v Kráľovej už nikdy letisko nebude. Hoci tento rok premeškal termíny na výsadbu, s poľnohospodárskou činnosťou plánuje začať na budúcu sezónu. Možnosť investičnej výstavby nateraz popiera, nevylučuje však, že v horizonte desiatok rokov sa všetko môže zmeniť. Dištancuje sa aj od zhoreného lietadla. „Šesťdesiattri rokov žijem bezúhonným životom a nikdy by som sa k niečomu takému neuchýlil. Ani mi to nenapadlo...“

Kauzy