Veľké plány: Marek Rakovický chcel mať „najprofi“ hudobné štúdio na Slovensku, vybudoval ho na ploche 160 štvorcových metrov.

Chcete si nahrať vlastný album? Pozrite sa, koľko to stojí vo vychytených štúdiách

Týždenník PLUS 7 DNÍ zmapoval najvychytenejšie nahrávacie štúdiá, v ktorých sa rodia slovenské hity súčasnosti.

Relax

Už dávno to nie je o Vašovi. Patejdl pred rokmi zavrel svoje bratislavské hudobné štúdio a odsťahoval sa do Prahy za novou rodinou. Slovenské hity sa dnes varia na iných miestach, za ich zrodom stoja nové sivé eminencie. Počúvame ich denne v rádiách, vidíme vo videoklipoch, pospevujeme si ich na koncertoch. Málokto však vie, kde a akým spôsobom sa muzika lahodiaca našim ušiam rodí. Nazreli sme priamo tam, kam oko bežného smrteľníka nedovidí - do vyhľadávaných slovenských nahrávacích štúdií.

Napísala pesničku Michal o nešťastnej láske. Vybavuje si v nej účty so známym intelektuálom, ktorý ju okašľal?

LittleBeat Studios: Kde sa tvorí nonstop

Toto nahrávacie štúdio funguje v duchu hesla Little Beat of Love for Sound, čo v preklade z angličtiny znamená trošku lásky k zvuku. Riadi sa ním producentské duo Andrej Hruška (38) a Martin Maxo Šrámek (33), ktoré sídli v bratislavskom Novom Meste. „V skutočnosti naše štúdio vzniklo v mojej detskej izbe v roku 2005,“ objasňuje producent a hudobník Andrej. V LittleBeat sa s Maxom orientujú prevažne na populárnu hudbu (pop, EDM, r’n’b, hip-hop), presahujú však aj do iných žánrov a čiastočne sa venujú filmovej hudbe. Fungujú tu prakticky nonstop. Ak u nich práve niekto nenahráva, tvoria nové skladby a pracujú na nových zvukoch.

„U nás sa začína ráno kávičkou a poradou, čo sa bude v konkrétny deň robiť. Ďalej to závisí od produkčného plánu. Buď pracujeme na skladbách, nahrávame, alebo ich finalizujeme. Keď je čas, počúvame novú hudbu a debatujeme o nej.“

Vieme, kde sa bude vydávať speváčka Jana Kirschner

V LittleBeat vznikol už nejeden slovenský hit. Medzi top patrí Celeste Buckingham a jej skladba Run, Run, Run, ďalej dueto s Majkom Spiritom I Was Wrong, Primetime i Zbojník od Majka Spirita alebo Babylon, ktorého súčasťou je aj Maxo či raper Vladis a mnoho ďalších. Ktorý z nich má dokonalý sluch? - pýtame sa. „Nie je to ani tak o sluchu, skôr o pripravenosti na nahrávanie. Ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku,” argumentuje Maxo. Ani on nedokáže odhadnúť hitový potenciál piesne. „Nikdy to neviete predpovedať na sto percent. Hudba nie je ako šport. To, že kopnete loptu do bránky, ešte nič neznamená.“

V každom prípade, kompletnú skladbu dodá Maxo a spol. vo finálnej verzii do jedného až dvoch týždňov, cenu považujú za individuálnu záležitosť, šitú na mieru priamo pre konkrétneho interpreta. A čo ich vie skutočne potešiť? „Keď nám vletí do štúdia sršeň, vždy je zábava,“ dodá Andrej s úsmevom.

To je podoba! Slovenská speváčka akoby z oka vypadla svetovej hviezde Ariane Grande

Gitanorecords: Tu sa písal Rytmusov príbeh

Najprv spieval so svojím otcom v skupine Kmeťoband, no mať vlastné nahrávacie štúdio bolo vždy jeho snom. Igorovi Kmeťovi mladšiemu (38) sa splnil v roku 2007, odkedy funguje v bratislavskej Petržalke. V Gitanorecords nechýbajú bicie nástroje, elektrické gitary, basy, syntetizátory, top kondenzátorové mikrofóny. Producent si potrpí na kvalitnú akustiku - v nahrávacej miestnosti aj v hudobnej réžii.

Kľučky si uňho podalo mnoho známych tvárí našej hudobnej scény - Rytmus, Anita Soul, Tina, Majk Spirit, Robo Opatovský či Monika Bagárová.

Z jeho štúdia pochádzajú hity ako Príbeh (Rytmus a Tina), alebo Ona má štýl (Igor Kmeťo ml. a Anita Soul & Rytmus). Podľa Igora sa nerodili rýchlo. „Jedna skladba vzniká niekedy aj mesiac. Pesničku nechám odležať v hlave a po pár dňoch sa k nej vrátim.“

Známy rozvedený hudobník: Priateľku už neskrýva, ale o svadbe nechce ani počuť

Vybudovanie štúdia nebolo lacné, Igora stálo približne 40-tisíc eur, hodina nahrávania tu vyjde asi na 20 eur. Ak sa však Igorovi zapáči mladý talent, s radosťou ho podporí. „Dám mu k dispozícii štúdio, platím videoklipy a môže vystúpiť na niektorom z mojich koncertov,“ hovorí funky spevák a producent.

Ani o vtipné príhody z nahrávania vraj nie je núdza. „Najviac ma pobavilo, keď Rytmus chcel nahrať do mikrofónu, prepytujem, prd, a tak si uľavil, že sa sám nevedel nadýchnuť. Nahrávačku sme vetrali asi pol hodiny,“ opisuje zážitok s naším najznámejším raperom Patrikom Vrbovským.

LVGNC Studios: Takmer ako v londýnskom Abbey Road

Zvukovým inžinierom sa stal aj frontman známej slovenskej kapely Lavagance Marek Rakovický (40). Jeho nahrávacie štúdio LVGNC Studios, ktoré sídli v nevábnej industriálnej oblasti bratislavského Istrochemu, funguje v dnešnej podobe od roku 2012. Na veľkolepej ploche 160 štvorcových metrov. „Vybudovali sme ho so zámerom mať ,najprofi‘ štúdio na Slovensku,“ pochváli sa Marek. Pustili sa do architektonickej rekonštrukcie a akusticky sa vraj dokázali dostať na kvalitu napríklad Abbey Road Studios v Londýne, kde nahrávali pesničky legendárni The Beatles.

V bratislavskom hudobnom štúdiu tvoria skladby samotní majitelia, skupina Lavagance, takisto indie kapely a vyhľadávajú ho aj speváčky Jana Kirschner, Zuzana Smatanová, Barbora Švidraňová, skupiny Billy Barman, Hex, Korben Dallas a mnohí iní. Práve na tomto mieste vznikli hity Keď sme sami (HEX), Mandolína (Adam Ďurica) či Gabriel (Lavagance). „Raz sme nahrávali štyridsaťčlenný vojenský orchester. Náš technik sa v réžii mňa a spolusediaceho dirigenta zo slušnosti opýtal: ,Kávičku?‘ Keďže bol zapnutý komunikačný mikrofón s nahrávačkou, v miestnosti za sklom, kde sa nahrávalo, zodvihlo sa vyše tridsať rúk,“ smeje sa Marek Rakovický. A keď sa ho spýtame, ktorý interpret vie zaspievať „na prvú“, odpovedá: „Mária Čírová to dala brutálne, ale napríklad aj Celeste Buckingham alebo Robo Opatovský.“

Zoznam NAJBOHATŠÍCH celebrít: Ktorí známi Slováci si vlani extrémne prilepšili?

Štandardne sa tu pracuje od desiatej doobeda. Bežný deň vyzerá tak, že ráno sa nazvučia a nahrajú bicie a basa, pomocné spevy pre hráčov, prípadne gitary a ide sa na obed. Pokračuje sa klávesami a perkusiami až do večera, keď sa zaznamenávajú spevy.

Deň nahrávania vyjde od 250 do 290 eur. Aj s postprodukciou, keď sa skladba zmixuje, treba rátať so sumou päťsto až tisíc eur. V prípade začínajúcich umelcov však vedia prižmúriť oči. „Sú predsa naša budúcnosť,“ vraví Rakovický. Nikdy však s umelcom nemôžu myslieť na to, že vytvárajú najpočúvanejšiu pesničku najbližšieho obdobia. „Nikdy sa o to ani nesnažíme. Vždy to robíme tak, aby sme boli stopercentne spokojní. A či to bude, alebo nebude hit, je takmer nemožné predpovedať. O mnohých sme si mysleli, že budú hitmi, ale neboli. A naopak.”

PULP: So skvostom, ktorý nie je hocikde

Dvom kamarátom, Matejovi Turcerovi (30) a Jakubovi Hríbikovi (30), najprv učarovali podladené gitary a potom v roku 2013 otvorili na bratislavskej Kolibe štúdio PULP. „Aj keď sa špecializujeme na tvrdšiu hudbu, nie sme žánrovo vyhranení. Náš trh to ani veľmi nedovoľuje, keď sa tým chcete živiť,“ hovoria.

Vraj radi nahrávajú všetko, čo má nápad a dušu. Či už je to pop, indie rock, džez, elektronika, hardcore punk alebo metal.

Mama vravievala: „Choď predo mnou desať metrov, nech sa za teba nehanbím,“ spomína pankáč Jano Kassa

V rámci vybavenia sa môžu pochváliť skvostom, ktorý dnes nenájdete len tak hocikde. „Srdcom nášho štúdia je legendárny analógový pult Harrison 2824 z prelomu 70. a 80. rokov, na ktorý nahrávala kapela Queen album Bohemian Rhapsody alebo Michael Jackson Thriller,“ hovorí Jakub.

Ani jeden z nahrávacích dní v štúdiu vraj nie je rovnaký. Najdlhšie produkovali istú modernú metalovú nahrávku. „Ide o neuveriteľný zmysel pre detail - zvuk súčasných metalových kapiel je vyšperkovaný často ako pop. S tým rozdielom, že aranžmány songov sú oveľa komplexnejšie,“ zhodujú sa.

Napriek krátkej histórii sa v štúdiu stihli vystriedať mená ako Iné Kafe, Plus Mínus, Le Payaco, The Paranoid, Ego (s projektom Podzemgang), Jerguš Oravec, Saténové ruky, The Last Days of Jesus či Davová psychóza. Za hodinku nahrávania pýtajú „metaloví“ chlapci 25 eur, konečná cena za singel sa pohybuje v rozmedzí štyristo až tisíc eur. Pri práci sa takisto dosť nasmejú - ale čo sa stane u nich v štúdiu, to tam podľa ich slov aj zostane.

Randal Factory: Spievajú pri sviečkach

Tmavé kučery a gitara, v ktorej laku má primiešanú vlastnú krv. To je typické pre gitarového mága Jimiho Cimbalu (39), známeho z kapely Metropolis či projektu Slovensko hľadá SuperStar. S hudobným producentom Zolim Tóthom (37) vedú v Seredi, kde obaja žijú, Randal Factory. V podstate ide o dve samostatné štúdiá v jednom, obaja muzikanti si tak vedia prácu pekne podeliť. O hudobné štýly pop či r’n’b sa stará Zoli, Jimi má na starosti gitarovú muziku.

Nezničiteľný Marián Varga: O politikoch, drogách a alkohole

Nahrával tu azda každý úspešný slovenský interpret, od Richarda Müllera a Tublatanky cez Máriu Čírovú, Horkýže Slíže, Ega až po Petra Cmorika či Dominiku Mirgovú. Zo seredskej kuchyne pochádzajú hity Kto vie (Mária Čírová a Peter Bažík), Where Did You Go (Peter Bič Projekt) či Say, Say, Say (Tomi Popovič & Snoop Dog).

Štúdio je podľa Jimiho stále vyťažené, práca v noci je pre nich bežná záležitosť. Aj tu sa začína o desiatej ráno. Po nazvučení sa nahráva a robí postprodukcia, všetko dokopy trvá niekoľko dní. Za skladbu spravidla zaplatí interpret od 500 do 1 500 eur, podľa náročnosti projektu. Kvalitnému výsledku vraj radi dopomôžu aj splnením „nehudobných“ požiadaviek umelcov. „Pohár vína či sviečky pri nahrávaní nie sú nič výnimočné,“ hovorí Jimi, ktorý si občas z kolegov rád urobí kanadský žartík. Kým prejdú speváci z „nahrávačky“ do réžie, občas preladí nahrávku o štvrť tónu, aby znela falošne.

Relax
  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu plus7dni@7plus.sk.