Úspešný objav: Lekári v IKEM zaň dostali cenu Discovery Award za rok 2015

Diabetici, dobrá správa: Už žiadne pichanie inzulínu. Telo si vyrobí vlastný

Vedci v Českej republike sa snažia dosiahnuť prelom v liečbe cukrovky I. typu, ktorá trápi najmä mladých ľudí. Našli mechanizmus, ako preprogramovať bunky, ktoré tvoria tráviace enzýmy na bunky produkujúce inzulín.

Veda a zdravie

Premenia bunky

„Tento výskum otvára novú možnosť v oblasti bunkovej liečby diabetu, založenú na využití vlastných buniek pacienta a ich bezpečnej premene na bunky produkujúce inzulín. Ide o postup, ktorý je veľmi bezpečný,” povedal Tomáš Koblasa z Laboratória Langerhansových ostrovčekov Centra experimentálnej medicíny IKEM.

Podobné výskumy doteraz využívali pre preprogramovanie buniek vírusové nosiče, tie sú však problémové a môžu eventuálne spustiť aj rakovinotvorné procesy. „Naša metóda je v tomto ohľade bezpečná, využíva len telu vlastné mechanizmy, ktoré bunky nepoškodzujú. No sme ešte len na začiatku, na úrovni bunkového testovania,” povedal.

O päť rokov je tu liek

V horizonte niekoľkých mesiacov by vedci v Prahe radi začali s testovaním na zvieracích modeloch, ktoré ešte lepšie ukážu, ako by všetko mohlo fungovať. K prvým pacientom by sa potom táto liečebná metóda mohla dostať v horizonte piatich rokov.

Diabetes u nás

Cukrovka I. typu sa najčastejšie objavuje na jeseň alebo v zime (po chrípkach, pozn. red.) a na Slovensku postihne 12 detí na 100-tisíc. Najčastejšie sa objaví u detí do štyroch rokov. Najviac detí s diabetom I. typu žije vo Fínsku a na Sardínii. Choroba sa nedá vyliečiť, pacientov udržuje pri živote len umelé pravidelné podávanie inzulínu.

Veda a zdravie