Liečba ekzému je na dohľad: Vedci zistili, čo spúšťa kožnú chorobu

Červená, popraskaná a svrbiaca koža. Milióny pacientov s celkom bežným ekzémom by vedeli rozprávať. Doteraz dostávali na nepríjemné prejavy kožnej choroby mastičky. Teraz im svitá na lepšie časy, ktoré by mohli ich problém vyliečiť raz a navždy.

Veda a zdravie

Niekoľko rokov si vedci neboli istí, čo je vlastne spúšťačom ekzému. Bežnej kožnej choroby, ktorá trápi milióny pacientov po celom svete.

Mastiť, mastiť, mastiť

Doteraz pacientom dermatológovia vedeli pomôcť, resp. zmierniť symptómy ekzému rôznymi krémami a olejmi. Najnovší výskum však prináša nádej na definitívne vyriešenie kožnej choroby – liečbu zameranú priamo na hlavnú príčinu ekzému. Tou má byť chýbajúci proteín filagrín.

Podľa vedúceho výskumu Nicka Reynoldsa štúdia poukázala, že strata filagrínu stačí na to, aby sa zmenili kľúčové proteíny, čím sa naštartuje samotný ekzém. „Tento výskum zdôraznil dôležitosť deficitu filagrínov, ktorý vedie k problémom s bariérovou funkciou kože a predispozícii k ekzému,“ citoval Reynoldsa portál Daily Mail.

Viac postihuje deti

Testy uskutočnili výskumníci na modeloch ľudskej kože, ktorej chýbal filagrín. Zistili, že odstránenie filagrínu vyvolalo rovnaké genetické signály, ktorými trpia pacienti s ekzémom – zápal kože, rozpad bunkovej štruktúry, stresová reakcia. Tieto zistenia pritom vedcom umožňuje lepšie pochopiť kožnú chorobu, čo je cesta k vyvinutiu potenciálnej priamo cielenej liečby.

Predpokladá sa, že ekzémom trpia približne tri percentá dospelých. Ešte rozšírenejší je medzi deťmi a často pretrvá aj do dospelosti.

Svrbenie berie spánok

Koža nepríjemné svrbí, je šupinatá, trhá sa a je tak náchylnejšia na infekcie. Neznesiteľné svrbenie má v najhorších prípadoch vplyv na spánok či prácu pacienta. Konvenčná liečba steroidnými krémami môže mať vedľajšie účinky a navyše sa časom stáva menej účinná.

Nová štúdia nadväzuje na objav vedcov z University of Dundee z roku 2006, ktorí objavili gén zodpovedný za vznik atopického ekzému, ale aj astmy. Daný gén zodpovedá za tvorbu filagrínu, ktorého funkcia je udržovať baktérie mimo kože a udržiavať v nej vodu, aby sa zabránilo vysušeniu pokožky.

Veda a zdravie
  • kor
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu plus7dni@7plus.sk.