Vynovené: Nová generácia Mercedesu triedy G sa zväčšila, zvonku zaujme prepracovaná predná maska, v interiéri väčší priestor najmä pre cestujúcich vzadu.

AUTOTEST Exkluzívne: Vyskúšali sme legendu – Mercedes triedy G

Vo francúzskom regióne Languedoc-Roussillon sme mali možnosť exkluzívne vyskúšať nový Mercedes triedy G.

Miesto na uvedenie nového Mercedesu triedy G nebolo zvolené náhodne. Presne pred štvrťstoročím tam totiž predstavili jeho predchodcu s typovým označením 500 GE V8.

Nestarne

Ak ho postavíte vedľa najnovšej generácie, až na pár detailov sú oba modely na prvý pohľad zvonku takmer identické. Technologicky pritom nemajú spoločné skoro nič. A presne v tom spočíva čaro tohto auta - jeho špecifický hranatý dizajn prakticky nestarne - v roku 2018 dokáže rovnako osloviť, ako to vedel v roku 1993.

Priznávame, že vo Francúzsku to nebolo naše prvé stretnutie s novým géčkom. V novembri minulého roka sme ho videli v nemeckom Metzingene. A to v temnej komore, pretože išlo o špeciálnu akciu, kde bola možnosť prvýkrát sa zoznámiť s jeho interiérom. A ten už vtedy vyvolal značnú pozornosť.

Nový interiér

Zásadnou zmenou je príchod nových displejov, aké poznáme napríklad z triedy E. Ide o dva veľké horizontálne umiestnené displeje s uhlopriečkou 12,3 palca, schované pod jedným krycím sklom, takže vyzerajú ako jeden obrovský. Prístroje pred vodičom pritom môžu byť analógové, ale aj digitálne, a ich vzhľad si možno prispôsobiť. Dôležitejšia je však iná vec - kabína je aj vďaka novým sedadlám oveľa priestrannejšia. Najmä vzadu pri nohách pribudlo 150 milimetrov, a to rozhodne nie je symbolická hodnota. Nárast priestoru cítiť aj vpredu, najmä v oblasti lakťov. Sedadlá sú mimoriadne komfortné, po novom vyhrievané nielen vpredu, ale aj vzadu. Tie vpredu môžu byť aj odvetrávané, masážne a s prifukovaním bočníc - presne také sme mali aj v testovanom modeli G 500.

Naše hodnotenie nového Mercedesu triedy G.
Naše hodnotenie nového Mercedesu triedy G.
Foto: Plus 7 dní

Stále klasika

Aj pri rozsiahlej modernizácii však zostali niektoré dizajnové prvky typické pre géčko zachované - napríklad špecifické kľučky dverí, rúčka pred spolujazdcom, ikonické smerovky alebo rezerva na zadných dverách.

Dôležité je, že zachovaná zostala aj rámová konštrukcia, redukčná prevodovka, uzávierky všetkých troch diferenciálov a tuhá náprava vzadu. Významnou zmenou je nezávislé lichobežníkové zavesenie vpredu so špeciálnym upevnením. Cieľom bolo zachovať pôvodné terénne vlastnosti a výrazne pritom zlepšiť jazdný komfort na asfaltových cestách. A to sa naozaj podarilo. Podvozok je jednou z najsilnejších zbraní auta, dokáže výborne filtrovať nerovnosti - nakláňanie je vzhľadom na výšku auta minimálne - a na ceste excelentne drží stopu.

Konkurencia nového Mercedese triedy G.
Konkurencia nového Mercedese triedy G.
Foto: Plus 7 dní

Silný motor

A to všetko vo výborne odhlučnenej kabíne, v ktorej silný 4-litrový osemvalec s výkonom 422 koní a krútiacim momentom vyše 600 Nm nebolo prakticky počuť. Teda, ak ste nechceli a nestúpili intenzívnejšie na plyn.

Verzia G63 AMG má ohrozujúci zvuk. A pritom využíva rovnaký motor, len s turbami je na tom o niečo lepšie, takže ponúka 585 koní a maximálny krútiaci moment 850 Nm. Novinkou je 9-stupňová automatická prevodovka, taktiež upravená špeciálne pre potreby auta, pri ktorom sa predpokladá, že si dokáže poradiť aj s náročným terénom.

A keď sme už pri ňom, pri jazde v teréne sa nové géčko spolieha výlučne na mechaniku - od brzdenia motorom cez uzávierky a redukciu tam nie sú žiadne sofistikované elektronické asistenčné programy, ale čistý hardvér. Za to si auto vyslúžilo od nás obrovské plus.