Hypermoderný: Štadión Tottenhamu nebude len pre fanúšikov futbalu. Architekti doň zakomponovali aj vlastný pivovar či špeciálny obchod s „klubovými“ syrmi.

Futbalové zápasy hologramov? Vraj to vôbec nepotrvá tak dlho

Športové arény sa predháňajú vo vychytávkach pre fanúšikov.

Už nestačí len zápas, pivo a dobre si zakričať či zaspievať chorály. Fanúšikovia sú rozmaznaní modernými technológiami a ak už zamieria na štadión, chcú niečo viac. Veď každý má vo vrecku malý počítač vo forme telefónu, doma zase televízor s obrovskou obrazovkou, kde mu televízne spoločnosti ponúkajú zábery zo všetkých možných uhlov a pozícií. Nečudo, že množstvo veľkých klubov, či už v tradičnom, alebo americkom futbale, ale aj v ďalších - i halových - odvetviach, stavia nové ultramoderné chrámy. A architekti sa predbiehajú, kto vymyslí väčšie lákadlo.

Pivovar aj vlastné syry

V Anglicku sa v ostatnom čase veľa hovorí o novom štadióne prvoligového futbalového klubu Tottenham Hotspur, v Amerike zase o stánku tímu amerického futbalu Atlanta Falcons.

Fanúšikovia sa už tešia: Nový štadión Tottenhamu Hotspur otvoria pred nasledujúcou sezónou.
Fanúšikovia sa už tešia: Nový štadión Tottenhamu Hotspur otvoria pred nasledujúcou sezónou.
profimedia.sk

Obidva by mali otvoriť pred nasledujúcou sezónou. Angličania lákajú fanúšikov na vlastný pivovar, veď pivo vždy patrilo k futbalu a na Ostrovoch obzvlášť. Takisto chcú otvoriť špeciálny obchod so syrmi, ktoré budú vyrábať len pre klub, ale aj reštauráciu, o ktorej už teraz tvrdia, že bude dosahovať kvalitu, luxus aj ceny podnikov s prestížnymi michelinskými hviezdičkami. Pre fanúšikov bude k dispozícii najdlhší bar v Anglicku, vyhrievané sedadlá s USB portmi, presklený tunel, cez ktorý vchádzajú hráči na plochu. Pred zápasom alebo po ňom si zas môžu vyskúšať sky walk, prechádzku po oblohe, počas ktorej sa budú môcť prejsť po streche štadióna a pozrieť si ho z vtáčej perspektívy.

„Bude to technicky najprogresívnejší štadión na svete,“ hovorí Christopher Lee, architekt spoločnosti Populous, špecializujúcej sa na športové stánky. „Práve takýto typ štadióna dokáže donútiť ľudí, aby zdvihli zadky z gaučov a vypli svoje veľké obrazovky.“

Odhadovaná cena štadióna je 750 miliónov libier (820 miliónov eur), bude určený pre 61-tisíc fanúšikov. Cena vstupeniek na jednotlivé zápasy by sa mala začať na 89 librách (97 eur), v ponuke bude aj členstvo v takzvanom H Clube - vstup pre dve osoby na celú sezónu vyjde jeho členov na 30-tisíc libier (33-tisíc eur). „Ľudia dnes očakávajú niečo viac a sú ochotní za to zaplatiť,“ dopĺňa Lee.

Všetko pre V. I. P.: Tí, ktorí si to môžu dovoliť, sa nemusia počas zápasov tlačiť v hľadisku s ostatnými. Členstvo v H Clube však vyjde na 30-tisíc libier na rok pre dvoch.
Všetko pre V. I. P.: Tí, ktorí si to môžu dovoliť, sa nemusia počas zápasov tlačiť v hľadisku s ostatnými. Členstvo v H Clube však vyjde na 30-tisíc libier na rok pre dvoch.
Archív

Zbrojenie

Americká Národná futbalová liga (NFL) podpísala šialený kontrakt na televízne práva, vďaka ktorému si kluby rozdelia 27 miliárd dolárov (22,5 milardy eur) a mnohé z nich sa rozhodli postaviť nový štadión.

Obrovské obrazovky či superrýchle wi-fi pripojenie pre fanúšikov sú štandard. Okolo vrcholu štadióna Atlanty Falcons, ktorého výstavba má zožrať 1,6 miliardy dolárov (1,3 miliardy eur), bude inštalovaná prvá svetová 360-stupňová videostena, dlhá neuveriteľných 335 metrov. Štadión bude mať rotujúcu a uzatvárateľnú strechu inšpirovanú krídlami sokola. Vychytávkou budú vibrujúce sedadlá, ktoré majú zvýšiť autentickosť diváckeho zážitku.

„NFL sa stáva pretekmi v zbrojení,“ hovorí architekt John Rhodes zo spoločnosti HOK, ktorá stojí za projektom štadióna. „Kedysi išlo len o veľkosť, teraz sa väčšmi premýšľa o prepojení fyzickej a digitálnej skúsenosti. Tak, aby na štadióne mali diváci pocit, že sú bližšie k ihrisku aj hráčom, a zápasy mohli prežívať omnoho intenzívnejšie.“

Podľa neho vďaka parametrickým modelom dokážu architekti a dizajnéri vytvoriť špeciálne tvarované sedadlá, ale aj akustické riešenia, vďaka ktorým zvuk vtiahne divákov priamo do hry. Vymýšľajú aj ďalšie kúsky, ktoré môžu spríjemniť pobyt na štadióne, napríklad využitie dronov. „Určite nie tak, že drony budú nosiť divákom pivo rovno na miesto,“ smeje sa Rhodes. „Ale teoreticky by sme mohli postaviť lineárne bary, kde by drony obsluhovali. Myslím, že by sa tak eliminovali rady na pivo.“

Najdlhší bar: Aj tým bude disponovať futbalový stánok londýnskeho Tottenhamu.
Najdlhší bar: Aj tým bude disponovať futbalový stánok londýnskeho Tottenhamu.
Archív

Dresy s čipmi?

Štadión Tottenhamu v Londýne bude hostiť aj niekoľko zápasov amerického futbalu, keďže s NFL podpísali niekoľkoročný kontrakt. Mysleli na to už pri plánovaní - trávnatá plocha sa dá rozdeliť na tri časti a zasunúť pod tribúny, čím sa odkryje umelý trávnik určený na americký futbal.

Ďalšou technickou špecialitou je napríklad špeciálne ozvučenie, ktoré maximalizuje zvuky a povzbudzovanie z publika, čím vytvorí akúsi zvukovú stenu. Samozrejme, Lee a jeho firma myslia aj na obrazový zážitok, veľkoplošné obrazovky už nie sú všetko. „Vývojom techniky sa otvárajú ďalšie možnosti, ako navrstviť možnosti sledovania zápasu. Napríklad obrazovky umiestnené na sedadlách, kde si budú môcť diváci pozrieť nielen zábery rôznych kamier, ale napríklad aj dáta z ihriska - rýchlosť striel či hráčov, alebo ich srdcovú frekvenciu -, to všetko vďaka špeciálnym dresom hráčov na ploche,“ vysvetľuje Lee.

Hologramy

To je však len začiatok. Podľa Leeho bude najväčšia výzva, ale aj nevyhnutný krok využívanie holografie. „V neveľmi vzdialenej budúcnosti si viem predstaviť, ako fanúšikovia Realu Madrid v Sao Paule sledujú zápas na vlastnom štadióne v Brazílii v rovnakom čase, ako skutočne prebieha v Španielsku. Len vďaka hologramom,“ sníva Lee.

Využitie hologramov by mohlo byť zaujímavé aj pri opakovaní dôležitých momentov - gólov, šancí či faulov alebo ofsajdov. Namiesto veľkých obrazoviek by divák sledoval opakovačku priamo na ploche vo forme hologramov. Môže sa to zdať šialené, ale po-dľa všetkého vedci už majú pripravené technológie, ktoré by to dokázali. Nebude to jednoduché a určite ani lacné, no napríklad Japonci už podobné riešenie ponúkajú vo svojej kandidatúre na majstrovstvá sveta 2022! Plánujú nakrúcať zápasy v 3D formáte z 360 stupňov na 200 HD kamier a vysielať ich po celom svete. Využijú techniku hologramov a v najšialenejších predstavách by bolo možné, aby sa holografické zápasy simultánne odohrávali na viac ako štyristo štadiónoch vo vyše dvesto krajinách po celom svete!

Štadión Atlanty Falcons: Bude okolo neho inštalovaná prvá 360 stupňová videostena dlhá 335 metrov. Vnútri bude ukrývať ďalšie luxusné vychytávky.
Štadión Atlanty Falcons: Bude okolo neho inštalovaná prvá 360 stupňová videostena dlhá 335 metrov. Vnútri bude ukrývať ďalšie luxusné vychytávky.
Archív

Znie to ako sci-fi, no výkonný riaditeľ výboru kandidatúry Takato Marujama tvrdí, že „táto vízia je uskutočniteľná“. Okrem obrazu by mal byť dokonalý zvuk, pretože pod ihriskami budú umiestnené mikrofóny, ktoré zaznamenajú každý kop do lopty či jej náraz.

Príliš umelé

Nie všetci architekti však premýšľajú týmto spôsobom. Jacques Herzog zo spoločnosti Herzog & de Meuron, ktorá postavila napríklad krásnu svetielkujúcu Allianz Arénu v Mníchove a podieľala sa aj na známom olympijskom Vtáčom hniezde v Pekingu, si myslí, že dôležitá je estetická stránka štadiónov a to, ako zapadnú do prostredia. Herzog sa obáva, že mnohé nové atrakcie môžu byť rozptyľujúce a kaziace správny zážitok.

„Všetko sa stáva až príliš umelým,“vyjadril sa. „Je to, ako keď sledujem svojho syna, ktorý hrá futbal na hernej konzole. Ak máte umelý trávnik bez tradičnej vône, umelé strechy, ktoré zastavia dážď alebo sneh, strácate fyzický pocit autenticity. Všetko sa stáva virtuálnou záležitosťou, nie zážitkom konkrétneho okamihu. Ľudia prichádzajú na zápas a potrebujú, aby si na svoje prišli všetky zmysly. A v tom by mali pomáhať aj architekti.“ Nuž, vyberte si…

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].