Vynovené: Predná maska aj svetlá sú výrazne prepracované, práve pri pohľade spredu sa ukáže najväcší rozdiel oproti predchodcovi.

Klasika verzus moderna: Vyskúšali sme novú Kiu Rio s dvomi odlišnými benzínovými motormi

V módnej vlne SUV a crossoverov, kde má Kia hneď tri želiezka v ohni - Soul, Sportage a Sorento - je Rio v jej modelovom portfóliu trochu na okraji záujmu zákazníkov.

Z globálneho pohľadu je to však dôležitý model, tvorí totiž približne 15 percent celkového predaja kórejskej automobilky. U nás je to o niečo slabšie, Rio tvorí niečo vyše 6 percent predaja na Slovensku, v minulom roku sa predalo 1 100 kusov.

Prístrojová kaplnka: Je jednoduchá a prehľadná, palubný počítač je štandardom už v základe.
Prístrojová kaplnka: Je jednoduchá a prehľadná, palubný počítač je štandardom už v základe.
Foto: MARTIN DOMČEK

Uhol pohľadu

S príchodom vynoveného Ria by sa to však malo zmeniť. Napriek pomerne širokej modernizácii sa podarilo udržať jeho základnú cenu tesne pod desaťtisíc. A čo sa na aute vlastne zmenilo? Závisí to od toho, odkiaľ sa naň pozeráte. Pri pohľade zboku a zozadu je zmien pomenej, no pri pohľade spredu upúta výrazne prepracovaná predná maska a svetlá, denné LED-ky majú tvar písmena U. Celkovo auto pôsobí masívnejšie a dynamickejšie napriek tomu, že jeho rozmery narástli minimálne. Pozmenený je tvar aj grafika zadných svetiel a zadné sklo je kolmejšie.

Priestranné: Vo svojej kategórii patrí nové Rio k modelom s najväcším vnútorným priestorom.
Priestranné: Vo svojej kategórii patrí nové Rio k modelom s najväcším vnútorným priestorom.
Foto: MARTIN DOMČEK

Modernejší interiér

V interiéri je palubná doska viac natočená na vodiča, stredovej konzole dominuje nový infotainmentový displej. Ten s 5-palcovou uhlopriečkou pôsobí v masívnom ráme trochu stratene, 7-palcový aj s navigáciou je k dispozícii len pre najvyššiu výbavu Platinum, priplatíte si zaň 750 eur. Zaujímavé je, že v cene navigácie je aj 7 rokov aktualizovania mapových podkladov zdarma. V ostatných verziách sa musíte uspokojiť s menším, obraz je však pomerne kvalitný a nechýba ani podpora Android Auto a Apple Car Play. Objem batožinového priestoru sa zvýšil o 37 litrov na celkových 325 litrov a výrazne sa zväčšil aj priestor vzadu. Vzhľadom na rozmery auta však na zadných sedadlách žiadne zázraky nečakajte.

Detaily: Vonkajšie zmeny sa týkajú predných aj zadných svetiel, prednej masky aj denných LED svetiel, zadné sklo je kolmejšie.
Detaily: Vonkajšie zmeny sa týkajú predných aj zadných svetiel, prednej masky aj denných LED svetiel, zadné sklo je kolmejšie.
Foto: MARTIN DOMČEK

Extra výbava

V závislosti od verzie, prípadne za príplatok, máte k dispozícii aj také vymoženosti, ako je bezkľúčový prístup, vyhrievanie sedadiel a volantu, dažďový senzor, tempomat, parkovaciu kameru alebo automatické svetlá. Zaujímavé je, že nové Rio je prvé vozidlo nižšej triedy vybavené systémom autonómneho núdzového brzdenia (AEB) s rozpoznávaním chodcov. Vďaka nemu dokáže auto v problematickej situácii samo zastaviť až do rýchlosti 80 km/h.Príjemne prekvapil podvozok, ktorý zvládol veľmi dobre odfiltrovať nerovnosti, v kabíne nebolo počuť žiadne pazvuky ani silnejšie rázy. Radenie bolo plynulé a odhlučnenie dobré.

Interiér: Palubná doska je natočená viac na vodiča.
Interiér: Palubná doska je natočená viac na vodiča.
Foto: MARTIN DOMČEK

Porovnanie motorov

A teraz k tomu najdôležitejšiemu - 1,4-litrový atmosférický štvorvalec s výkonom 73,6 kW (100 k) síce nepatrí k najmodernejším motorom, no je kultivovaný a mnohí ocenia absenciu turba, čo sa prejavuje na menej rozkolísanej spotrebe. Vďaka jednoduchšej konštrukcii sa dá očakávať, že bude dlhodobo spoľahlivý. S prevodovkou spolupracuje dobre a je aj dostatočne agilný.

Z nášho pohľadu bude vyhovovať skôr pokojnejším šoférom. Navyše je pomerne úsporný, počas testu sa priemer ustálil mierne pod šiestimi litrami.Motor 1,0 T-GDI je litrový trojvalec, ktorý má napriek výrazne nižšiemu objemu o 20 koní vyšší výkon než testovaná 1,4-ka a predovšetkým oveľa lepšiu dynamiku. Maximum krútiaceho momentu je síce k dispozícii už od 1 500 otáčok, ale subjektívne to pocítite naozaj až vtedy, keď nohu trochu viac podržíte na plyne.

Výrazne lepší dojem než z 1,4-ky sme mali z motora pri jazde vo vyšších rýchlostiach, na okreskách a diaľniciach - a to dynamicky aj akusticky. Pravda je, že vzhľadom na naladenie podvozku Rio nie je stavané na extra dynamickú jazdu, no v zákrutách je dostatočne stabilné. Priemernú spotrebu sme s týmto agregátom mali o niečo vyššiu, udržiavala sa mierne nad šiestimi litrami.

Prístrojová kaplnka: Je jednoduchá a prehľadná, palubný počítač je štandardom už v základe.
Prístrojová kaplnka: Je jednoduchá a prehľadná, palubný počítač je štandardom už v základe.
Foto: MARTIN DOMČEK

Ktorý je lepší?

A ktorý motor by sme volili my? Nebudeme alibistickí - hladká 1,4-ka je voľbou z rozumu, rozhodne vás nesklame a je aj pomerne úsporná, avšak extra radosť z jazdy vám neprinesie. Pri downsizingovom motore sme mali pocit, akoby sme sedeli v inom aute, ktoré oveľa ochotnejšie reagovalo na naše pokyny. Jazda s ním nás bavila viac, pričom spotreba nebola nijako extra rozkolísaná.

My by sme si určite vybrali tento variant, bohužiaľ, zatiaľ je v ponuke len s najvyššou výbavou. Rozdiel nie je závratný, navyše v najvyššej výbave máte napríklad 16-palcové disky z ľahkých zliatin, denné LED-ky, automatickú klimatizáciu, dažďový senzor, tempomat, no rozumieme tomu, že v tejto kategórii väčšina ľudí veľmi dobre zvažuje každú investíciu navyše.


VIDEO Plus 7 Dní