Veľké SUV-kupé: Takto si Škoda predstavuje svoj elektromobil, dojazd by mal mať 500 kilometrov.

Kto dnes nemá v ponuke elektromobil alebo aspoň plug-in hybrid, akoby ani neexistoval

Uvedomili si to inžinieri v Škode.

Prvým sériovým autom tohto typu s okrídleným šípom na kapote bude už v budúcom roku Superb vo verzii plug-in hybrid.

Elektrické SUV

Ním sa to však rozhodne nekončí. Svedčí o tom koncept Vision E. Je to vlastne veľké SUV-kupé, dlhé 4 645 milimetrov, široké 1 917 milimetrov, vysoké 1 550 milimetrov, s rázvorom 2 850 milimetrov. Navyše bude nielen čisto elektrické, ale schopné autonómnej jazdy.

A to dokonca tretieho stupňa, čo značí, že sa dokáže automaticky pohybovať v kolónach, v režime autopilota prejsť niektoré úseky diaľnice, držať sa v jazdnom pruhu alebo sa, naopak, vyhýbať, predbiehať, automaticky vyhľadávať voľné parkovacie miesta, automaticky na ne vchádzať a vychádzať z nich.

Pokiaľ ide o elektrický pohon, auto bude vybavené dvomi elektromotormi s celkovým výkonom 225 kW, teda vyše 300 koní, a poháňané budú obe nápravy.

Zatiaľ ide o koncept, no škodovka prezradila, že už v roku 2020 príde na trh prvý sériový čisto elektrický model a do roku 2025 budú po ňom nasledovať ďalšie štyri.

A čo infraštruktúra?

Niet sa čo diviť, pretože väčšina expertov sa zhoduje v tom, že elektromobily postupne vytlačia z ciest autá so spaľovacími motormi, v prvom rade naftové. Nemci podľa najnovšej štúdie by napríklad už v roku 2020 chceli mať na svojich cestách minimálne milión elektromobilov. Má to však aj svoje úskalia.

Experti z Alixpartners vyčíslili náklady na vybudovanie potrebnej infraštruktúry pre rastúci počet elektromobilov. Ak by sa teda ich penetrácia v roku 2030 dostala na predpokladanú úroveň 20 percent, tak len v štyroch veľkých európskych mestách by to stálo vyše 30 miliárd eur.

Najviac peňazí - 11,6 miliardy - bude vyžadovať vybudovanie dobíjacej štruktúry v Paríži, 10,2 miliardy v Londýne, 5,1 miliardy v Miláne a 3,5 miliardy vo Frankfurte. Aj tieto čísla ukazujú, že prehnaný optimizmus v súvislosti s budúcim rozvojom elektromobilov nie je na mieste a mnohí zástancovia tohto trendu sa snažia marginalizovať problémy, ktoré budú spojené s ich masovým rozšírením. U nás zatiaľ žiadna reálna systematická finančná podpora budovania infraštruktúry nie je, nanajvýš na papieri.


VIDEO Plus 7 Dní