Transportér Stryker: Popri tankoch Ambrams by mali novými elektrickými vozidlami nahradiť tieto transportéry.

Tanky na baterky? Americká armáda by ich mala začať využívať už čoskoro

Nové americké tanky asi nebudú ovešané svietiacimi žiarovkami, tak ako kôň v legendárnom filme Elektrický jazdec z roku 1979, v ktorom si hlavné úlohy zahrali Robert Redford a Jane Fondová. Pozornosť by mali budiť niečím iným - napríklad tým, že to nebudú tanky - prinajmenšom nie v podobe, v akej ich poznáme dnes.

Zbrane novej generácie

Nová, elektrická iniciatíva neznamená modernizáciu, ale úplnú kvalitatívnu, respektíve generačnú obmenu techniky, ktorú v súčasnosti americká armáda používa.

„Znamená to, že za desať rokov bude tank Abrams plne elektrický? Nie, nahradíme ho niečím iným,“ vysvetľoval pre server DefenceNews Donald Sando z Centra na výcvik manévrovaného boja (Maneuver Center of Excellence) a dodal, že do desiatich rokov by mali byť niektoré brigádne bojové jednotky plne elektrifikované, aj keď v súčasnosti tomu veľa ľudí neverí. Zároveň si myslí, že technologicky je to zvládnuteľné, armáda však bude v tejto oblasti potrebovať pomoc priemyselných firiem z civilného sektora. Aký má táto elektrická iniciatíva zmysel?

Drahé palivo

„Napríklad v Afganistane tvorilo palivo 50 percent nákladu prevážaného konvojmi. Od roku 2010 prišlo k niekoľkým tisícom útokov na palivové konvoje, ktoré si medzi americkými vojakmi vyžiadali tisíc obetí. Palivo, mimochodom, využívajú aj generátory elektrickej energie na predsunutých základniach. Po započítaní dopravy a ochrany potom liter spotrebovaného štandardného paliva JP8 v Afganistane stojí približne 78 eur,“ uviedol v článku Americká armáda chce elektrické obrnené brigády písanom pre Armádní noviny Jan Grohman.

Nové zbrane: Súčasťou bojových vozidiel by mali byť nové zbrane - napríklad lasery. Na obrázku je LaWS (Laser Weapon System). Ten však pre svoju potrebu vyvíja americké námorníctvo.
Nové zbrane: Súčasťou bojových vozidiel by mali byť nové zbrane - napríklad lasery. Na obrázku je LaWS (Laser Weapon System). Ten však pre svoju potrebu vyvíja americké námorníctvo.
AiirSource Military/YouTube

To, že palivo predstavuje problém, potvrdil aj americký generálmajor Cedric Wins, ktorý uviedol, že jeden americký brigádny bojový tím spotrebuje približne dvetisíc galónov (takmer 7 600 litrov) paliva denne, preto treba premýšľať nad alternatívnymi spôsobmi, ako situáciu riešiť - a tým môže byť práve elektrický pohon. Jednoduché to však nebude.

Ak bude chcieť americká armáda vyslať do krajín ako Afganistan elektrické bojové vozidlá, bude musieť zároveň pre ne vybudovať potrebnú infraštruktúru, najmä rýchle dobíjačky schopné v akceptovateľnom čase dobiť batérie s kapacitou niekoľkých stoviek kilowatthodín.

Batérie a dobíjanie

Reálny stav je podľa Jana Grohmana taký, že najlepšie súčasné batérie majú výkonovú hustotu 300 Wh/kg, lítiovo-sulfurové však dosahujú až 500 Wh/kg. Ak bude mať napríklad obrnené vozidlo s päťtonovou (1,5 MW) li-ion batériou priemernú spotrebu 250 kW, batéria vystačí na 6 hodín jazdy.

V súčasnosti sú už pre eletromobily dostupné rýchle nabíjačky s výkonom 350 kW - to značí, že batériu s kapacitou 350 kWh dokážu približne na 80 percent nabiť za jednu hodinu.

Ako by mohli vyzerať prvé elektrické bojové vozidlá? Americká armáda sa ich snaží vyvinúť v rámci programu Next-Generation Combat Vehicle (NGCV). Jeho zámerom je predovšetkým vyvinúť náhradu za ťažké stroje, k akým patria najmä
tanky Abrams alebo bojové vozidlá M2 Bradley.

Do konca roku 2022 by mali vyvinúť dva technologické demonštrátory nového bojového vozidla pechoty (BVP) s dvojčlennou posádkou a miestom pre šesť vojakov. Tie majú mať množstvo nových technológií vrátane laserov, mikrovlnných zbraní a navyše pokročilú ochranu s oveľa ľahším pancierom novej generácie. Majú byť vybavené autonómnymi a čiastočne autonómnymi systémami. Diaľkovo ovládaná bude napríklad veža s automatickými kanónmi kalibru 50 milimetrov. Nové vozidlá s určitými úpravami by mohli nahradiť dokonca tanky Abrams. Podľa Donalda Sanda budú pravdepodobne poháňané elektricky alebo palivovými článkami.

Vyvíja ich kombinovaný tím pod vedením singapurskej spoločnosti SAIC, na vývoji sa podieľajú aj spoločnosti Lockheed Martin, Moog, GS Engineering, Hodges Transportation a Roush Industries.

Viacúčelové: Takto vyzerá SURUS ako vojenská sanitka.
Viacúčelové: Takto vyzerá SURUS ako vojenská sanitka.
GM

Vodíkové prototypy

Autonómne vojenské vozidlo novej generácie s (elektrickým) vodíkovým pohonom nedávno predstavila aj spoločnosť General Motors. Volá sa SURUS - Silent Utility Rover Universal Superstructure.

Hlavná výhoda elektrických motorov spočíva v tom, že maximálny krútiaci moment je dostupný okamžite, motor sa dá bez prevodovky napojiť priamo na kolesá, je tichý a netreba v ňom olej. SURUS je v skutočnosti platforma, na ktorú sa dá namontovať množstvo rôznych nadstavieb - môže fungovať ako pick-up, sanitka, nákladné auto, transportné vozidlo alebo plošina, na ktorú možno pripevniť rôzne zbrane.

SURUS vychádza z podobného vozidla ZH2, vývoj oboch pokračuje. Pre zaujímavosť, pri testovaní týchto vozidiel sa podarilo priblížiť k nepriateľom na vzdialenosť sto metrov bez toho, aby ich identifikovali na základe vydávaného hluku.

Prechod na elektrické, prípadne vodíkové vozidlá pre americkú armádu nebude jednoduchý, no väčšina odborníkov sa zhoduje v tom, že je nevyhnutný. Bude však veľmi drahý - veď len kontrakt na vývoj technologických demonštrátorov pod vedením spoločnosti SAIC má hodnotu 700 miliónov dolárov.