Za hranou: Na deti v košíkoch sme si už zvykli, psy sú silnejšia káva.

Bezohľadná láska? Deti a zvieratá do nákupných vozíkov nepatria

Deti stojace v topánkach v priestore, kam si ostatní zákazníci ukladajú potraviny sa už v našich končinách stali takmer národným folklórom, nad ktorým sa málokto pozastavuje.

Domov

Na internete sa však v poslednom čase začínajú objavovať obrázky, ako si tam nakupujúci ukladajú aj štvornohých miláčikov. Nedávno sa v sociálnej sieti objavila fotografia mladíka, ktorý v bratislavskom supermarkete položil svojho psa priamo do nákupného vozíka. Keď sa rozhorčená zákazníčka obrátila na personál, len rozhodili rukami, vraj čo s tým majú robiť. A tak vybrala mobil, arogantného "psíčkara" odfotila a zverejnila na internete. Reakcie?

Niektoré doslova absurdné. Diskutujúci tvrdili, že im pes v priestore pre potraviny nevadí, že je to lepšie, akoby sa mal variť v aute, alebo čakať na slnku pred obchodom. Poukazovali na fakt, že vozíky stoja voľne vonku, kde na ne "kadia" vtáci, že sa ich dotýkajú bezdomovci, či neprispôsobiví. Pes je podľa nich neraz čistejší ako mnohí ľudia.

Foto: Internet

"Bežný slovenský nákup je zdravotne väčšia hrozba ako olízať tomu psovi pr..." vyjadruje sa jedna z neochvejných bojovníčok za práva zvierat. A svoj názor dokonca "zaklincuje": "Oveľa arogantnejšie bolo toho chlapa odfotiť a bez jeho vedomia dať na internet!" Ďalší diskutujúci zas pridáva: "Hygienický argument je iracionálny. Napríklad mŕtve zvieratá, sú skoro v každých potravinách a nikto sa nad tým nepozastavuje." Našťastie, stále sa aj v týchto virtuálnych sporoch nájde dosť ľudí, ktorí logicky poukazujú na ohľaduplnosť voči iným zákazníkom, nemožnosť preveriť zdravotný stav zvieraťa, kde sa pri venčení vyváľalo, alebo na prostý fakt, že do obchodu s potravinami je vstup so zvieratami zakázaný a doplatiť na to môžu už tak zle platení pracovníci obchodov.

Zlatý však? Viete ale, kadiaľ všade prešli psie labky, kým sa dostali do potravinového košíka? Foto Internet

K situácii sa vyjadril aj hovorca obchodnej siete Lidl Tomáš Bezák: "Tohto zákazníka vyzvalo viacero našich zamestnancov, aby opustil predajňu. Reagoval agresívne, odmietol odísť a v nákupe pokračoval ďalej. Zákaz vstupu psov, umiestnený pri vstupe do každej našej predajne, vzal na vedomie až po upozornení zo strany pracovníka SBS. Nákupne vozíky dezinfikujeme štandardne dvakrát ročne, tentoraz sme však objednali ich opätovné vyčistenie."

Psy majú vlastné pravidlá

Skúsení chovatelia psov nám isto dajú za pravdu, že s ich hygienou to nie je vždy ružové. Pre mnohé je totiž prirodzený pud maskovať sa v prírode. Čo v preklade znamená, že sa vyváľajú v exkrementoch, ktoré nájdu v tráve, alebo dokonca v páchnucej mŕtvole iného zvieraťa.

Čím silnejší zápach, tým lepšie. Rovnako je známe, že niektoré psy nepohrdnú konzumáciou výkalov iných zvierat. A je jedno, či žijú v čistučkom byte a majiteľ ich pravidelne kúpe, alebo na ulici v svorke túlavých psov. V neposlednom rade nemožno zabúdať na to, že pri venčení zviera naozaj nehľadí kam stúpi a čo si na tlapkách prinesie do košíka. Áno, tieto zvyky dokáže majiteľ správnou výchovou eliminovať, ale ako to máme v nákupnom stredisku poznať? Zákaz je preto úplne logický.

"Voziť vo vozíkoch v nákupných centrách s potravinami deti obuté v topánkach, či domáce zvieratá určite nie je správne. Nákupné vozíky v predajni potravín sú učené len na potraviny. Takýmto nevhodným správaním zákazníkov môže dôjsť k ich znečisteniu a následnej kontaminácii potravín," uvádza Martina Merková z Úradu verejného zdravotníctva SR.

Ako pokračuje, podľa zákona je ten, kto predáva potraviny povinný zabezpečiť hygienu predaja, vykonávať sústavné upratovanie, čistenie všetkého zariadenia používaného pri predaji, dezinfekciu a v prípade potreby vykonanie dezinsekcie a deratizácie. Hoci deti, či zvieratá v nákupných vozíkoch nie sú ojedinelým javom, zdá sa, že Slováci sú v tomto smere tolerantní.

Nielen v košíkoch, ale ani v predajniach s potravinami by psy nemali byť. Foto: Peter Galan

Podľa Paulíny Kojnok z Kancelárie ústredného riaditeľa Štátnej, veterinárnej a potravinovej správy SR zaznamenali v tomto roku len dva podnety. "V prvom prípade išlo o chýbajúce označenie zákazu vstupu psov do obchodu s potravinami. V druhom podnete sa zákazníčka sťažovala, že jej prevádzkovateľ nedovolil vstúpiť do predajne s potravinami so psom v taške. Tento postup bol správny, nakoľko podľa európskej legislatívy musí obchod zaviesť primerané postupy na zabránenie prístupu domácich zvierat do miest, kde sa potraviny pripravujú, manipuluje sa s nimi alebo, kde sa skladujú." Ako Paulína Kojnok pokračuje v podnete sťažovateľka upozorňovala aj na prípady, kedy nákupné vozíky znečistia deti.

"Prevádzkovateľ potravinárskeho obchodu musí prijať účinné opatrenia na udržiavanie nákupných košíkov v čistote. Kontrola týchto požiadaviek je súčasťou úradných kontrol vykonávaných inšpektormi regionálnych veterinárnych a potravinových správ," dodáva. "Znečistené nákupné vozíky môžu kontaminovať hlavne potraviny určené na priamu spotrebu. Preto je dôležité vkladať takéto potraviny do obalu, ktorý zabráni ich znečisteniu."

Keď sa chce, riešenie sa nájde

Diskusie na tému zvierat v obchode iskria nielen u nás ale i v zahraničí. Na jednej strane zákazníci operujú prenosom choroboplodných zárodkov a infekcií, na druhej strane milovníci zvierat nechcú vystavovať svojich miláčikov stresu, či vysokým teplotám. Štáty k riešeniu tohto problému pristupujú rôzne.

Zatiaľ čo v Anglicku pod hrozbou vysokých pokút pes nesmie vstúpiť do žiadneho supermarketu, reštaurácie, baru alebo ďalších priestorov, kde sa pripravujú potraviny, Taliani sa snažia svojim zákazníkom vyjsť v ústrety. Jeden z obchodov v talianskej provincii Varese prišiel s nápadom upraviť vozíky tak, aby v nich mali zvieratá samostatný priestor. Ďalší podnikatelia, ktorí nezniesli smutný pohľad psíkov pred obchodmi nasledovali tento príklad. Vyhradili vozíky, ktoré sú určené len zákazníkom so psami.

Domov
  • peg
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu plus7dni@7plus.sk.