Celý svet sa nám smeje: Slovenským vládnym špeciálom už nedovolia ani pristávať

V starom vládnom špeciáli ruskej výroby išlo o život, počas letu odišla navigácia.

Domov

Hovorí sa, že na žiadne iné lietadlá sa nechodí pozerať toľko ľudí ako na staré slovenské vládne špeciály. Nie preto, že by boli také úžasné, ale preto, že oprávnene vzbudzujú pochybnosti, či týmito „črepmi“ niekto mohol naozaj priletieť.

O poslednej vážnej poruche, ktorá mala zrejme zostať tajomstvom, sa preriekol v zábavnej relácii RTVS minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák.

Naslepo v Iráne

„Nefunguje nám navigácia,“ oznámil pilot ministrovi Petrovi Kažimírovi počas jeho návštevy Iránskej islamskej republiky v januári tohto roku.

Veselé na tom bolo, že sa tak stalo počas vnútroštátneho preletu v Iráne a na palube lietadla Tu-154 sedela okrem ministra a jeho suity početná delegácia slovenských podnikateľov. Na otázku „A čo teraz?“ mávol pilot rukou a oznámil: „Máme v iPade takú aplikáciu, doletíme pomocou nej.“

Podobných „veselých“ historiek z cestovania vládnymi špeciálmi dal minister Lajčák niekoľko. „Našim lietadlám technické predpisy neumožňujú pristávať na zahraničných letiskách. Vždy je potrebná výnimka. Raz sme po pristátí na letisku v Amsterdame dostali nótu. Že toto je už naozaj naposledy,“ žartoval minister zahraničných vecí o strojoch, ktoré prekračujú všetky predstaviteľné hlukové normy.

Prezident Andrej Kiska: Výmene vládneho špeciálu sa iste poteší. Foto: TASR

Veľakrát však pasažierom do smiechu nebolo. Prezidenta Rudolfa Schustera napríklad náš špeciál nemohol odviezť v stave ohrozujúcom život na operáciu do rakúskeho Innsbrucku, pretože tamojšie ekologické normy jednoducho nedovolili lietadlu ruskej výroby pristáť.

Podobne nepríjemná situácia nastala, keď lietadlo, v ktorom cestoval vtedajší predseda parlamentu Pavol Hrušovský spolu s Robertom Kaliňákom, muselo cestou zo Spojených štátov amerických pristáť na Islande pre poruchu na jednom z hydraulických systémov.

Mimochodom, Island. Na ten spomínajú všetci cestujúci, pretože tam mal pri každej ceste do USA vládny špeciál pauzu na dotankovanie paliva.

Lietadlo totiž nebolo schopné doletieť z Európy do USA bez medzipristátia. Hotové povesti sa šírili aj o klimatizácii, ktorá v časti lietadla nefungovala a v inej, naopak, fungovala až príliš.

Čítajte viac:

Neuveriteľné! Sumy za občerstvenie vo vládnych špeciáloch vás šokujú

Atentát vtákom

Podobných trápností, keď, našťastie, nešlo o život, bolo viac. V roku 2002 ten istý stroj, ktorý museli v Iráne navigovať pomocou aplikácie v tablete, jednoducho neodletel zo Španielska. Službu vypovedal jeden z motorov. Maďarský premiér, ktorý mal cestovať spolu s našou delegáciou, musel využiť služby komerčného dopravcu.

Na oficiálnu návštevu Poľska meškal prezident Ivan Gašparovič v roku 2006. Lietadlo malo poruchu na motoroch, ktorú odstránili až po niekoľkých hodinách. Problém s palivovým systémom a prehriatymi motormi malo Tu-154 aj v roku 2013, keď sa mu podarilo odletieť z Afganistanu až na tretí pokus.

Interiér vládneho špeciálu: Nikto sa nesťažoval, možno aj preto, že predbehol jeho technické možnosti. Foto: archív

Nepríjemnosť pred dvoma rokmi zažil vtedajší minister obrany Martin Glváč. Na oslavy pri príležitosti stého výročia skončenia prvej svetovej vojny v Paríži nedoletel. Lietadlo Jak-40 sa pokazilo hneď po štarte a pre istotu sa vrátilo na bratislavské letisko.

Problém s vojenským lietadlom An-26 mal exminister obrany Ľubomír Galko. Cestou do Bosny a Hercegoviny sa lietadlo tesne pred pristátím zrazilo s vtákom. „Môžeme potvrdiť, že lietadlá Tu-154 M aj Jak-40 sa stretávajú s relatívne častými poruchami techniky, ktoré sa musia riešiť v lepšom prípade ešte pred odletom, v horšom operatívne počas letu.

Našťastie, Letecký útvar Ministerstva vnútra SR tvoria profesionáli, ktorí tieto stroje dokonale poznajú a dokážu si poradiť v každej situácii,“ povedal nám hovorca ministerstva vnútra Petar Lazarov.

Nový vládny špeciál: Naše vládne špičky sa budú už onedlho voziť v Airbuse A319, ktorý kúpili od švajčiarskej spoločnosti Comlux Management za 42 miliónov dolárov. Foto: Michal Smrčok

Vymenia ich

„Už sme sa v nich báli lietať, veľakrát sme si hovorili, či sa má niektoré z lietadiel zrútiť, aby ich vymenili,“ povedal nám jeden zo slovenských poslancov. Bolo už načase staré sovietske stroje nahradiť. Naše vládne špičky sa budú už onedlho voziť v Airbuse A319, ktorý kúpili od švajčiarskej spoločnosti Comlux Management za 42 miliónov dolárov.

Lietadlo vyrobené v roku 2005, ktoré doposiaľ využívali katarskí biznismeni, má dolet až 9-tisíc kilometrov, čo pohodlne stačí na prelet z Európy do USA bez medzipristátia.

Vnútorný priestor je členený na dve kabíny, jedna má aj kúpeľňu so sprchou. V spoločenskej časti sú gauče a kreslá. Okrem Airbusu pribudnú do letky dva menšie stroje.

„Otázka nákupu nových lietadiel bola viac ako aktuálna a v súčasnosti už desaťročný Airbus A319, ktorý Ministerstvo vnútra SR kúpilo od spoločnosti Comlux, čaká v Ostrave na nový náter, s ktorým bude v národných farbách Slovenskej republiky brázdiť oblohu už koncom júna. Airbus nahradí Tu-154 M, ktorý už dlhé roky stojí na ploche letiska v Bratislave a čaká na generálnu opravu.

Tá by Slovensko vyšla na 6,5 milióna eur. Do leteckého parku ministerstva vnútra pribudnú i dva stroje Fokker 100 spoločnosti Mjet, ktoré vymeníme za staršie lietadlá Jak-40. Na finálnej zmluve sa v súčasnosti pracuje a budú k dispozícii do septembra tohto roku.

Všetky tri lietadlá budú môcť byť vybavené aj nemocničnými lôžkami pre ležiacich pacientov s ľahkými či ťažkými zraneniami, ktorí budú v stabilizovanom stave. V prípade Airbusu môžeme hovoriť aj o takzvanom lietajúcom nemocničnom oddelení, kde bude päť lôžok schopných prepravovať pacientov,“ dodáva Petar Lazarov.

Domov