Zatiaľ čo na slovenskej strane prebiehala policajná akcia už od utorkového večera, Ukrajinci si dali na čas.

Cez pašerácky tunel prúdili do Schengenu migranti aj nelegálny tovar

Hlinu z výkopových prác museli vyviezť desiatky nákladiakov, ďalšie vozili tovar pod nosmi policajtov

Takmer sedemsto metrov dlhý tunel pod slovensko- -ukrajinskou hranicou bol niekoľko rokov dôležitou obchodnou „tepnou“ lukratívneho pašeráckeho biznisu. Priekupníci profitovali z cigariet i z obchodu s ľuďmi. Nik zatiaľ nevyvrátil domnienky, že týmto tunelom sa z Ukrajiny na Slovensko nedostávali i drogy, nebezpečný jadrový odpad alebo zbrane. Kým slovenská polícia hovorí o pašovaní cigariet, ukrajinská strana už obvinila neznámeho páchateľa z prevádzania ľudí. Majú vraj na to dostatok indícií a dôkazov, medzi nimi napríklad aj afganské cestovné pasy zadržané na ukrajinskej strane. Pri ukrajinskom vstupe do tunela sa okrem dokladov našiel aj biely prášok a ďalšie cigarety. Koridor ležiaci v hĺbke až šesť metrov mal fungovať minimálne dva roky.

Zahalený tajomstvom

Tunel s koľajnicami, po ktorých sa pohybovali vagóny s tovarom či ľuďmi, viedol z domu číslo 53 na Záporožskej ulici v Užhorode do podnikateľských priestorov neďaleko dediny Vyšné Nemecké, kde údajne sídlila firma zaoberajúca sa drevárstvom. Pôvodne tam stál rodinný dom, no v roku 2008 pozemok aj s domom predal majiteľ istej Márii Kopáčovej, rodenej Vagašiovej, žijúcej v Prahe. Obchod však podľa pôvodného majiteľa dohadoval dnes obvinený Tomáš V., ktorý mal priestory od majiteľky v nájme. Noví vlastníci pôvodný dom zbúrali, pozemok ohradili vysokým plechovým plotom a vyčistili. Do firmy často jazdili kamióny s drevom. Prístup tam mali robotníci - piliari, ktorí drevo pílili, a strážnici, ktorí z času na čas chodili kŕmiť psy. „Čo viem, kamión doviezol drevo, väčšinou niekoľkometrovú guľatinu, tú sme motorovými pílami rozpílili. Tak pripravené palivové drevo sa zas naložilo a odviezlo do Viničiek,“ vysvetľuje jeden z bývalých pracantov. Ani on, ani nik z jeho kolegov, si vraj tunel nevšimol. Zarážajúce je, že hraničná stráž chodila cestou popri firme mnohokrát denne. „Hliadky prechádzajú okolo tohto objektu aj tridsaťkrát za deň, vždy, keď hliadkujú medzi Vyšným a Nižným Nemeckým. Fakt, že si nič podozrivé minimálne za posledný rok nevšimli, vypovedá o tom, aké pomery vládli na hranici,“ tvrdí náš zdroj, ktorý pozná prostredie ochrany východnej schengenskej hranice. Podobná situácia je na ukrajinskej strane. Rodinný dom, do ktorého tunel ústi, leží medzi novostavbami vo vychytenej užhorodskej štvrti, vzdialenej od štátnej hranice len pár desiatok metrov. „Stavajú si tu domy colníci a bohatí ľudia. Dávajú si ich stavať na kľúč, a to si tu hocikto dovoliť nemôže. Za šesťtisíc dolárov si môžete kúpiť aj neďaleký šesťárový pozemok,“ prezrádza jeden z robotníkov na Záporožskej ulici. Dom s obrovskými oknami a vysokou kovanou bránou je tiež obohnaný plechovým plotom. Dnu sa dá dostať iba prostredníctvom videovrátnika. „Netuším, komu patrí, bol väčšinou prázdny, z času na čas tam prišiel niekto nakŕmiť psy,“ dušuje sa ďalší robotník. Ani čulý dopravný ruch - tovar na pašovanie totiž privážali do domu autá - nebol nikomu podozrivý. „Tu sa všade stavia, dodávky chodia každú chvíľku. Kto by si čo všimol?“ krčí plecami ďalší z robotníkov. Vraj nech sa spýtame pohraničníkov, ktorí tadiaľ pravidelne chodili a hliadkovali. Tí si vraj mali všimnúť. „U nás je lepšie o ničom nevedieť,“ pousmeje sa ďalší robotník. Na meno majiteľa domu si nikto nespomína ani nevie, ako vyzerá. Podľa našich informácií bol postavený bez stavebného povolenia. Mnohým nejde do hlavy ani to, že si za posledné roky nik nevšimol, ako odtiaľ autá počas hĺbenia tunela vyvážajú zeminu. „Ak budeme mať priemer tunela jeden meter s dĺžkou osemsto metrov a vynásobíme to koeficientom 1,2 (výkopový koeficient pre hlinu, poznámka redakcie), dôjdeme k záveru, že odtiaľ museli vyviezť sto až stodvadsať nákladiakov zeminy. Kde to vozili? To je predsa obrovská masa zeminy, ktorá sa nemohla vypariť,“ mykne plecami ukrajinský stavbár na dôchodku.

S krížikom po funuse?

Zatiaľ čo na slovenskej strane prebiehala policajná akcia už od utorkového večera, Ukrajinci si dali na čas. Do podozrivého domu sa dostali až vo štvrtok popoludní. Údajne čakali na príkaz sudcu, ktorý by povolil domovú prehliadku. Dom „obsadila“ asi stovka rôznych ukrajinských policajných príslušníkov, na miesto dorazil aj náčelník oblastnej polície. Za salutovania radových policajtov vstúpili pohlavári do domu. Nenašli tam nikoho, iba šachtu v suteréne s vozíkmi a so zariadením na prepravu materiálu. Nijaké cigarety či iné balíky. „Nebojte sa, všetko vám povieme, je aj náš záujem odhaliť túto trestnú činnosť,“ dušovali sa policajti. Na otázku, prečo zasiahli až tak neskoro, sme však odpoveď nedostali. „Preverujeme všetky indície. Tou prvou bola informácia, že tunel pochádza ešte z čias druhej svetovej vojny. No preverujeme aj informáciu, že bol nanovo postavený. Ak bol vybudovaný nanovo, vzhľadom na jeho rozmery odhadujeme, že bol budovaný minimálne dva-tri roky,“ vysvetľuje Viktor Potetenin, náčelník štábu pohraničnej stráže Čopskej oblasti. Majiteľa domu vraj poznajú, no informácie o ňom neposkytnú. Všetko je údajne v štádiu vyšetrovania.

Nie je jediný?

„Všetci sa čudujú, že existuje tento tunel. To nie je nič výnimočné. Ukrajina je súčasťou tranzitu do Európskej únie. Hoci Slováci bijú na poplach a tvária sa, ako veľa sa k nim pašuje, nie sú cieľovou krajinou. Povedzme si rovno. Čierny tovar, teda aj pašované cigarety, sa na Ukrajinu dostávajú z troch smerov - z Moldavska, Ruska a Bieloruska. To nájdete aj v štatistikách,“ opisuje obchod s „horúcim tovarom“ nemenovaný, dobre informovaný ukrajinský zdroj. Dôvodom „dovozu“ je podľa neho minimálna cena a v podstate prijateľná kvalita. Časť ostáva na Ukrajine, veď už za 2,5 hrivny (zhruba 25 centov) tu možno kúpiť škatuľku cigariet. Zvyšok cez Slovensko, Maďarsko, ale aj cez Rumunsko putuje ďalej na západ. Väčšinou je koncovou destináciou Veľká Británia. „Biznis nedohadujú drobní pašeráčikovia, je to vysokoorganizovaný obchod krytý tými najvyššími bosmi. Ani teraz konkrétnych aktérov neodhalia. Navyše, toto nie je jediný tunel cez hranicu do únie. Existuje ich ešte niekoľko a fungujú už pár rokov. Ani o tomto by sa nevedelo. Nebuďme naivní, netreba si myslieť, že sa objavil náhodne. Buď išlo o zlikvidovanie konkurencie, alebo niekto porušil dohody,“ dodáva náš zdroj. Také tunely sa vraj používajú aj na prepravu ľudí. „Je to tiež pohodlný presun drog a iného ‚horúceho‘ tovaru,“ uzatvára zdroj.

Tunel stavali profesionáli

Experti zo stavbárskej brandže sa pri pohľade na fotografie pašeráckeho tunela zhodujú v jednom - nemohli ho postaviť žiadni amatéri, ani keby ich riadil profesionál. „Pri výstavbe pravdepodobne použili bezvýkopovú mikrotunelovaciu technológiu, čo je vlastne zmenšená obdoba tunelovacích strojov TBM, ktoré sa často používajú pri stavbe dlhých tunelov, ako napríklad v prípade Gotthardského tunela vo Švajčiarsku či metra v Prahe. Alternatívne mohli použiť aj technológiu riadeného vŕtania, používanú hlavne pri prekonávaní vodných tokov pre plynové alebo vodovodné potrubia,“ myslí si odborník z medzinárodnej stavebnej firmy. Obe technológie možno podľa neho doviezť v dvoch, respektíve troch kamiónoch. „Pri práci týchto strojov nevzniká neprimeraný hluk, v nočných hodinách by sa však dal identifikovať,“ dodáva. Pri kopacích prácach mikrotunela s parametrami pašeráckej stavby sa muselo vyťažiť zhruba šesťsto kubických metrov zeminy, čo predstavuje asi stodvadsať plne naložených nákladných áut. „Pri použití uvedených technológií nie je možné, aby to postavil amatér, dokonca by nestačil ani jeden odborník, ak by boli ostatní amatéri. Skôr to ukazuje na kompletnú dodávku špecializovanou firmou. Je pravdepodobné, že na stavbe musel spolupracovať aj geodet, respektíve banský merač,“ dodáva odborník. Na to, aby sa dala stanoviť cena, chýbajú presnejšie informácie. „Ak všetky možné dohady spriemerujeme, môžeme hovoriť zhruba o sume medzi pol miliónom až miliónom eur,“ dodáva.

Čísla z hranice

Slovensko-ukrajinský úsek hranice tvorí bariéru schengenského územia. Ako taký by mal byť prísne strážený, pretože čokoľvek cez ňu prenikne, môže sa ďalej voľne pohybovať de facto po celej Európe. Už vlani sa začali objavovali prvé indície, že podobný tunel môže existovať. Práve v tom čase došlo aj k čudným personálnym zmenám na Riaditeľstve hraničnej polície v Sobranciach, ako aj v zložkách, ktoré dohliadali na dianie na schengenskej hranici a zaoberali sa cezhraničnou trestnou činnosťou. Nepohodlných ľudí z tímu jednoducho odstránili. Na hraniciach s Ukrajinou zadržali v tomto roku podľa policajných štatistík vyše šesťsto nelegálnych migrantov a z prevádzačstva obvinili vyše deväťdesiat ľudí. Policajti vyriešili tri prípady spáchané organizovanými skupinami. Polície sme sa pýtali aj na počet jej príslušníkov, ktorých vyšetrovali v súvislosti s cezhraničnou trestnou činnosťou na slovensko-ukrajinskej hranici. Z odpovede, ktorou je oficiálna správa o celkovej trestnej činnosti policajtov, sa však nedá vyčítať nič konkrétne. Rovnako nejasná je aj odpoveď na otázku, ako je možné, že si za celý ten čas nikto nič podozrivé na hranici nevšimol. „Je nezistiteľné, čo robí Národná jednotka boja proti nelegálnej migrácii Východ a Riaditeľstvo hraničnej polície Sobrance a čo robí zvyšok Národnej jednotky boja proti nelegálnej migrácii a Úradu hraničnej a cudzineckej polície Prezídia Policajného zboru. Štatistiky sú iba čísla bez výpovednej hodnoty. Fakt je, že cez našu hranicu prúdia na Slovensko podľa najčernejších scenárov stovky Afričanov, Afgancov a migrantov z ázijských krajín. Tváriť sa spokojne, že sme pašerákov donútili vymyslieť tunel, pretože hranica je tak dokonale strážená, je naozaj krátkozraké,“ komentuje náš zdroj z prostredia.


VIDEO Plus 7 Dní