Nenahraditeľná?: Pošta zostáva najistejším miestom, kde si pekne pohromade vybavíme odoslanie zásielok, platbu šekov či prebratie dôchodku.

Drahá a za veľa nestojí: Slovenská pošta

Poštovné sa neustále zvyšuje, kvalita služieb Slovenskej pošty sa však nemení vôbec.

Slovenská pošta dvíha nielen ceny, ale aj adrenalín. Vlani verejnosť pobúrila informácia, že bývalej generálnej riaditeľke Marcele Hrdej mala byť na rozlúčku s postom vyplatená odmena 178-tisíc eur. Našťastie, táto nehorázna suma sa k nej nakoniec nedostala. Slovenská pošta však v novom roku dopálila ľudí nekresťanským zvýšením cien najmä za väčšie zásielky, ktoré využívali aj sociálne slabšie skupiny pri nákupe a predaji lacnejšieho tovaru.

Ako v kotle

Šestnásť hodín štyridsať minút. Väčšina pracujúcich v hlavnom meste sa v tomto čase presúva z práce domov a po ceste chcú z pošty vybrať doporučené zásielky a zaplatiť šeky. Na jednej z petržalských pobočiek to vrie. Ľudia mrznú vonku, rad je nekonečný. Pri jedinom otvorenom okienku sa pracovníčka snaží na tvári udržať chabý úsmev, ale stačí, aby si mladík vypýtal bloček za zakúpenú obálku, a ona vybuchne. Pošta vraj nie je obchod, môže poskytnúť nanajvýš potvrdenku a tovar naspäť neprijíma.

Nervozita sa stupňuje aj medzi zákazníkmi. Niekomu prekáža, že sa muž pred ním pridlho vypytuje na spôsob, ako poslať balík do zahraničia, inému, že si akási pani vopred nepripravila doručenky, dlho sa hrabe v taške a zdržuje pri okienku.

Stále je to ten lepší prípad - aspoň máte šancu, že keď už ste sa rozhodli podstúpiť tú tortúru, zájsť na poštu, aspoň vybavíte, čo ste chceli. Ak vás teda unavené zamestnankyne nepošlú domov so slovami, že ste zásielku zle vypísali a zabalili. Prebaliť! Prepísať! Niekedy sa však k okienku ani nedostanete. Napríklad koncom januára klientov na dverách pošty na Pečnianskej ulici vítalo oznámenie, že pošta je „pre chorobnosť zamestnancov“ otvorená až od trinásť tridsať. Ak ste si kvôli tomu posúvali obednú prestávku, môže vás rovno trafiť šľak.

Ceny sa zvýšili, ale stále chýbajú zamestnanci, ochota, o spríjemňovaní služieb ani nehovoriac. Za čo teda platíme?

Drahé balíky: Odosielanie väčších zásielok zdraželo o 25 až 27 percent. Najviac sa to dotkne sociálne slabších skupín, ktoré služby Slovenskej pošty využívali pri nákupe a predaji lacnejšieho tovaru. Foto: Juraj Roščák

Ohrozený nákup

„Úpravu cien si vyžiadali faktory, ktoré vo významnej miere ovplyvňujú rast nákladov. Dôvodom sú rastúce ceny pohonných hmôt, energií a služieb. Ďalším dôvodom je neustály trend poklesu podaných zásielok, najmä listov 2. triedy, reklamných adresovaných zásielok, balíkov, ale aj poukazov poštového platobného styku,“ vysvetľuje hovorkyňa Slovenskej pošty Stanislava Pondelová. Iste, vypisovanie vianočných pozdravov, blahoželaní k narodeninám či iným sviatkom nahradili SMS správy a maily a zaplatiť šek môžeme tiež z pohodlia svojich domovov - cez internet.

Na druhej strane, ľudia vo veľkom využívajú e-shopy, ktoré sú závislé od doručovania. Na tom by pošta mohla stavať, ak by najviac nezdraželi práve služby za doručenie balíka. Kým na listoch prvej a druhej triedy do päťdesiat gramov si po novom priplatíme o päť centov viac, pri posielaní aj najmenšieho balíka sa s prípadným poistením či priplatením za prvú triedu môže cena vyšplhať aj na štyri eurá. A to nehovoríme o príplatkoch za krehké veci či neskladné balíky.

Mnohé internetové diskusie sa posledné dni zaoberajú práve cenami a službami, ktoré nám Slovenská pošta ponúka, respektíve - neponúka. Virtuálne obchody bijú na poplach. Tie, ktoré ponúkajú lacnejšie a menšie veci ako predaj bižutérie či kníh, sa sťažujú, že poštovné je skoro rovnako vysoké ako ponúkaný tovar. Zákazník si teda dobre zváži, či si kúpi lacnejčí tovar na diaľku a zaplatí mastnú sumu za doručenie alebo radšej uprednostní dostupný kamenný obchod s vyššími cenami.

Podobne sú na tom aj rôzne bazárové portály, napríklad zamerané na predaj použitého detského oblečenia, ktoré mamičkám žijúcim z almužny vo forme rodičovského príspevku umožňujú zohnať oblečenie pre deti za prijateľné ceny. „Používatelia našej stránky vidia, že predaj klesá, ale týka sa to najmä tovaru, kde je poštovné vyššie ako suma za obsah zásielky,“ hovorí Mário Šmýkal, manažér portálu modrykonik.sk. Celkový počet inzerátov v novom roku síce narástol, ale je otázne, či to, čo ponúkajú, pôjde aj na odbyt. „Zvýšenie poštovného ohrozí najmä párcentové a páreurové nákupy, ktoré však zachraňuje vzájomná dohoda medzi predajcom a kupujúcim. Predajca pri väčšom množstve tovaru môže poštovné odpustiť,“ dodáva Šmýkal.

Príklad? Ak chce mama kúpiť detskú zimnú bundu za tri eurá, za poštovné zaplatí skoro rovnakú sumu, ak sa nepodarí oblečenie zabaliť do formátu spadajúceho do kolónky listová zásielka. Tá je oproti balíkom oveľa lacnejšia - za doporučený list 2. triedy do 500 gramov zaplatíte 1,45 eura, kým za balík rovnakej hmotnosti až 2,80 eura. A ak náhodou bývate na dedine, kde nie je banka, nemáte prístup k platbe cez internet, tovar si musíte dať zaslať na dobierku, priplatíte si 0,80 až 1,10 eura podľa toho, či peniaze posielate na účet, alebo na adresu prijímateľa. Ušetriť 0,10 eura sa dá aj podajom cez ePH, teda elektronický podací hárok.

Výhodnejší kuriér

Internetové obchody sa snažia situáciu s predraženými poštovými službami riešiť po svojom. Aj keď peniaze za prepravu zväčša hradí kupujúci, schopný obchodník chce túto položku minimalizovať, aby potenciálneho kupca neodradil. „Ak máte aspoň 50 balíkov za mesiac, kuriérske spoločnosti vám dajú veľmi zaujímavé ceny. Okrem toho, kuriér príde do vášho skladu po balíky, takže sa ani nemusíte pohnúť z domu. Odpadáva čakanie na pošte a platba je väčšinou raz mesačne na faktúru. Za mesiac mávam len zo pätnásť až dvadsať balíkov a dostal som päťdesiatpercentnú zľavu na ich služby,“ radí na jednej internetovej stránke podnikateľ s nickom Dantess.

Kuriérske služby ponúka aj SP. Ich cena sa začína na sume šesť eur, súkromné spoločnosti sú približne o 50 centov drahšie, no zakladajú si na svojej flexibilite. To znamená, že stálym klientom môžu ponúknuť atraktívne zľavy. „Zmluvní zákazníci platia v závislosti od počtu zásielok. Ceny vieme znížiť pod štyri eurá bez DPH,“ hovorí Ladislav Hradil z jednej bratislavskej kuriérskej spoločnosti prepravujúcej zásielky po celom Slovensku i do zahraničia.

Kuriérske služby: Ponúka ich aj pošta a sú o pár centov lacnejšie než v komerčných spoločnostiach. Tie však zmluvným zákazníkom dajú aj 50-percentnú zľavu a posielanie väčších balíkov je u nich výhodnejšie. Foto: Marián Kunc

Mnohým firmám služba od dverí k dverám neušetrí len pár centov, ale tiež drahocenný čas. Hoci je konkurencia veľká, po zvýšení poštovného jednotlivé kuriérske spoločnosti zaznamenali nárast klientov. „Najmä súkromných osôb a menších fi remných zákazníkov. Ten, kto preferuje významnú časovú úsporu, elektronickú komunikáciu alebo má veľa zásielok, môže z cenových porovnaní vyťažiť. Ušetrí nielen peniaze a cestu na poštu, ale má možnosť sledovať pohyb svojej zásielky na internete či celkový čas po doručenie zásielky,“ dodáva Hradil.

Hovorkyňa Pondelová pripomína, že aj Slovenská pošta má na konkurenčnom trhu kuriérneho doručovania stabilné miesto. „V rámci zvyšovania kvality našich služieb plánujeme čoskoro rozšíriť možnosť príjmu expresných zásielok na všetkých poš tách, čím sa zvýši územná dostupnosť tejto služby aj pre bežného zákazníka,“ hovorí. Zároveň upozorňuje na fakt, že aj SP dokáže byť flexibilná. „V portfóliu Slovenskej pošty sú k dispozícii aj produkty, pri ktorých vieme ceny prispôsobovať našim zákazníkom a poskytovať im výhodnejšie ceny, ako sú uvedené v štandardnom cenníku SP.“

Potrebujeme ju

Bežný človek sa o súkromné kuriérske firmy príliš nezaujíma. Pošta zostáva najistejším miestom, kde si pekne pohromade vybavíme odoslanie zásielok, platbu šekov či prebratie dôchodku.

Na trhu s listovými zásielkami má dnes pošta deväťdesiatpercentný podiel, najväčší pokles nastal na balíkovom trhu, kde jej zostal len štvrtinový podiel. A práve na tomto poli došlo k najväčšiemu zvýšeniu cien, ktoré SP zrejme nepomôže. Kompetentní síce argumentujú, že ceny za služby SP sa už viac ako tri roky nezvyšovali a bolo načase. Snažila sa vlastne len kopírovať infl áciu. „Slovenská pošta nepristúpila k takému zvyšovaniu cien, ako si vyžadoval rast nákladov, ale úpravu tarify realizovala tak, aby bol dosah na najslabšie vrstvy obyvateľstva čo najmenší,“ bráni sa inštitúcia.

Ani priemerný finančný dosah na jedného obyvateľa vo výške 0,075 eura mesačne neuspokojí. Niektorí ľudia poštové služby využívajú minimálne a len na najnevyhnutnejšie veci, iní sú od nich závislí. Príjmy obyvateľov sa počas krízy nezvyšujú, každý si teda pomáha, ako vie, každé zdraženie obyvateľmi otrasie. A priemer 13,61 percenta pri slovenských cenách a platoch rozhodne nie je málo. Najmä, ak stále dokola omieľame iba zdražovanie a o nejakom skvalitnení služieb môžeme len snívať. Takže, drahšie a horšie!

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].