Prevozy: Zvieratá pri nich trpia a zomierajú, EÚ nedostatočne kontroluje dodržiavanie vlastných zákonov.

FOTO Ochranári bijú na poplach: Zvieratá počas transportov žerú výkaly a umierajú od vyčerpania

Zvieratá nie sú tovar, ale živé tvory, hlása kampaň proti ich dlhým presunom.

Väčšina z nás o tom nevie, ale 29. augusta si nepripomíname len Slovenské národné povstanie. Tento deň je aj Svetovým dňom proti preprave zvierat. Tisíce zvierat denne prevážajú na trasách dlhých tisíce kilometrov naprieč kontinentom, transporty sú pre ne utrpením a celá tortúra sa končí nehumánnou porážkou na pofidérnych bitúnkoch v krajinách tretieho sveta. Európska verejnosť žiada lepšiu kontrolu už roky, podľa ochranárov je obchod so živými zvieratami v rozpore so zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktoré si presadila sama Európska únia (EÚ). Aká je situácia na Slovensku?

Katastrofálne

„Pred dvoma rokmi nás šokovala informácia o vývoze 996 živých zvierat zo Slovenska do Libanonu aj o transporte zvierat z Maďarska do Gazy a ich nehumánnom usmrtení. Dnes chceme upozorniť, že téma transportov zvierat je stále problém a žiadame zmenu situácie,“ hovorí Eva Gachallová z Krízovej skupiny pre zvieratá.

Ako z hororu: Realita transportov je ukrytá a brutálna.
Ako z hororu: Realita transportov je ukrytá a brutálna.
Animals’ Angels – Myth of Enforcement

Ako z hororu: Reality transportov je ukrytá a brutálna.FOTO: Animals´ Angels - Myth of Enforcement

Na Svetovom dni proti preprave zvierat sa podieľa päťdesiat európskych organizácií. Do protestu v Bratislave sa v pondelok 29. augusta zapojila aj Sloboda zvierat. „Petíciu o zákaze dlhých transportov zvierat podpísalo množstvo obyvateľov EÚ a podporila ju nadpolovičná väčšina poslancov Európskeho parlamentu naprieč celým politickým spektrom. Sme však znepokojení, že dosiaľ sa neurobilo nič, čo by v tejto veci prinieslo zmenu,“ hovorí Silvia Čaňová zo Slobody zvierat.

Dátum Svetového dňa proti preprave zvierat nie je zvolený náhodne - pred 20 rokmi došlo k najväčšiemu svetovému nešťastiu pri preprave zvierat, keď na lodi MV Uniceb vypukol požiar, potopila sa a zahynulo na nej 67-tisíc oviec. Európu každoročne opustia milióny živých kurčiat, oviec, prasiat a hovädzieho dobytka. Z krajín V4 vrátane Slovenska sa každoročne exportujú státisíce zvierat, okrem toho cez našu krajinu prebieha tranzit.

Extrémne

O odvrátenej strane transportov sa nehovorí príliš nahlas. „Extrémny smäd a dehydratácia, dobytok je taký hladný, že žerie aj špinavú podstielku s vlastnými výkalmi, zvieratá umierajú počas prepravy na úplné vyčerpanie, utrpenie sa predlžuje dlhým čakaním na hraniciach medzi úniou a Tureckom.“

To sú len základné fakty, ktoré vyplynuli z monitoringu aktivistov. Zdokumentovaný je napríklad aj päťdňový prevoz oviec z Maďarska do Turecka, ktorý neprežilo vyše štyridsať zvierat, inokedy sa počas dlhého transportu do Grécka stihlo narodiť jahňa a matka medzičasom zdochla - čo na tom, že právo EÚ zakazuje prepravu vysokogravidných zvierat.

Jahňa: Narodilo sa počas päťdňového transportu, matka zahynula.
Jahňa: Narodilo sa počas päťdňového transportu, matka zahynula.
Animals’ Angels – Myth of Enforcement

Jahňa: Narodilo sa počas päťdňového transportu, matka zahynula.FOTO: Animals´ Angels - Myth of Enforcement

Transportujú sa aj novonarodené mláďatá, zranené a choré jedince, vyradené dojnice či staré kone. Na záver je to „krutosť pri neodbornej a bolestnej porážke v bitúnkoch v cieľových krajinách - zviera musí byť podľa legislatívy EÚ pred usmrtením zbavené vedomia, čo však v tretích krajinách bežne nerobia a zviera napríklad podrežú a ponechajú v agónii na smrť vykrvácaním“.

S globalizovaným trhom sa stali bežnými prevozy zvierat na dlhých trasách a transporty križujú doslova celý kontinent - od nás putujú zvieratá do Turecka, kam z únie prichádza dovedna vyše 800-tisíc kusov oviec a dobytka, ďalšie trasy smerujú do severnej Afriky, Libanonu a Izraela, dokonca vyše stotisíc prasiat smeruje tak trochu absurdne na Ukrajinu a ďalšieho pol milióna končí v Rusku.

Na bitúnkoch: V tretích krajinách neplatí európska legislatíva o ochrane zvierat počas usmrcovania.
Na bitúnkoch: V tretích krajinách neplatí európska legislatíva o ochrane zvierat počas usmrcovania.
Animals’ Angels – Myth of Enforcement

Na bitúnkoch: V tretích krajinách neplatí európska legislatíva o ochrane zvierat počas usmrcovania.FOTO: Animals´ Angels - Myth of Enforcement

S realitou transportov živých zvierat bolo Slovensko konfrontované už viackrát: v roku 2000 to bolo v rámci európskej kampane o utrpení hospodárskych zvierat v chovoch a pri transportoch, v roku 2010 sa konala petičná akcia proti exportu veľkonočných jahniat zo Slovenska a v roku 2012 zasa kampaň „8 hodín a dosť“ zameraná na dlhé transporty. Ibaže odvtedy sa nič nestalo.

Mŕtvy chrobák

„Okrem ukončenia dlhých transportov a stanovenia času prepravy živých zvierat maximálne na 8 hodín žiadame revíziu súčasnej legislatívy,“ menuje Silvia Čaňová. Hoci rozmanité európske komisie vydávajú správy, podľa ktorých musia byť transporty zvierat čo najkratšie, realita je iná. Legislatíva EÚ síce oficiálne uznáva zviera ako „cítiacu bytosť“, papier znesie všetko.

Na ochranu zvierat počas prepravy má EÚ takisto legislatívu, konkrétne nariadenie Rady ES 1/2005, podľa kritikov je však v skutočnosti bezzubé, nešpecifikuje napríklad výbavu vozidiel či časové limity na napájanie zvierat. Európa tak nedokáže vymáhať ani len dodržiavanie vlastných zákonov, ktoré sama schválila, nehovoriac o tom, že vývozcom zvierat plynú aj dotácie z únie vo výške 60-100 miliónov eur.

Slabá legislatíva je len časť problému. Podľa ochranárov hrá Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR mŕtveho chrobáka - tak pod vedením bývalého ministra Ľubomíra Jahnátka, ako aj dnešnej ministerky Gabriely Matečnej (nominantka SNS). Jahnátek im na otázku, či by podporil lepšiu ochranu zvierat počas prevozov, odpísal v zmysle, že žiadne predpisy neboli porušené a doterajšie nariadenia sú dostatočné. „Na ministerstvo pritom prišli tisíce protestných e-mailov, vedia o tisícoch ľudí podpísaných pod petíciou. A nová ministerka nám dosiaľ neodpovedala...“

Silvia Čaňová: Kritizuje, že zatiaľ nedošlo k žiadnej zmene pri transportoch zvierat.
Silvia Čaňová: Kritizuje, že zatiaľ nedošlo k žiadnej zmene pri transportoch zvierat.
Marianna Kadlečíková

Silvia Čaňová: Kritizuje, že zatiaľ nedošlo k žiadnej zmene pri transportoch zvierat.FOTO: Marianna Kadlečíková

Keď sme sa obrátili na ministerstvo s otázkou, či má pod kontrolou zvieracie transporty, hovorca MPRV Vladimír Machalík nás odporučil na Štátnu veterinárnu a potravinovú správu (ŠVPS) SR. Hoci ide o otázky, ktorými ich na ministerstve bombardujú už vyše 6 rokov, odpoveď na to, či by ministerstvo podporilo revíziu doterajšej legislatívy, sme do uzávierky článku nedostali.

„Problematika ochrany zvierat počas prepravy sa sleduje v rámci Slovenska aj na pôde Európskej komisie,“ uviedla nám Paulína Kojnok z ŠVPS. „V pôsobnosti členských krajín EÚ je zriadená sieť národných kontaktných bodov, kde tiež prebieha komunikácia o nedostatkoch spôsobovaných prepravcami, často je potrebné jednotlivé prípady porušení podrobne skúmať.“ ŠVPS podľa nej vykonala v minulom roku 5 522 kontrol, objavila 16 nedostatkov.

Ochranárom sa čísla zdajú nízke, napríklad pri množstve kusov vyvezenej hydiny našli jediný nedostatok. Priamo na cestách sa vykonáva iba 7 percent kontrol. „Keďže veterinárni inšpektori regionálnych veterinárnych a potravinových správ nemajú oprávnenie zastavovať vozidlá na ceste, tieto kontroly na cestných komunikáciách sa vykonávajú v súčinnosti s príslušníkmi Policajného zboru SR,“ vysvetľuje Paulína Kojnok.

Na frontovej línii

Kým byrokracia slávi triumf, pokračujú kšefty veľkých rozmerov. „Legislatívne zmeny sa oneskorujú a je zrejmé, že dôvodom je zabehnutý systém, čo vyhovuje všetkým, ktorí z neho doteraz profitujú,“ písali aktivisti pred rokom v otvorenom liste exministrovi Jahnátkovi. Na Slovensku podnikajú v tomto odvetví domáci aj zahraniční veľkopodnikatelia.

Na rozdiel od nás v západnej Európe dnes už existuje „frontová línia“ - napríklad vo Veľkej Británii je nesúhlas občanov s diaľkovými transportmi zvierat taký veľký, že pri kamiónoch musí asistovať polícia.

Nemecká organizácia Animals’ Angels zasa sprevádza zvieratá na cestách v snahe pomôcť im na prekládkových staniciach alebo bitúnkoch. Anglickí aktivisti medzitým nafotili kamióny, ktoré pod rúškom noci opúšťajú krajinu, podobne utajene sa nakladajú zvieratá na lode v prístavoch. Slovenskí aktivisti zasa sledovali cestu veľkonočných jahniat z farmy v Žilinskom okrese na talianske bitúnky. Kamionisti sa nezdržiavali napájaním zvierat, zámerne počas trasy obchádzali napájacie stanice, ktoré by ich stáli poplatok aj čas, zvieratá prvýkrát vyložili a napojili až po 24 hodinách.

Utajené: Transporty sa často snažia vyhnúť kontrole verejnosti.
Utajené: Transporty sa často snažia vyhnúť kontrole verejnosti.
Animals’ Angels – Myth of Enforcement

Utajené: Transporty sa často snažia vyhnúť kontrole verejnosti.FOTO: Animals´ Angels - Myth of Enforcement

Silvia Čaňová podotýka, že zámerom kampane nie je zastaviť obchod s mäsom. „Prečo však únia nevyváža už hotové mäso, ale živé tvory?“ Ľuďom pritom na zvieratách záleží: podľa eurobarometra z minulého roka až 94 percent Európanov považuje za dôležité chrániť ich.

Eva Gachallová dopĺňa: „Problém pri transportoch, kde zvieratá vťahujú do podnikateľských aktivít, spočíva v tom, že sa ich ochrana nevníma ako základný predpoklad činnosti, ale iba ako obťažujúca komplikácia.“

Najhorší podľa nej je nedostatok informácií. „Nakladanie s hospodárskymi zvieratami sa deje mimo dosahu verejnosti - za bránami chovných hál, zberných stredísk, v kamiónoch, na bitúnkoch. Ibaže základ je vedieť. Nejde len o transporty, na informácie majú právo aj všetci spotrebitelia, aby vedeli, čo svojimi peniazmi podporujú. Zatiaľ však väčšina nepozná skutočnú cenu, ktorú platia zvieratá za živočíšne produkty na našich tanieroch. Takáto realita je však naďalej neudržateľná.“