Robert Fico, pri okne, a minister vnútra Robert Kaliňák sa na stanici naobedovali s vybranými študentmi. Vlakom však nešli.

Ficove vlaky: Dôchodcovia sa vozia na guláš z Bratislavy do Popradu

V Česku sme na smiech. Premiér sa ukazuje v nových vozňoch, no ľudí železnice vozia vo vagónoch vyradených Českými dráhami. A ešte za to platíme sedemtisíc eur denne.

Česko-slovenské vzťahy nikdy v histórii neboli lepšie. Na spoločných stretnutiach to rád a často pripomína premiér Robert Fico. Zrejme vďaka tomu väčší brat pomohol tomu menšiemu, keď to najviac potreboval. České dráhy „požičali“ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) vyradené vozne, ktoré zažili už aj socialistické česko-slovenské časy.

Koženkové kupé s historickou patinou boľševika a nezameniteľnou „vôňou“ teraz vozia cestujúcich, ktorí sa od 17. novembra nahrnuli do vlakov po spustení vládnej kampane „vlaky zadarmo“.

Štátnemu prepravcovi totiž jeho vozne na nebývalý nápor nestačili. Podľa zmluvy si preto slovenské železnice požičali 40 koženkových vozňov a päť naftových lokomotív. A českí bratia v rámci dobrých vzťahov poslali to „najlepšie“, čo mali v depe.

Čítajte viac:

Nehorázne! Na Ficových vlakoch zadarmo sa Česi poriadne nabalia

Počty nesedia

I keď hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský sa bráni, že Slovákom neposlali úplne najstaršie vozne. „V prípade typu Bdt ide skôr o mladšie vozne z prelomu osemdesiatych a deväťdesiatych rokov,“ uviedol Šťáhlavský. Takže majú okolo 25 rokov.

Druhý požičaný typ - vozeň „B“ - je ešte starší. Slovenské dráhy platia Českým dráham za každý historický vozeň denne 150 eur a za lokomotívu 240 eur. Spolu to vychádza na 7 200 na deň, teda 2,6 milióna eur ročne.

Na českých internetových stránkach nie sú reakcie na Slovensko veľmi lichotivé. Prevláda najmä výsmech a najčastejšie je slovné spojenie „blbí Slováci“.

Na začiatku ministerstvo dopravy tvrdilo, že vlaky zadarmo si vyžiadajú zvýšenú dotáciu pre Železničnú spoločnosť 13 miliónov eur ročne. Už teraz pritom daňoví poplatníci dotujú železnicu ročne sumou 200 miliónov eur, lebo ZSSK na jedno zarobené euro má neuveriteľné náklady vyše troch eur.

Ak by bola pravda, že vlaky zadarmo budú stáť iba trinásť miliónov eur, tak každý jeden z toho 1,5 milióna študentov a detí, ktorí platili doteraz iba polovicu cestovného, ročne prevozí 17 eur pri plnom nedotovanom cestovnom. A to je cena za trasu Bratislava - Poprad. Raz ročne. Predstava, že študenti pôjdu vlakom iba raz do roka domov a o rok späť, je viac ako úsmevná.

Čítajte viac:

Zamestnanci železníc sa búria: Pre vlaky zadarmo máme nižšie platy!

Voňavý obedík

Na začiatku kampane „vlaky zadarmo“ premiér Robert Fico prišiel na bratislavskú stanicu. Sadol si do vlaku a so starostlivo vybranými študentmi a s ministrom vnútra Robertom Kaliňákom poobedoval v jedálenskom vozni prvej triedy. Keďže vagón po celý čas stál v stanici, možno v účastníkoch parádneho obeda vyvolali zdanie jazdy projekciou ubiehajúcej krajiny v oknách.

Po obede vládna suita vystúpila. Premiér vyhlásil, že vlaky zadarmo majú zmysel, lebo za prvé dni sa zaregistrovalo na bezplatnú dopravu viac ako 200-tisíc študentov a dôchodcov z celkového počtu 2,5 milióna ľudí, ktorí na vlaky zadarmo majú nárok.

Slovenskí premiéri tak často na vlakovú stanicu nechodia, preto bolo nutné pred príchodom Roberta Fica poupratovať. Foto: Július Dubravay

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) zároveň uviedol, že určite „väčší záujem o vlaky nezníži kvalitu cestovania“. Možno by to mohol povedať aj tým ľuďom, ktorí musia za lístky platiť a celú cestu pre nával stáť v chodbičke pri záchode.

Cestovanie zadarmo je naozaj skvelá vec. Ako sa pochválil jeden dôchodca, ráno sadol v Bratislave do vlaku, na obed si dal guláš v Poprade a potom sa vrátil vlakom domov.

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].