Finančná správa zatĺka dôležité informácie o miliónovej zákazke

Finančná správa odmieta zverejniť, kto a za koľko realizuje veľký projekt virtuálnej registračnej pokladnice. Môže ísť o milióny.

Domov

Od apríla sa rozšíri povinnosť vydávať za svoje služby pokladničné bločky aj na lekárov, advokátov či taxikárov. Môžu pritom využiť novú bezplatnú aplikáciu virtuálnej registračnej pokladnice (VRP). Stačí, ak budú mať počítač alebo smartfón s pripojením na internet a tlačiareň.

Nový systém je v réžii Finančnej správy a určite uľahčí život mnohým podnikateľom, ušetrí im náklady a sťaží to daňové podvody. Problém je však v tom, že Finančné riaditeľstvo sa rozhodlo, že virtuálnu pokladnicu bude realizovať v absolútne utajenom režime. Vďaka tomu finančníci úplne obišli verejné obstarávanie a mlčia aj o tom, koľko vlastne celá zákazka stojí a kto ju realizuje.

Plus 7 DNÍ sa podarilo zistiť, že dodávateľom VRP je spoločnosť Allexis, ktorá je majetkovo i personálne prepojená na podnikateľa Michala Suchobu. Ten pritom priznáva, že už viac ako pätnásť rokov je osobným priateľom riaditeľa Finančného riaditeľstva SR Františka Imreczeho, pod ktorého celý projekt VRP patrí.

To neobstojí

„Ak Finančná správa utajuje aj základné informácie o kontrakte, možno si to vysvetliť len tým, že namiesto ochrany záujmov slovenských daňovníkov dochádza opäť raz k ich ošklbaniu,“ hovorí poslanec a podpredseda strany Sieť Miroslav Beblavý.

Podľa neho finančníci v tomto prípade použili zákonnú výnimku určenú na „extrémne prípady“, ktoré sa väčšinou vyskytujú v silových rezortoch pri nákupoch zbraní a podobne. „Je ťažko pochopiteľné, prečo by táto výnimka mala platiť pri takom bežnom nástroji, ako je virtuálna registračná pokladnica.“

Na dôvod utajenia sme sa pýtali hovorkyne Finančnej správy Patrície Macíkovej. Konštatovala len toľko, že „ide o zmluvu, pri ktorej plnení sa musia použiť osobitné bezpečnostné opatrenia“. To znamená, že ide o tajný projekt. Postup cez utajenie bol podľa Macíkovej „vopred konzultovaný s Úradom pre verejné obstarávanie (ÚVO)“.

Hovorca úradu Ján Mažgút však tvrdí, že ÚVO v tomto prípade nevydal žiadne usmernenie, neudeľuje výnimky zo zákona o verejnom obstarávaní a správnosť postupu Finančnej správy nedokáže bez hĺbkovej kontroly posúdiť.

Preto Beblavý tvrdí, že ak sa už finančníci rozhodli pre utajený režim, je úplne zásadné, aby zverejnili zmluvu s vyčiernenými utajovanými informáciami, aby bolo jasné aspoň to, kto je dodávateľ a za akú cenu. Takéto údaje sa podľa neho dnes v Európe zverejňujú aj pri citlivých nákupoch, ako sú zbraňové systémy či odpočúvacie zariadenia.

Náklady na projekt virtuálnej pokladnice odhadujú nami oslovení IT experti na niekoľko miliónov eur. Oficiálne nikto nechce žiadnu sumu vysloviť. Podklady na jej kalkuláciu totiž nie sú verejné a ide len o veľmi hrubý odhad.

Čítajte viac:

Tajnostkárska Trenčianska univerzita: Zatĺka informácie i pred štátom

Ľubovôľa

Podľa vzoru virtuálnej pokladnice by ktorýkoľvek úrad s trochou fantázie mohol vyhlásiť nejakú zákazku za bezpečnostne citlivú a obstarať ju v utajenom režime, teda bez akejkoľvek kontroly. Žiadne povolenie na to totiž nepotrebuje. Zákon len hovorí, že obstarávateľ musí byť schopný takýto postup odôvodniť, ale nikde nie je napísané komu a kedy.

„V tomto prípade by Finančná správa nemala pred verejnosťou ukrývať konkrétne dôvody, prečo sú pri tejto zákazke nevyhnutné také bezpečnostné opatrenia a obstarávanie je ukryté pred očami verejnosti,“ hovorí expert na verejné obstarávanie z Transparency International Martin Turček.

Postup finančníkov sa nepozdáva ani Petrovi Kunderovi z Aliancie Fair-play. „Rozumiem, že z bezpečnostných dôvodov je neprípustné zverejniť informácie, ktoré by mohli zjednodušiť prienik do informačného systému. Zverejnenie ceny však do tejto kategórie určite nepatrí,“ tvrdí Kunder.

Dodáva, že podľa neho je to názorný príklad, ako zaradenie do utajovaného režimu umožňuje skryť pred verejnosťou aj informácie, ktoré by možno mohli poukázať na nezmyselné plytvanie.

Kamaráti

A podozrenia sa vynárajú nielen v súvislosti s chýbajúcim zdôvodnením utajeného režimu, ale aj pre blízky priateľský vzťah osoby prepojenej s dodávateľom virtuálnej pokladnice a samotného šéfa Finančného riaditeľstva Františka Imreczeho. Michal Suchoba je predseda predstavenstva spoločnosti Allexis Group a cez svoju firmu Miller Invest aj jej spolumajiteľom.

Allexis Group je matkou konzultačnej firmy Allexis, s. r. o., ktorá projekt virtuálnej registračnej pokladnice zabezpečuje. Nepriamo to potvrdila jej konateľka Jana Rovčaninová.

„Žiadate informácie vyplývajúce z utajovaných skutočností,“ reagovala na naše otázky, ako sa firma Allexis k projektu VRP dostala a aká je vlastne jej cena. Ako dodala, vo všeobecnosti stanovujú cenu podľa medzinárodných metodík a vychádzajú z priemernej ceny prác za softvérové služby.

Michal Suchoba je dlhoročný priateľ šéfa Finančnej správy Imreczeho a spolu súťažili na viacerých golfových turnajoch. „Pána Imreczeho poznám viac ako pätnásť rokov, ešte z čias jeho pôsobenia v privátnom sektore. Rovnako poznám aj ďalších, či už bývalých, alebo súčasných predstaviteľov IT spoločností v tomto regióne,“ hovorí Suchoba.

Zároveň popiera, že by ich dlhoročné priateľstvo zohrávalo nejakú úlohu v ich obchodnom vzťahu. Suchoba v minulosti pôsobil aj na ministerstve financií, odkiaľ v roku 2001 odišiel.

Podľa našich informácií má byť virtuálna pokladnica len jednou súčasťou oveľa väčšieho projektu centrálneho registra na Finančnej správe, kde sa elektronicky evidujú nielen pokladničné bloky, ale aj účtovné uzávierky, údaje o clách a spotrebných daniach. To všetko by tiež malo byť v réžii spoločnosti Allexis. Aj v tomto prípade všetky zainteresované strany mlčia a odvolávajú sa na utajované skutočnosti.

Domov