PPP projekty: Opozícia ich prezýva Poriadne Predraženými Projektmi.

Kandidátov na poradcu pri výstavbe našej diaľnice hľadali až v USA

Ministerstvo poslalo za veľkú mláku úradníka, aby sa v súťaži na poradcu pre PPP diaľnicu zúčastnilo čo najviac firiem. Prihlásili sa zrejme až dve.

Ministerstvo dopravy hľadá externých poradcov na stavbu obchvatu Bratislavy D4 a južnej rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy do Lučenca. Obe by mali postaviť súkromníci a štát by ich potom celé roky splácal.

Za rady pri budovaní PPP diaľnice je ministerstvo ochotné zaplatiť 7,3 milióna eur! O tendri na poradcov sme informovali už v máji. Objavili sa totiž pochybnosti, či sú podmienky súťaže férové a nie sú náhodou nachystané pre vopred vybranú firmu.

Napríklad Transparency International upozorňovalo, že podmienky výrazne zužujú súťaž a prakticky okrem bývalých poradcov sa nemá kto do nej prihlásiť.

Chceli ich veľa

Už vtedy sa však štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček, niekdajší blízky spolupracovník predsedu NR SR a podpredsedu Smeru Pašku, dušoval, že mu na tomto tendri mimoriadne záleží. Odôvodňoval to katastrofickou dopravnou situáciou v Bratislave a okolí. Ako nám tvrdil, chceli čo najviac súťažiacich. Nielen na poradcov, ale aj staviteľov.

„Tieto dva úseky budeme robiť formou PPP,“ uviedol Stromček a dodal, že hľadali záujemcov aj v zahraničí. „Ešte v marci bol náš kolega v Amerike na veľkom turné, kde sa stretli všetci, ktorí realizujú projekty PPP."

"Mali sme prezentáciu, že ideme robiť D4 a R7 formou PPP. Urobili sme veľkú osvetu a čakáme, že s tým bude súvisieť aj záujem. Uvidíme, kto všetko sa prihlási na poradcu a neskôr na koncesionára (staviteľa a prevádzkovateľa),“ dušoval sa v máji Stromček.

Len výlet

Záujemcovia o účasť v tendri mali ministerstvu dodať prihlášky do 22. mája. Podľa našich informácií sú však záujemcovia len dvaja. Z prezentácií v Amerike sa tak zrejme stal len pekný výlet.

Rezort dopravy počet súťažiacich nechcel spresniť. „Ako iste viete, prebiehajúce tendre nemôžeme komentovať,“ uviedol hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Stačia dvaja

„Podmienky súťaže nevzbudzujú dojem, že by štátu záležalo, aby dostal množstvo kvalitných ponúk,“ myslí si Ján Ondruš z Transparency International. Ako dodáva, pôvodná lehota na predkladanie ponúk do súťaže síce spĺňala zákonnú požiadavku 30 kalendárnych dní, no obdobie zahŕňalo aj Veľkú noc a dva dni voľna v máji.

„Uchádzačom zostalo na prihlásenie do takéhoto komplikovaného tendra iba 16 pracovných dní,“ vysvetľuje chyby Ondruš. Neskôr termín predĺžili vzhľadom na opravy v oznámení.

Už v máji Transparency International upozorňovalo, že tender obsahuje neférové požiadavky. „Až 11 zo 14 expertov, ktorých štát hľadá, má rozprávať po slovensky. To limituje možnosť, aby sa prihlásili uchádzači so zahraničnými odborníkmi, ktorí síce nevedia po slovensky, ale majú dlhoročné skúsenosti s takýmito projektmi,“ krúti hlavou Ondruš.

Takže na jednej strane ministerstvo poslalo úradníka na turné po USA hľadať odborníkov na PPP projekty, ale tí by museli vedieť po slovensky, aby sa do súťaže mohli prihlásiť. A takých je určite v Amerike neúrekom.

Podozrivé?

Ako Ondruš zdôrazňuje, experti musia mať za sebou tri cestné PPP projekty. Z toho dva dokončené. „Zvyšuje to šancu, že jedinými poradcami, ktorým sa podarí splniť kritériá, budú tí, ktorí už pracovali na predchádzajúcich slovenských PPP projektoch, teda experti, čo pracovali pre Advokátsku kanceláriu Jaroslav Ružička, PwC a Wood & Company,“ hovorí Ondruš.

Právnická kancelária už pred časom uviedla, že by chcela tentoraz radiť koncesionárovi, teda druhej strane, a nie štátu. Spoločnosti PwC a Wood & Company na naše otázky, či sa do súťaže prihlásili, nereagovali.

„Poradcovia, ktorí vzídu z tejto súťaže, budú nastavovať podmienky na cestné projekty približne za štyri miliardy. Aj preto je dôležité, aby štát získal tých najlepších expertov cez férovú súťaž. Táto však otázky o férovosti vzbudzuje,“ dopĺňa Ondruš.

Prečo PPP?

Tento typ projektov je v podstate ako lízing. Štát si nepožičia peniaze priamo pre seba, ale dá diaľnicu postaviť súkromníkovi za miliardy, ktoré si požičia on a nie štát. Potom sa dohodne ročná splátka. A po splatení dohodnutej ceny prejde cesta do vlastníctva štátu.

Princíp je teda rovnaký ako pri lízingu a, čo je dôležité, z akýchsi nepochopiteľných príčin sa nezarátava do štátneho dlhu, čo ministrovi financií vyhovuje.

PPP sa však ukazuje ako mimoriadne drahý špás. Podľa ministra dopravy Jána Počiatka by obchvat Bratislavy D4 a R7 z Bratislavy do Dunajskej Lužnej mali stáť asi 1,5 miliardy eur, čo vychádza na neuveriteľných 27,8 milióna eur na kilometer. Začať so stavbou by chceli už koncom budúceho roka.


  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].
VIDEO Plus 7 Dní