Váhostav: Stavebný moloch pracoval na štátnych zákazkách, napriek tomu zlyhal pri platení subdodávateľom a ďalším veriteľom.

Ďalšie dlhy?: Kauza Váhostav začala nenápadne. A zdá sa, že hrozí pokračovanie

Jednou z najväčších káuz v stavebníctve na Slovensku bola pred krátkym časom reštrukturalizácia Váhostavu. Akciovka spojená s Jurajom Širokým, údajným sponzorom Smeru, dlhovala množstvu subdodávateľov aj bankám.

Len nezabezpečeným veriteľom 104 miliónov eur. Išlo pritom o práce na štátnej zákazke, výstavbe diaľnice. Situáciu vyriešila reštrukturalizácia. Súd rozhodol, že Váhostav musí počas piatich rokov zaplatiť veriteľom 18,7 percent pohľadávok. Po piatich rokoch by mala byť splatná zvyšná časť dlhu, avšak len do výšky 50 percent pohľadávky. Zvyšok by mali získať v akciách alebo majetku firmy. Zasiahnuť sa rozhodol aj štát a prostredníctvom Slovenskej reštrukturalizačnej odkupuje pohľadávky od veriteľov, ktorí o to požiadali.

Bez akcií

Tí získajú hneď 50 percent, následne bude zvyšné peniaze od Váhostavu-SK vymáhať už štát. Ten medzičasom skúpil pohľadávky veriteľov Váhostavu v hodnote 26,5 milióna eur a má nárok na akcie. Váhostav doteraz podľa informácií Denníka N splatila štátu takmer 2 milióny eur z pohľadávky, žiadne akcie mu však neposunula. Štátna Slovenská konsolidačná, ktorá o akciách rokuje, cez denník sľubuje, že hotovú dohodu o akciách všetci neskôr uvidia vo verejnom registri zmlúv.

Rieši to polícia

Prípad Váhostav sa dostal aj pod drobnohľad orgánov činných v trestnom konaní. Zatiaľ je stále vo fáze prípravného konania. „Obžaloba podaná nebola. Aktuálne sa realizuje doplnenie zložitého znaleckého dokazovania z odboru ekonomika a doposiaľ neboli Slovenskej republike zaslané vybavené žiadosti o právnu pomoc inými štátmi. V danej veci je jediným obvineným pôvodný štatutár spoločnosti Váhostav – SK,“ vraví hovorkyňa Úradu špeciálnej prokuratúry Jana Tökölyová.

Začalo to nenápadne

Problémy veľkej stavebnej firmy sa na verejnosť dostávali postupne. Najprv sa o tom, že neplatí subdodávateľom, len šepkalo. „Samozrejme Váhostav použil všetko možné, len aby natiahol čas, čo naviac. Spočiatku nás uisťovali, neskôr sa už len zatajovali, s nikým kompetentným sa nedalo dlhodobo spojiť, a keď sa nám ich aj nejakým rafinovaným spôsobom podarilo konfrontovať, tak zase len sľubovali a uisťovali, a keď vec dospela až do štádia vystavenia platobného rozkazu súdom, tak sa účelovo odvolali s tým, že zase len natiahli ďalší čas,“spomína najaktívnejší malý veriteľ Váhostavu Milan Blaho, vďaka ktorému získali subdodávatelia aspoň časť peňazí.

„Prakticky až do ich reštrukturalizácie sa nenašiel žiadny legálny a legitímny spôsob, ako sa domôcť svojich pohľadávok. Váhostav takýmto spôsobom natiahol čas vo svoj prospech na obdobie vyše jedného roka. Ďalej nasledoval už len jeden návrh na konkurz zo strany spoločnosti EnergyPro s.r.o., čo v podstate spustilo ostatný proces reštrukturalizácie Váhostavu s priebehom, ako sme mali možnosť zažiť aj mediálne,“ dodáva Blaho.

Pri stavbe diaľnice sa opäť subdodávatelia sťažujú na stavebníka, ktorý vraj mešká s platbami. O čo ide? Hrozí Váhostav 2? Dočítate sa v najnovšom čísle Plus 7 dní.

Aktuálne číslo Plus 7 dní.
Aktuálne číslo Plus 7 dní.
Foto: Plus 7 dní

VIDEO Plus 7 Dní