Keď deti robia Ježiška: Aj príprava darčekov ich učí hospodáriť

Ak chcú deti kupovať vianočné darčeky, mali by si na ne našetriť. Naučte ich to včas.

Domov

Rozdáva u vás darčeky Ježiško alebo sa už navzájom obdarúvate sami a adresne? Ak patríte k druhej skupine, otázka, ktorá takmer s istotou pred Vianocami padne, je, kedy nechať dieťa, aby aj ono obdarovalo svojich blízkych a s akým finančným rozpočtom.

„Vždy to závisí od veku a vyspelosti dieťaťa, kedy už samo chce niekoho obdarovať, ale hlavne - ak má kupovať darčeky - kedy si už uvedomuje hodnotu vecí a peňazí a vie s nimi hospodáriť,“ hovorí Darina Huttová, generálna tajomníčka Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov.

Buďte kreatívni

Vyčarovať radosť nemusí byť len otázka peňazí. Ak je vaše dieťa ešte len v predškolskom alebo ranom školskom veku, určite je lepšie viesť ho k tomu, aby darčeky vyrobilo samo.

Či už je to papierová záložka do knihy, ručne ušité puzdro na okuliare alebo doklady, ihelnička, rámik aj s nakresleným obrázkom alebo s fotografiou pre vás, alebo škatuľka na drobnosti, či ručne namaľovaný papierový box na hračky pre súrodenca. Fantázii sa medze nekladú.

Dôležité je nechať dieťa vymýšľať a tvoriť, prípadne mu s nápadmi pomôcť. Radosť bude určite na oboch stranách a minimálne dieťa bude mať pocit, že sa už spolupodieľa na čare Vianoc.

„Akékoľvek narábanie s financiami a nakupovanie darčekov zvažujte až vtedy, keď na to dieťa dospeje. Nestačí len, aby rozoznávalo čísla a zvládalo sčítať a odčítať. Až keď už bude vnímať to, že si musí plniť svoje školské povinnosti, môžete s ním začať hovoriť o finančnom plánovaní, šetrení a o rozumnom nakupovaní,“ podotýka Darina Huttová.

Zmysel pre plnenie povinností a dodržanie pravidiel je nevyhnutný, aby dieťa bolo schopné na darčeky našetriť. Rozumné míňanie, teda zvažovanie hodnoty a ceny darčekov, je zas dôležité na to, aby ste dieťa nechali nakupovať ich.

Vianočná pokladnička

Deväť- či desaťročné deti, ktoré už učíte hospodáriť a dostávajú vreckové, veľmi pravdepodobne neveria, že darčeky nosí Ježiško. A môžu chcieť darčeky nielen dostať, ale aj samy kúpiť. V takom prípade ich motivujte, aby si z vreckového či ďalších peňazí, ktoré počas roka dostanú, samy odkladali na tento účel.

„Naučiť deti šetriť je veľmi dôležité. Vštepíte im tak zodpovednosť pri finančnom plánovaní. Tým, že si na veci, ktoré chcú, musia našetriť, budú si vedieť vážiť ich hodnotu a od začiatku sa budú učiť nežiť na dlh,“ vysvetľuje Huttová.

Aby to bolo najmä pre menšie deti zaujímavejšie, namaľujte s nimi napríklad aj na pokladničku visačku „vianočná pokladnička“ a spolu rátajte každý prírastok v nej. A plánujte aj to, čo by ste za vianočné financie chceli kúpiť. Nezabudnite pri tom deti učiť, že je dobré zistiť, čo by obdarovanému urobilo najväčšiu radosť. Občas totiž deti kúpia skôr to, čo by samy chceli dostať.

Určte si strop

Samozrejme, stále treba dozerať aj na to, ako dieťa s peniazmi v obchode naloží. Jedna vec je chcieť urobiť radosť a iná vysvetliť, či vec, ktorú chce kúpiť, nie sú len zbytočne vyhodené peniaze. Aj finančný strop je pri nákupe darčekov nevyhnutný. Pre dospelých aj pre deti. Najmä, ak je medzi súrodencami vekový rozdiel, a teda aj rozdielne možnosti našetriť si.

Pre deväť-desaťročné deti postačí hranica päť eur. Treba im vysvetliť, že aj drobnosť môže potešiť. Navyše k nej môžu pridať vlastnoručne vyrobený darček. Staršie deti môžu mať strop vyšší, ale nie prehnane vysoký. Postačí sedem až desať eur.

Súrodenec často najlepšie vie, čo brata či sestru poteší. Ak je darček nad jeho finančné možnosti, ale stále cenovo primeraný a urobil by obojstrannú radosť, navrhnite mu vytvorenie „darčekovej koalície“. Spolu sa poskladáte na darček a „vianočnú pokladničku“ dieťaťa to úplne nevybieli.

Buďte opatrní

Odrastené ratolesti, ktoré už majú príležitostný aj pravidelnejší zárobok, by si síce už mali vedieť na darčeky - aj na iné - našetriť samy, aj tu však číha nástraha. A to - nedoplatiť na svoje finančné možnosti.

„Najmä študenti sú vo všeobecných teoretických pojmoch zbehnutí, no v praxi sa prekvapivo často stávajú ľahkou obeťou klamlivých a zavádzajúcich finančných produktov,“ upozorňuje Darina Huttová.

Práve Vianoce sú čas, keď „kúpiť darčeky je také ľahké“. „Ale rovnako je to čas, keď je aj veľmi ľahké nezodpovedne sa zaviazať. Treba im preto vysvetliť, že len reklama na rozhodnutie o ich finančnom záväzku nestačí,“ konštatuje.

Domov
  • rb
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu plus7dni@7plus.sk.