Už sa nepovozí: Pavol Paška od 31. mája prišiel o vládnu limuzínu. Náklady na jeho ochranu sa mohli vyšplhať až do výšky 80-tisíc eur.

Konečne sa zobudili! Paška prišiel o štátnu limuzínu

Pavol Paška sa už na limuzíne za peniaze daňovníkov nevozí. Až po upozornení PLUS 7 DNÍ a osem dní po zákonnom limite.

Bývalý predseda Národnej rady Pavol Paška (Smer) si viac ako pol roka užíval štátnu ochranku so šoférom a s limuzínou, ktorá ho za naše dane vyvážala, kam si zaprial.

Týždenník Plus 7 DNÍ pred týždňom na to upozornil a minister vnútra Robert Kaliňák svojmu straníckemu kolegovi Paškovi následne ochranku zrušil.

V minulosti, keď mal pridelenú ochranku predseda Najvyššieho súdu Štefan Harabin, pri jej rušení vtedajší minister spravodlivosti spomínal ročné náklady na tento špás vo výške 156-tisíc eur. Pol roka ochranky pre Pašku by tak podľa tohto mohol stáť takmer 80-tisíc eur.

Tri plus tri

Pavol Paška ako predseda parlamentu mal na 90 dní automaticky nárok na vládnu ochranku a auto. O ďalších 90 dní mu mohol povoliť používať štátnu limuzínu predseda vlády Robert Fico alebo minister vnútra, ale to iba pod podmienkou, že by mali dôvodné obavy o bezpečnosť bývalého predsedu parlamentu.

A práve to využil Kaliňák s tým, že ochranka v prípade nebezpečia je podľa rezortu vnútra časovo neobmedzená. Pred dvomi týždňami nám ministerstvo vnútra na otázku, čo hrozí Pavlovi Paškovi, neodpovedalo s tým, že minister zatiaľ nerozhodol o ukončení Paškovej ochrany.

Po zverejnení článku a fotografie, ako Pavla Pašku policajný ochrankár vozí z domu po meste či do Slovenského Grobu na posedenie s bratskými českými socialistami, je už všetko inak.

„Vami spomínaná osoba už nemá ochranku ani pridelené vozidlo z Úradu na ochranu ústavných činiteľov,“ uviedla Andrea Dobiášová z ministerstva vnútra. Nezabudla však dodať, že pridelenie dočasnej ochrany bolo bežnou súčasťou aj za predchádzajúcich vlád. V každom prípade však Paška mal k dispozícii vládnu limuzínu do 31. mája 2015, čo je presne 188 dní od odchodu z funkcie.

Čítajte viac:

Paška sa aj bez funkcie stále vyváža vo vládnej limuzíne

Aj iní

Za druhej vlády Roberta Fica mal ochranku pridelenú tiež exminister hospodárstva Tomáš Malatinský, ktorý vládne auto dokonca poslal do Chorvátska, kým on na miesto oddychu priletel lietadlom, takže limuzína slúžila len na rozvoz milostivého pána po Chorvátsku.

Malatinský pritom nie je automaticky chránená osoba a o vládnej limuzíne tak musel špeciálne rozhodnúť minister vnútra Robert Kaliňák. Podľa jeho predchodcu Daniela Lipšica má v tomto minister vnútra pomerne voľné ruky.

„Minister vnútra môže prideliť ochranu komukoľvek, ak existujú vážne informácie o ohrození jeho života alebo bezpečnosti,“ tvrdí Lipšic. Podľa neho však predĺženie ochranky využili doteraz iba dvaja ľudia.

„Robert Fico v roku 2010 a teraz Pavol Paška. Po šiestich mesiacoch však nevidím zákonný dôvod na ponechanie ochranky,“ tvrdí Lipšic.

Expremiérka Iveta Radičová bola práve tá, ktorá Ficovi vyhovela a odobrila mu štátnu ochranku aj po trojmesačnej ochrannej lehote. „Keď pán Fico skončil vo funkcii, poslal mi žiadosť. Ja osobne som nevyužila ani to trojmesačné obdobie, na ktoré som mala automaticky nárok. Všetko je to na rozhodnutí konkrétneho ústavného činiteľa,“ dodáva Radičová.

Proti bolesti

Trochu iný pohľad má na pridelenie nadštandardnej ochranky a šoféra pre Pavla Pašku člen Branno-bezpečnostného výboru NR SR Alojz Hlina.

„Niečo mu naozaj hrozí alebo mu to schválili, aby sa cítil komfortne? Podľa mňa je to akt milosrdenstva, aby Pašku tak nebolel prechod. Problém však je, že to neplatí centrála Smeru, ale všetci občania tejto krajiny,“ tvrdí Hlina.

Dodáva, že si nevie predstaviť, že by Paškovi hrozilo nejaké bezprostredné nebezpečie. „Ochranka a vládna limuzína, to je otázka statusu. A Paška sa v tom vyžíva,“ uzatvára Hlina.


  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].
  • jb
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].