Kontroverzná lanovka: Čo spája bratislavského župana s developerským gigantom HB Reavis?

Bratislavský župan usporiadal na pôde gymnázia Ladislava Novomeského prezentačnú konferenciu pre súkromného investora, ktorý pretláča v hlavnom meste kontroverzný projekt lanovky.

Domov

Pri otázke, odkedy župan prezentuje súkromné firmy, sa Pavol Frešo ohradil. Konferencie vraj usporadúva župa preto, aby sa rozprúdila verejná diskusia.

„Pozvanie som dostal len v pondelok večer,” prezradil obecenstvu v sále, ktoré prevažne tvorili študenti gymnázia, vedúci Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU Tibor Schlosser a dodal, že v súčasnosti o budúcom projekte lanovky nie sú známe takmer žiadne technické informácie.

„Z médií sme vyčítali, že súkromný sektor je ochotný do toho vložiť svoje financie, to je však iba vstupný minimálny kapitál. Ak vieme, že v roku 2021 má byť systém v prevádzke a má mať niečo nad dva kilometre, musíme tiež vedieť, či o ďalšie štyri roky bude mať systém desať, pätnásť alebo dvadsať kilometrov. Nie je to krásna rozprávka, ak do niečoho takého chceme ísť,” argumentuje expert, ktorý bol spoluautorom územného generelu dopravy. Ak má v Bratislave fungovať nekonvenčný systém v podobe lanovky, aj tá by podľa experta mala byť súčasťou takéhoto generelu.

Dopadne lanovka ako metro?

Pri akýchkoľvek úvahách o lanovke sa odborníci zhodujú na tom, že musí ísť o systémové a strategické riešenie. Už na začiatku musí byť jasné, ako to bude vyzerať v budúcnosti a koľko bude stáť prevádzka.

„Nekonvenčný druh dopravy má vyhodu, že je plne automatizovaný a v plnej prevádzke už nevidíte človeka. Je však aj plne licencovaný a za všetko sa platí. Nekonvenčný druh dopravy má kapacitu podobne ako metro. Je to okolo dvadsaťtisíc cestujúcich v jednom smere,” dodáva Schlosser.

A prečo vlastne nemá Bratislava metro? „Pretože sme analyzovali, koľko by to stálo. Základná jednotka je desať kilometrov, na nich môžeme urobiť sedem až osem staníc. Cez deň sa v Bratislave pohybuje okolo 600 tisíc ľudí, špička je ráno od šiestej do deviatej a popoludní od tretej do šiestej. Povedzte, kde prevezieme 60 tisíc ľudí v jednom smere? Základná ekonomika hovorí, že ak by sme postavili metro v Bratislave, jeden lístok by stál 17 eur. Kto by chcel takým metrom cestovať? Kto by dotoval nulovou tarifou túto trasu?” kladie otázky expert a upriamuje pozornosť na prevádzkové náklady, ktoré by po rokoch prevýšili investície.

„Neberte systém, ktorý povie, že je lacný a po desiatich rokoch zistíte, že ste na prevádzkových nákladoch investíciu preplatili niekoľkonásobne,” varuje odborník.

Súboj medzi lanovkou a električkou

Otázok, ktoré vyvolávajú nejasné plány lanovky, je veľa. Nosným dopravným systémom v hlavnom meste sú električky. Na tie dostala metropola aj dotáciu z eurofondov. Do Petržalky dotiahla dvojkilometrovú trať električky a ďalšia etapa s výstavbou pripojenia na juh mesta k novým obytným zónam zatiaľ stagnuje.

„Lanovka je len turistickou atrakciou. Skutočným riešením, ktoré mesto potrebuje a nestojí viac peňazí než lanovka, sú nové električkové trate a záchytné parkovisko. Existuje aj konkrétny návrh, ktorý môže stáť už o štyri roky,” uvádza vo svojom blogu mestský poslanec Martin Chren, ktorý sa tiež prišiel pozrieť na konferenciu. Podľa Chrena je jasné, že pri masívnej výstavbe v lokalite Mlynské Nivy hrozí reálne dopravný kolaps.

„Ten sa dá riešiť – nie však nezmyselnou lanovkou, ale koncepčným a systémovým rozvojom nosnej, električkovej siete. A paradoxne by to vôbec nestálo viac, než predstavená lanovka do Petržalky,” dodáva Martin Chren vo svojom blogu. Tvrdí, že ak by sa vybudovalo nové električkové pripojenie od Starého mosta cez Šafárikovo námestie, Pribinovu a Košickú ulicu s pokračovaním na Miletičovu ulicu v dĺžke 2,7 kilometra, kde by sa pripojilo na existujúcu Ružinovskú magistrálu, nestálo by to viac ako 25 miliónov eur, čo je ani nie polovica odhadovanej sumy za lanovku.

Domov
  • Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].