Kúpele Sliač: O dobrých ekonomických číslach tu zatiaľ iba snívajú, ale správajú sa rozšafne.

Kúpele Sliač sú v strate, kompetentní organizujú plesy zadarmo

Lístky na ples organizovaný stratovými kúpeľmi rozdávali podľa ľubovôle aj riaditelia štátnych zdravotníckych zariadení.

Už roky majú Kúpele Sliač povesť zariadenia, ktoré náročnejší klienti zďaleka obchádzajú. Netreba ani nazerať do účtovných kníh, už po krátkej prechádzke po kedysi preslávených kúpeľných domoch a okolitom parku musí byť každému jasné, že kúpele sa topia v červených číslach.

Ale keďže ide o spoločnosť, ktorej väčšinovým majiteľom je štát, krízový plán v tomto prípade celkom netypicky zahŕňa aj organizovanie žúru pre stovky vybraných hostí. To, koľko celá táto paráda, honosne nazvaná ako 1. reprezentačný zdravotnícky ples, stála, ostáva tajomstvom.

Večera pre kamarátov

Spomínaný ples sa uskutočnil ôsmeho februára v spoločenskej dvorane Palace Kúpeľov Sliač. Ako organizátorov plesu uvádzali Kúpele a reklamnú agentúru Blue Mark zo Zvolena. Lístky na ples nebolo možné kúpiť, všetci prítomní hostia ich dostali od organizátorov zadarmo. Podľa akého kľúča vyberali, koho na ples pozvú a koho nie, nám riaditeľ Kúpeľov Sliač Jozef Udič vysvetľoval len písomne: „Predstavitelia Kúpeľov Sliač nerozhodovali o tom, komu pošlú pozvánku, len ako spoluorganizátor odporúčali subjekty z obchodného hľadiska zaujímavé pre kúpele.“

Majiteľ reklamnej agentúry Blue Mark Ján Kubiš videl rozdeľovanie lístkov takto: „Niečo som si nechal ja pre svojich partnerov, niečo si nechal riaditeľ kúpeľov a ostatné sme odniesli riaditeľovi Rooseveltovej nemocnice a riaditeľovi Stredoslovenského ústavu srdcovo-cievnych chorôb, aby ich rozdali podľa vlastného uváženia.“

Vladimír Baláž, riaditeľ Rooseveltovej nemocnice, ktorý popri tejto funkcii stíha byť aj poslancom parlamentu za vládnu stranu Smer, pozýval na ples Kúpeľov Sliač okrem iných aj vplyvné osobnosti z politiky. Ale aj tak to považuje za svoju súkromnú záležitosť: „To je presne tak, akoby som niekoho pozval na večeru. Lístky som dal priateľom. Nerozumiem, prečo sa na to pýtate, a nič viac vám k tomu nepoviem.“ Žeby pán poslanec teda aj na večere pozýval svojich priateľov za cudzie peniaze?

Oficiálny plagát s Helenou Vondráčkovou. Foto: archív

Blafovanie s charitou?

Na ples na Sliači prišlo okolo tristo až tristopäťdesiat hostí a určite ani jeden z nich neľutoval. Zadarmo tu dostali pohostenie na tej najvyššej úrovni, veď catering zabezpečovala najdrahšia banskobystrická reštaurácia. A program tiež prekročil regionálnu úroveň. Celý ples moderovala Karin Majtánová, o zábavu sa staral Berco Balogh, Natália Hatalová, Peter Modrovský a ako hlavná hviezda programu vystúpila Helena Vondráčková. Tá za vystúpenie na takýchto akciách zvyčajne inkasuje honorár okolo 12-tisíc eur.

„Celý ples zaplatila moja agentúra, lepšie povedané, moji partneri. Kúpele to nestálo nič. Ani cent,“ presviedčal nás majiteľ reklamnej agentúry Kubiš, že on zabezpečil financovanie hostiny pre tristopäťdesiat ľudí, aj keď ako hlavný hostiteľ vystupoval na plese riaditeľ Kúpeľov Sliač. Dôvod toľkej ústretovosti a rozhadzovačnosti spomenul medzi rečou až neskôr: „Rád by som získal do prenájmu jednu z budov patriacich kúpeľom.“

Z vyjadrenia riaditeľa kúpeľov Udiča je zjavné, že s Kubišom sa celkom jasne nedohodli, ako to s platením plesu vlastne bolo. Pretože Udič na rozdiel od Kubiša pripúšťa že kúpele ples predsa len čosi stál. Na otázku koľko, odpovedal okľukou: „Tržby z predaja počas plesu výrazne presiahli všetky náklady spoločnosti spojené s touto spoločenskou akciou a vedenie spoločnosti tento event hodnotí ako veľmi úspešný.“

Udičova vyhýbavá odpoveď obsahuje jednu mimoriadne zaujímavú informáciu. Spomína akési „tržby z predaja počas plesu“. Nami oslovení priami účastníci tejto akcie si v rámci plesu spomínajú jedine na predaj lístkov do tomboly. A ten mal mať charitatívny charakter! Aby sme boli presní - pre hostí plesu skôr symbolický ako skutočný charitatívny charakter. Kvôli dobrému pocitu stačilo dať dve eurá za lístok do tomboly a pri troche šťastia ešte aj vyhrať naozaj hodnotný dar.

„Ale áno. To bolo určené na charitu,“ smelo sa hlásil k cnostnej myšlienke Kubiš. „Za lístky do tomboly sa vyzbieralo okolo dvetisíc eur. Kúpime za to nejaký prístroj pre onkológiu a na odovzdávanie prístroja potom určite pozveme aj médiá.“

Konárik sa bude pýtať

Aká je pravda ohľadne financovania plesu Kúpeľov Sliač a kde skončia „tržby z predaja“, sa z rozdielnych vyjadrení jeho organizátorov zistiť nedalo. Oslovili sme preto jediného súkromného akcionára spoločnosti Kúpele Sliač Karola Konárika. Na rozdiel od tamojších zástupcov štátu, teda predstaviteľov Fondu národného majetku a Všeobecnej zdravotnej poisťovne, musí Konárikovi naozaj záležať na tom, aby Kúpele Sliač prosperovali. Aj keď do ich spravovania ako majiteľ iba trinásťpercentného balíka akcií veľa hovoriť nemôže.

„Ja som na plese nebol a vôbec neviem, kto ho financoval. Samozrejme, že som na to obzvlášť zvedavý. Ako akcionár sa riaditeľa budem osobne pýtať, či to bolo výnosné pre spoločnosť. Kúpele sú v obrovskej strate a hostiť v tejto situácii vyše tristo hostí sa mi nezdá veľmi rozumné.“

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].