Laššákovej dopravná nehoda má nečakaného svedka

Júlová nehoda podpredsedníčky parlamentu Jany Laššákovej stále zostáva bez odpovedí. Medzičasom sa objavil ďalší pasažier služobnej limuzíny.

Domov

Aj keď od júlovej dopravnej nehody podpredsedníčky parlamentu Jany Laššákovej (Smer) uplynuli už takmer dva mesiace, rýchlosť služobnej limuzíny v čase havárie zostáva záhadou.

Verejnosť netuší ani to, či volená zástupkyňa ľudu platená z našich daní ležala v nadštandardnej nemocničnej izbe a koľko za ňu doplácala. Paradoxne, objavujú sa nové skutočnosti. Kým spočiatku sa hovorilo len o troch účastníkoch karambolu pri Ožďanoch, medzičasom sa objavil štvrtý.

A nešlo o náhodného pozorovateľa. Muž sedel v služobnom automobile na mieste spolujazdca vedľa vodiča. Keby o udalosti nenapísal na sociálnej sieti, nik by ho s haváriou nespájal. Zo záhadných dôvodov ho nespomínali totiž ani záchranári.

Čítajte viac:

Tajnosti okolo Laššákovej nehody: Ako rýchlo šla služobná limuzína?

Laššákovej asistent

Martin Kráľ je asistent podpredsedníčky Národnej rady Laššákovej a za svoju prácu dostáva mesačnú odmenu 1 514,51 eura. Ako jediný z účastníkov havárie zverejnil na sociálnej sieti svoje pocity.

„Našťastie, všetko sa pre všetkých skončilo lepšie, ako to v prvej chvíli vyzeralo. Dokonca aj pre to dievča. Dúfam, že aj ona bude v poriadku. Ale ešte raz - klobúk dole, hlavne pred hasičmi, ktorí prišli ako prví a hneď sa maximálne profesionálne ujali zranených a popri tom zabezpečovali autá pred horením.

Naozaj som im chcel vyjadriť hlboké uznanie. A tiež ľuďom, ktorí hneď zastavili a poskytli nám pomoc (neznámym chalanom z Košíc za studenú vodu), ako aj záchranárom, ktorí nám poskytli ošetrenie,“ napísal Kráľ na Facebook krátko po zrážke.

Keď sme ho pred pár dňami oslovili, nebolo mu do reči. Poťažkal si, že tak robíme po publikovaní dvoch článkov. Zrejme pozabudol, že jeho meno v súvislosti s nehodou nespomínala ani jeho nadriadená, ani záchranári.

Laššákovej asistent nám iba potvrdil, že sedel na sedadle vedľa vodiča. V inkriminovanom čase vraj čítal správu na mobilnom telefóne, keď zrazu začul vodiča povedať: „Aha, pozri!“ Vtedy zdvihol zrak od rozčítanej správy a pozrel sa na cestu.

„Videl som, ako nám asi na vzdialenosť desať-pätnásť metrov vchádza do cesty nejaké čierne auto,“ dodal Kráľ. Nehodu považuje za nešťastnú udalosť, ďalšie otázky týkajúce sa karambolu odmietol komentovať. Rovnako ako šofér služobnej limuzíny vyviazol bez zranení.

Stále mlčia

Ako je známe, v nemocnici skončila Laššáková a mladá vodička Diana z druhého auta. Šesťdesiattriročnú političku odviezol do banskobystrickej Fakultnej nemocnice s poliklinikou F. D. Roosevelta vrtuľník, hoci utrpela len povrchové poranenie, no existovalo podozrenie aj na poranenie chrbtice.

To sa však nepotvrdilo a Laššákovú prepustili po pár dňoch do domáceho ošetrenia. Pre dvadsaťštyriročnú šoférku Škody Fabia z Drienčan s otrasom mozgu a vážne zranenou rukou prišla sanitka a v rimavskosobotskej nemocnici podstúpila operáciu.

Vyštudovaná právnička Laššáková, ktorej palec usmerňujúci straníckych kolegov Smeru pri hlasovaniach v Národnej rade sa stal tristným symbolom našej parlamentnej demokracie, sa k nehode nevyjadruje.

Pochybnosti verejnosti o rovných a rovnejších tak zostávajú. Mlčí i polícia, ktorá ani dva mesiace od havárie nepovedala, či vodič služobného Audi A8 dodržal rýchlosť. V danom úseku je totiž povolené maximum sedemdesiat kilometrov za hodinu.

Už krátko po nehode však mala jasno o vinníkovi. „Na suchej vozovke pri odbočovaní na rýchlostnú cestu R2 v smere na Rimavskú Sobotu nerešpektovala dopravnú značku Daj prednosť v jazde, vošla s vozidlom do križovatky a bez toho, aby sa presvedčila, či môže bezpečne odbočiť, vošla do jazdného pruhu prichádzajúceho vozidla Audi A8,“ uviedla hovorkyňa banskobystrickej krajskej polície Mária Faltániová.

Čítajte viac:

Vodičku z búračky s Laššákovou ratovala sanitka. Političku vrtuľník

Oni môžu

V súvislosti s nehodou podpredsedníčky parlamentu zostáva viacero otázok. Ukazuje sa však, že ich zodpovedanie nebude jednoduché. Kompetentní sa obrnili hradbou mlčania. Jediné, čo nemusí podpredsedníčka parlamentu vysvetľovať, je prítomnosť asistenta v služobnom vozidle.

Autá, ktoré majú k dispozícii vládni a ústavní činitelia platení z našich daní, totiž môžu využívať, ako chcú. Môžu sa na nich vyvážať nielen do roboty, ale aj na dovolenku. Zviezť môžu rodinu, kamarátov či susedov.

Podľa hovorkyne ministerstva vnútra Andrey Dobiášovej majú vozidlá k dispozícii počas celého roku a pri použití sa nerozlišuje, či ide o súkromné účely. „Spolu s prepravovanou osobou sa môžu vo vozidlách prepravovať aj iné osoby,“ dodala Dobiášová.

Kľúč k bezplatnému a nekontrolovanému luxusu je funkcia. Aj keď ide de facto o zamestnancov platených z našich daní, neplatia pre nich pravidlá, ktoré ustanovili pre ostatných, obyčajných smrteľníkov.

Každé použitie služobného auta sa riadi hneď štyrmi zákonmi, a to zákonom o cestných náhradách, o premávke na pozemných komunikáciách, o účtovníctve a o dani z príjmov.

„Ani jeden zákon nehovorí o tom, že niekto v služobnom aute by mohol vyvážať rodinu alebo si na ňom bez zaplatenia a odvedenia dane vyrazil na dovolenku. Za všetko sa totiž riadne platí, všetko je riadne evidované,“ upozorňuje účtovníčka, ktorá si neželala zverejniť meno.

„Používanie služobného motorového vozidla na pracovných cestách zamestnancov sa obmedzuje na prípady, keď nie je možné použiť pravidelnú verejnú dopravu, vyžaduje to záujem operatívneho plnenia pracovných úloh, na miesta, kde nie je zabezpečená iná doprava a podobne,“ cituje účtovníčka usmernenia používania služobného auta.

„V záujme hospodárnosti pri využívaní spomínaného vozidla treba spájať pracovné cesty tak, aby sa dosiahlo čo najefektívnejšie a najhospodárnejšie využívanie auta. A verte, je to kontrolované v každej firme drobnohľadom. Toto členovia vlády a iní ústavní činitelia rozhodne nepoznajú,“ uzatvára.

Domov