Nepamätá si: Samuelov zdravotný stav bol zrejmý už po prvých vetách. Nevedel ani o tom, že si v banke vybral takmer všetky peniaze z účtu.

Manipulácia, nátlak, agresivita: Podvodníci na prezentáciách sa nezastavia pred ničím

Koľko starých ľudí ešte musí prísť o majetok alebo sa zadlžiť, aby sa zarazili svinstvá okolo takzvaných prezentácií?

Nitran Samuel má takmer osemdesiat rokov, zle počuje a pred časom mu diagnostikovali Alzheimerovu chorobu. Je rád, keď trafí do obchodu. Posledné týždne však musí šetriť. Istá česká firma sa totiž postarala o vyčistenie jeho účtu. Manipuláciou, nátlakom a zavádzaním. Jeho prípad nie je výnimka. Prešibaným podvodníkom už naleteli tisícky starých ľudí. Zdravých, aktívnych podvodníci nevidia radi. Hľadajú si obete, ktoré vedia zastrašiť, vystresovať. A predať im tovar aj dvadsaťkrát drahšie.

Agresívne balamutenie

Keď Samuel našiel v schránke pozvánku na prezentáciu od firmy Servisné služby s tvrdením, že vyhral, zapísal si dátum akcie do kalendára a tešil sa, čo ho čaká. Neplánoval nič kupovať. Ani nemohol, pretože po predchádzajúcich skúsenostiach mu rodina obmedzila výber z bankomatu na 10 eur denne.

Všetko však vypálilo inak. Na prezentácii držali predajcovia skupinu dôchodcov takmer štyri hodiny, tvrdo im masírovali mozgy a nakoniec dedko starostlivo pripraveným praktikám podľahol. Ani nevedel ako a kúpil príborovú súpravu, ktorá sa v supermarketoch predáva najviac za tridsať eur. Výhodná cena špeciálne pre neho? Päťsto! No nekúpte to!

Šikovní obchodníci z Českej republiky vyriešili aj jeho problém s bankomatom. Odviedli ho do banky a pomohli mu s priamym výberom. „Ako poznám otca, do banky by nešiel a peniaze by ani nevedel vybrať. Myslím, že niekto musel vedľa neho sedieť a hneď peniaze vzal,“ hovorí nám jeho syn Ján.

Bezradná: „Nemôžeme si dovoliť len tak vyhodiť päťsto eur do luftu!“ hovorí pani Alžbeta, ktorá sa o chorého osemdesiatnika stará. Foto: Marián Kunc

Suroví obchodníci

Rodina bola zhrozená. Veď dôchodca minul takmer všetky svoje peniaze. Pani Alžbeta, bývalá Samuelova manželka, ktorá sa o neho stará, teda vzala príbor a spolu sa pobrali nechcený tovar vrátiť. Nepochodili. Predajcovia na nich hrubo nakričali a odmietali príborovú súpravu prevziať. Vraj peniaze už nemajú.

Nepomohli ani privolaní policajti. Takmer po hodine dohadovania sa podarilo donútiť obchodníka, aby aspoň podpísal odstúpenie od zmluvy. Ani tak si príbor nevzal. Vraj ho treba poslať do sídla firmy, v bratislavskej Ružovej doline číslo 6.

Zatiaľ Ján telefonoval na mobilné číslo uvedené v zmluve. „ Ozval sa mi arogantný muž hovoriaci po česky,“ spomína. „Žiadal som ho, aby vrátil peniaze, lebo odstupujeme od zmluvy. Zložil telefón, že som k nemu drzý!“

Výrobky môžete bez udania dôvodu vrátiť. Často vás však špekulanti zahrnú takou kopou tovaru, že dostať ju aspoň na poštu je pre starých ľudí naozaj problém. Foto: Marián Kunc

Zúfalí a oklamaní

Naša návšteva u pána Samuela v Nitre nám len dotvorila obraz. Zdravotný stav osemdesiatnika bol očividný už po prvých vetách. Z prezentácie si pamätá málo, netuší ani, akým jazykom predajcovia hovorili, a je presvedčený, že v banke vôbec nebol. „Pred odchodom som ho prosila, aby nič nepodpisoval,“ zalamuje rukami pani Alžbeta. „Nemôžeme si dovoliť len tak vyhodiť päťsto eur do luftu!“

Pri stole s nami sedí aj Alžbetina kamarátka, sedemdesiatosemročná Milada. Tá vraj obišla ešte horšie. Opäť česká firma, opäť rovnaká adresa - Ružová dolina číslo 6. Predajcovia ju doslova okradli. „Tvrdili, že tovar len predvádzajú, že nechcú predávať,“ vybavuje si.

„Ja som sa chystala na liečebný pobyt a nemohla som si dovoliť niečo kúpiť. Ale čo tam so mnou porobili, nebolo normálne. Zrazu som sa ocitla vedľa muža v obleku, ktorý mi tlačil zmluvu na podpis. Slušne som mu povedala, že na to nemám. Úplne sa rozzúril. Vrieskal, vraj načo sme sem prišli. Pritom vypisoval druhú zmluvu. Bála som sa a akoby som bola v tranze. Tak som podpísala.“

Nasledoval natrénovaný scenár. Naložili ju do auta, odviezli do banky, aby si vybrala peniaze, a odviezli ju domov. Tam vyložili tovar a zinkasovali 1 300 eur. Pani Milada sa trochu spamätala a zistila, že jej nedali všetko, za čo zaplatila. Chýbal farebný televízor. Predajca to však zahovoril a stratili sa. Oklamaná žena bola zúfalá. Uvedomila si, čo urobila. Na adresu firmy poslala dva doporučené listy, odpovede sa nedočkala.

„Mohla som si radšej zaplatiť dlhší pobyt v kúpeľoch, lebo mám vážne zdravotné problémy,“ hovorí zlomeným, roztraseným hlasom. „Doma mám ďalšie dve pozvánky, tie už pôjdu do koša!“

Nemý podnikateľ

Vráťme sa však k nášmu príbehu. Keď to nešlo inak, zabalila pani Alžbeta tovar a odniesla ho na poštu. A... o dva dni mala balík naspäť. Adresát odmietol zásielku prevziať.

Tak syn zas telefonoval na číslo uvedené v zmluve. Niekoľkokrát. Vždy sa mu ozval ktosi s iným menom. Pán Tichý, pán Novák, pán Novotný...

„Všetci hovorili po česky, mali podobný hlas i vystupovanie,“ krúti hlavou. Nakoniec sa dozvedel, že firma zmenila sídlo a teraz sú v Senci. Vybral sa tam osobne, ale žiadne Servisné služby nenašiel. Skúsil zavolať majiteľovi firmy, ktorým je istý Luděk Masejtek z Čečelíc v Českej republike. Nikto nedvíhal. Našiel si ho na Facebooku, kde sa tento človek predvádza domom, autom, ulovenou rybou i tým, ako dokáže močiť na stenu stavby. Zbytočne, podnikateľ nezareagoval ani na správu.

„Problém nie je len v tom, že dedka obalamutili, ale hlavne že v sedemdňovom termíne uvedenom v zmluve nebolo možné doručiť tovar späť,“ uzatvára Ján.

„Presne takto starých ľudí zadlžujú a tí potom končia v rukách exekútorov. Som rozhodnutý oznámiť túto firmu obchodnej inšpekcii, daňovému úradu, pretože peniaze prevzali bez dokladu z registračnej pokladnice, aj živnostenskému úradu, lebo nemajú prevádzku uvedenú na živnostenskom liste. A, samozrejme, podám trestné oznámenie pre podvod.“

Nedobytní

My sme sa pokúsili pátrať na vlastnú päsť. Hneď na začiatku sme zistili, že Servisné služby mali v Ružovej doline len virtuálne sídlo. Zastrešovala ich spoločnosť Online Invest, ktorá sa takto stará približne o dve stovky klientov. Vybavuje im poštu, ponúka „dobrú adresu“. Neoficiálne sme sa od tamojších pracovníčok dozvedeli, že dali Servisným službám padáka. Pre porušovanie dobrých mravov a poškodenie ich mena.

„Väčšinou starí ľudia sem pravidelne chodili a hľadali ich, prichádzali oznámenia o poštových zásielkach, ktoré si nikto nechodil prevziať,“ povedali nám. Získali sme síce telefón, na ktorom by sme mali podnikateľa z Česka zastihnúť, ale zdvihol nám to len jeho známy, ktorý mu vraj eseročku na Slovensku zariadil. „Oni odvtedy dávajú každému telefón na mňa,“ tvrdil. „Ja však neviem, akým štýlom podniká a jeho mobil nemám.“ Ten sme si našli na internete, pri Masejtekovej ďalšej firme. Opakovane sme však boli prepnutí priamo do odkazovej schránky.

Tak sme sa vydali do nového sídla v Senci. Narazili sme na zamknuté dvere s označením Senec Reality. Bez zvončeka. Po Servisných službách opäť ani stopy. „Tam sa ani nedostanete,“ schladila nás barmanka z neďalekého podniku. „Aj policajné komando tam už zasahovalo.“

Keďže sme boli priamo pod otvorenými oknami údajného sídla, aj my sme zavolali na číslo zo zmluvy pána Samuela. „Kontaktovať sa s nami nemôžete,“ hovorí Jirka Kárnik na druhom konci linky. „My tam máme človeka len raz za týždeň. To máte predsa v zmluve!“

Pochopiteľne, v zmluve nič také nie je. Jirka však veselo zavádza ďalej. Vraj máme balík poslať na dobierku. Automaticky pošlú pánovi Samuelovi peniaze. Keď spomenieme sedemdňovú lehotu, ktorá uplynula, snaží sa o žoviálny tón. „Nie, nie, to je v poriadku. Museli sme sa presťahovať, pretože prevádzka v Bratislave nám nevyhovovala, viete?“ Áno, veľmi presne vieme, kto komu nevyhovoval a ako končia zásielky na ich adrese.

Je alarmujúce, že tento štýl predaja sa na Slovensku stále toleruje. Že firmy s predraženým tovarom pokojne klamú, manipulujú, zavádzajú a vyvíjajú na ľudí nátlak. Áno, môžete podať podnet na súd. Ibaže ten sa ťahá dva-tri roky a postihnutí sú veľmi často ročníky pamätajúce druhú svetovú. Nehovoriac o tom, že než padne rozhodnutie, eseročky už zrejme ani nebudú existovať.

Nie sú jediní

„V poslednom období zaznamenávame zvýšený počet podnetov na spoločnosti, ktoré pozývajú občanov na prezentačné akcie,“ informuje nás Danuša Krkošová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). „Voči spoločnosti Servisné služby inšpektorát SOI pre Bratislavský kraj eviduje tri podnety, ktoré sa týkali neumožnenia odstúpenia od zmluvy v zákonnej lehote. Sú v štádiu vyšetrovania. Na uvedenej adrese sú však aj sídla iných spoločností zaoberajúcich sa prezentačnými akciami.“

Od začiatku roka v krátkom čase dostala SOI 125 podnetov a ich počet narastá. Sú zamerané najmä na neumožnenie odstúpenia od zmluvy, nekvalitné výrobky, bez návodov na použitie, nekorektné konanie pri podpisovaní kúpnej zmluvy.

„Vzhľadom na to, že firmy nepreberajú zásielky, nereagujú na výzvy SOI a po odstúpení od zmluvy zo strany spotrebiteľa nie je možné sa s nimi skontaktovať, zvažujeme u spoločností MERIT MEDIA group, a. s., a Réka, s. r. o., návrh na odobratie živnostenského oprávnenia, prostredníctvom webovej stránky a médií budeme varovať spotrebiteľov pred účasťou na prezentačných akciách Second Time, s. r. o., MERIT MEDIA group, a. s., a Réka, s. r. o., a v prípade spoločnosti Second Time, s. r. o., budeme kontaktovať partnerský dozorný orgán v ČR.“

V zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa môže SOI pri porušení ustanovení uložiť pokutu do výšky 66 387 eur.

Pozor na nich

„Ak spotrebiteľ využije právo odstúpiť od zmluvy v zákonnej lehote a predávajúci mu odmietne vrátiť kúpnu cenu, zostáva len možnosť žalovať obchodníka o vrátenie peňazí v civilnom spore,“ hovorí právnik Radoslav Sedlák.

„Samotná skutočnosť, že predávajúci odmietol prevziať tovar späť, nemusí byť prekážkou. Spotrebiteľ by však mal konať tak, aby bol v spore schopný uniesť dôkazné bremeno. Teda komunikovať s firmou, zabezpečiť prítomnosť svedkov pri pokuse o vrátenie tovaru, požadovať od zástupcu predávajúceho písomné potvrdenie o neprevzatí tovaru.“

Ak občan preukáže, že v danej lehote sa aspoň pokúsil výrobok vrátiť, mal by v civilnom konaní uspieť. Ale pri obchodnej spoločnosti v úpadku môže byť vymožiteľnosť jeho nároku nulová.

„Uvedenie spotrebiteľa do omylu pri prezentácii produktov alebo využitie inej nekalej praktiky zo strany predávajúceho môže viesť k trestnej zodpovednosti iba v prípade, že orgánom činným v trestnom konaní sa podarí preukázať mu úmysel, čo je málo pravdepodobné,“ zdôrazňuje R. Sedlák. „Vulgárny slovník obchodníka pri odmietnutí prevzatia tovaru nenapĺňa znaky skutkovej podstaty trestného činu.“

Právnik síce dodáva, že u nás neustále dochádza k postupnému posilňovaniu práv spotrebiteľa, ale pravdepodobne nebude možné niektoré spôsoby predaja postaviť úplne mimo zákona len z dôvodu, že pri nich dochádza k zneužitiu dôvery zákazníkov. „Treba postupovať preventívne a jednoducho sa návštevám podobných podujatí vyhnúť,“ uzatvára.


  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].
VIDEO Plus 7 Dní