Na Audi A8 Long vozia aj ministra dopravy Jána Počiatka.

Ministerstvo vnútra si požičalo luxusné audiny! Neuveríte, na čo ich potrebuje

Do vozového parku Úradu na ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií pribudlo šesť drahých áut. Zaujímalo nás, na čo budú slúžiť.

Papaláši sa majú na čo tešiť - všetko nasvedčuje tomu, že sa budú vyvážať v nových autách. A nie hocijakých. Do vozového parku Úradu na ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií pribudlo za posledný mesiac šesť luxusných vozidiel. Ide o autá značky Audi, ich cena sa pohybuje okolo štyristo- až päťstotisíc eur.

Zmienku o ich nákupe by ste však vo Vestníku verejného obstarávania hľadali márne. Aby kompetentní nemuseli národu vysvetľovať, prečo sa zrejme chystajú vyhodiť státisíce eur za nové autá, hoci si ani nie pred štyrmi rokmi zadovážili šestnásť limuzín v celkovej hodnote 1,7 milióna eur vrátane luxusného Audi A8 Long W12, všetko kamuflujú čarovnou formulkou - len sme si ich požičali.

Iba testujú

Tri zmluvy o výpožičke podpísalo ministerstvo vnútra s predajcom vozidiel koncom minulého, respektíve začiatkom tohto roku. Zo zverejnených dokumentov vyplýva, že v bezplatnej výpožičke má rezort štyri Audi Q7, ktoré bude môcť využívať do 30. júna tohto roka, a po jednom kuse Audi A8 a Audi A8 Long. Tie má k dispozícii do 31. júla. Cieľom bezplatnej výpožičky je testovanie vozidiel „v špecifických podmienkach jednotlivých zložiek Ministerstva vnútra SR...“.

Aj úplnému laikovi zrejme napadne, či je práve Audi ten typ automobilovej značky, ktorej vozidlá treba testovať. A to de facto opakovane, navyše ignorujúc skúsenosti s automobilmi tejto značky, v ktorých sa už niekoľko rokov vozia papaláši platení z peňazí daňových poplatníkov.

Čuduje sa aj redaktor týždenníka Plus 7 DNÍ Martin Domček, ktorý sa problematike automobilizmu venuje už roky. „Na aute značky Audi Q7 niet čo testovať. Ide totiž o model, ktorý je v predaji už niekoľko rokov a nová generácia by sa mala predstaviť pravdepodobne v polovici tohto roka. Inak povedané, testujú v podstate výbehový, starší model, krátko pred jeho zásadnou generačnou výmenou. To asi nepotrebuje bližší komentár,“ konštatuje.

Audi Q7 je podľa neho luxusné SUV, ktoré je skôr demonštráciou spoločenského statusu používateľa než praktickou voľbou. „Existujú o polovicu lacnejšie modely, ktoré dokážu ponúknuť podobnú mieru komfortu, hoci pomerne dôležitá otázka je, či musia štátni úradníci jazdiť v tých najdrahších limuzínach už beztak pomerne drahých značiek,“ zamýšľa sa.

Audi A8 v predĺženej verzii, inak najluxusnejšie vydanie luxusnej limuzíny, podľa Domčeka nedávno prešlo faceliftom, čiže úpravami, ktoré sa v závislosti od verzie týkajú zníženia hmotnosti, zvýšenia výkonu, zlepšenia miery bezpečnosti, zavedenia niektorých nových technológií a kozmetických vylepšení exteriéru.

Nemyslí si však, že ich treba osobitne testovať. „A8 je vlajková loď Audi, čo už samo osebe znamená, že je to model, pri ktorom sa kládol maximálny dôraz na to, aby všetko fungovalo pre spokojnosť majiteľa. Pokiaľ ide o prepravu štátnych úradníkov, A8 L je v podstate prezidentská limuzína pre skutočne najvyšších ústavných činiteľov, na nižšej úrovni nemá jej použitie opodstatnenie.“

Verzia A8 L využíva dvanásťvalcový motor s objemom 6,3 litra a výkonom vyše 500 koní, k jej benefitom patrí napríklad ležadlová úprava. „Je otázne, na čo potrebujú štátni úradníci také extrémne auto,“ pýta sa Domček.

A dodáva že „testovanie“ považuje v tomto prípade prinajmenšom za nezvyčajné. „Z môjho pohľadu môže ísť o spôsob, ako manipulovať výberové konania. Na testované, a teda použité autá sa dajú nastaviť neštandardné ceny, ktoré je pomerne ťažké napadnúť a ich zadováženie môže byť napríklad benefitom, ktorý ovplyvní neskoršie nákupy pri celkom iných podmienkach,“ upozorňuje.

História sa opakuje

V súvislosti s výpožičkami vozidiel sa opakuje situácia z roku 2008. Ministerstvo vnútra pod vedením Roberta Kaliňáka vtedy dva roky presviedčalo verejnosť, že luxusné limuzíny značky Audi A8 Long W12, ktoré sa využívali na prevoz premiéra Roberta Fica, predsedu parlamentu Pavla Pašku a ministra financií Jána Počiatka, si iba požičiava. Ako inak, na testovanie.

Napokon sa tieto motoristické skvosty stali majetkom štátu. Ministerstvo vnútra za ne v septembri 2010 zaplatilo takmer 670-tisíc eur. V rovnakej várke kúpilo aj trinásť ďalších limuzín značiek Audi, Mercedes a BMW. Daňových poplatníkov to celkovo stálo 1,7 milióna eur. Podobne to bolo aj so špičkovým BMW X6, ktoré preslávil Fico.

Auto si v lete 2009 požičalo ministerstvo vnútra. Opäť na testovanie. Hoci ho mali testovať zamestnanci Úradu na ochranu ústavných činiteľov, využíval ho najmä premiér, ktorý ho osobne šoféroval, neraz aj pri svojich súkromných aktivitách. A keďže logika nepustí, robil podľa všetkého testovacieho jazdca.

Hoci ide o špičkové vozidlo, ministerstvo vnútra napokon neoslovilo a v júni 2010 ho vrátili predajcovi. Nezostalo však na ocot - testované BMW X6 kúpila strana Smer. Za koľko, nevedno, odmietla to prezradiť.

Rozhodne to však nebola suma, ktorú by Smer zaplatil za nové auto. Politická strana tak v konečnom dôsledku ušetrila vďaka štátu, ktorý si BMW požičal, čím z neho urobil ojazdené vozidlo. A také sa dá kúpiť aj za polovičnú cenu.

Pre vyvolených: BMW X6 v minulosti testoval Úrad na ochranu ústavných činiteľov. Neskôr auto kúpila strana Smer. Foto: archív

Konsolidujú

Najnovšie výpožičky odôvodňujú kompetentní vskutku originálne. „Vozový park ministerstva vnútra je zastaraný, pričom niektoré vozidlá majú najazdených viac ako 300- a 600-tisíc kilometrov. Vzhľadom na to, že pre konsolidáciu verejných financií v rozpočte nie je dostatok prostriedkov na nákup vozidiel tohto segmentu, vítame možnosť od importérov a firiem zapožičať vozidlá bezplatne. Ide o krátkodobú pôžičku a nevyplývajú z toho žiadne záväzky na kúpu vozidiel,“ píše sa v stanovisku ministerstva vnútra.

Vozidlá bude testovať Úrad na ochranu ústavných činiteľov, teda policajný útvar, ktorý má na starosti prepravu najvyšších štátnych predstaviteľov. A keďže tieto autá musia spĺňať skutočne vysoké nároky, pri testoch sa zamerajú najmä na to, či sú vôbec vhodné pre našich papalášov.

Slovníkom úradníkov - či sú vhodné na plnenie špecifických úloh, ktoré polícii vyplývajú priamo zo zákona. Na jazyk sa tak tlačí otázka, ako môžu vypožičané vozidlá vôbec slúžiť na plnenie špecifických úloh, ak nie sú špecificky vybavené. Autá určené na bezpečnú prepravu ústavných činiteľov totiž musia byť osvedčené a s plnou policajnou a komunikačnou výbavou.

To znamená, že chýbať by nemali ani špeciálne bezpečnostné prvky, ktoré musia byť vždy vopred objednané. Nuž a ktorý predajca dokáže mať poruke šesť špeciálne vybavených limuzín, ktoré dokáže okamžite požičať ministerstvu vnútra? Len na testovanie?!


  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].