Prekvapenie: Či vám auto odtiahli, alebo ho ukradli, si môžete overiť na telefónnych číslach 159 a 158.

Čo spája Trenčín s Banskou Bystricou a Bratislavu s Košicami? Že to nie sú diaľnice, je jasné

Všetky krajské mestá majú nedostatok parkovacích miest. Každé vedie boj s parkovaním na dvoch frontoch - jeden žerie peniaze tým, ktorí „stoja zle“, druhý trápi nervy politikov a obyvateľov panelákov.

Iný kraj, iný postup

„Správca cesty môže odstrániť vozidlo stojace na ceste vrátane chodníka na náklady jeho prevádzkovateľa, ak je na mieste, kde tvorí prekážku cestnej premávky, alebo ak stojí na vyhradenom parkovisku pre konkrétne evidenčné číslo vozidla (EČV) či pre vodiča so zdravotným postihnutím,“ píše litera zákona. Ak ju porušíte, môže byť návrat na parkovisko nepríjemný. Nie v každom krajskom meste je však táto nepríjemnosť rovnako silná.

Vyše 7-tisíc áut odtiahnutých ročne v Bratislave, okolo 300 v Košiciach, 53 v Prešove a len 4 v Trnave. „Papučiari“, ako zvykne ľud nelichotivým výrazom nazývať mestskú políciu (MsP), rozhodujú o tom, či po návšteve rodiny, škôlky alebo zubárky nájdete svoje auto tam, kde ste ho zaparkovali. Hoci sa policajti všade riadia jedným a tým istým zákonom, postupy a ceny za jeho nedodržanie sú rôzne.

Neodťahujú

Niektoré krajské mestá vozidlá neodťahujú vôbec, respektíve dotknú sa len vrakov. Proti automobilistom, ktorí stoja „na hulváta“, využíva Nitra, Banská Bystrica a Žilina len papuče. Za ich odstránenie neplatíte, polícia vám však vystaví blokovú pokutu. „Keď vozidlo tvorí prekážku v cestnej premávke, príslušník MsP situáciu vyhodnotí podľa závažnosti, pričom sankcia za priestupok je stanovená do výšky 50 eur,“ hovorí Zdenka Marhefková z Mestského úradu Banská Bystrica.

Ak váš priestupok vyhodnotí mestský policajt ako menej závažný, môže vám dať nižšiu pokutu alebo vás dokonca len slovne napomenúť. Výber je na ňom. Hovorkyňa dodáva, že „vodič sa k autu dostaví priemerne do pol hodiny a asi 80 percent prípadov je vyriešených v tomto čase“. Stal sa však už aj taký prípad, keď policajti na vodiča pri aute čakali dve hodiny.

Krajné prípady

A čo v prípade, keby vozidlo blokovalo výjazd sanitky? „V jednotlivých prípadoch sme pripravení vykonať aj také opatrenia, že by vozidlo bolo premiestnené, respektíve odtiahnuté do uzavretých priestorov dvora mestského úradu. K tomu sme zatiaľ nemuseli pristúpiť,“ tvrdí Marhefková. Podobnú filozofiu volia Trnavčania. „Príslušníci MsP Trnava rozhodujú o odtiahnutí vozidla iba vo výnimočných prípadoch. Najmä vtedy, ak vozidlo blokuje iné vozidlo. Aj v tomto prípade sa však snažíme najprv všetkými možnými spôsobmi kontaktovať vodiča, aby vozidlo odstránil sám,“opísal postup hovorca radnice Pavol Tomašovič.

Nuž, takú trpezlivosť si zrejme mestskí policajti v Bratislave predstaviť nevedia. V komentároch k článkom o odťahovaní či na webe, ktorý sa venuje podnetom občanov - odkazprestarostu.sk, nájdete množstvo rozčúlených komentárov: „Zastavil som sa na 15 minút a už som len videl zadok odťahovky s mojím autom.“ Štatistiku o tom, aký je najčastejší dôvod odstránenia vozidla, mestá zväčša nevedú.

Problematická Bratislava

V Starom Meste sa však stáva, že z dôvodu nedostatku miest sa návštevy pristavia na mieste pre konkrétne evidenčné číslo. „Tradičný“ dopravný priestupok býva aj nedodržanie päťmetrovej vzdialenosti parkovania od priechodu pre chodcov. Hovorkyňa bratislavskej mestskej polície Barbora Krajčovičová vraví, že denne odstránia približne 20 áut.

Po svoje auto musíte ísť až k obchvatu za Dunaj do Petržalky. Navyše nejde o lacný špás. Platíte dvakrát - súkromnej firme paušálny poplatok 99 eur a polícii pokutu. Ľudí rozčuľuje aj to, že na ich pochybení nezarába len verejná pokladnica, ale väčšia časť „sumičky“ tečie do súkromných rúk. Advokát Branislav Jablonka vidí hneď dva problémy. Prvý je rozhodnutie Najvyššieho súdu z roku 2003.

Právna dilema

„Píše sa v ňom, že správca miestnej komunikácie vystupuje ako orgán verejnej moci a nemôže právomoci správcu komunikácie zmluvne preniesť na iný podnikateľský subjekt, a to ani z technickej stránky, čo sa týka zabezpečenia samého odstránenia vozidla,“objasňuje. Túto prax razia aj nižšie súdy.

Odstrániť vozidlo z miestnej komunikácie je teda oprávnená vykonať buď len obec sama, alebo právnická osoba ňou na tento účel založená alebo zriadená. Na druhej strane však v roku 2008 vydal rozsudok k tejto téme aj Ústavný súd. A jeho verdikt si s verdiktom Najvyššieho súdu protirečí. No ak si už ani sudcovia nevedia poradiť s tým, kto vám môže siahnuť na majetok, aj tí, ktorí sú ochotní pustiť sa do sporov, radšej mávnu rukou a poplatky zaplatia.

Aby toho nebolo málo, ani paušálny poplatok nemá podľa Jablonku oporu v zákone. „A to ani za predpokladu, že by odťahovanie vykonávala samotná obec. Správca komunikácie môže požadovať iba náklady, ktoré boli skutočne, preukázateľne a priamo vynaložené na odstránenie vozidla v konkrétnom prípade. V žiadnom prípade aplikovať paušálne určenie ceny za výkon núteného odstránenia vozidla,“tvrdí právnik.

Drahé Košice

Lacné odstraňovanie áut, ktoré chybne parkujú, nemajú ani obyvatelia Košíc. Oni však na rozdiel od Bratislavy nedelegujú svoje povinnosti na tretiu osobu. „Mestská polícia v Košiciach má vlastnú odťahovaciu službu a vlastné odťahovacie vozidlo. Jej zamestnanci sú zamestnancami MsP,“napísala hovorkyňa mesta Linda Šnajdárová.

Čo sa týka ceny, má tri zložky - za pristavenie odťahovacieho vozidla pýtajú 16 eur, za naloženie a zloženie váš­ho auta 37 a cena za jeho odstránenie je 68 eur. Odtiahnutie auta v metropole východu vás vyjde teda viac ako v hlavnom meste, dokopy okrem pokuty zaplatíte 121 eur.

Parkovacia politika

Nie všetci pokutovaní sa zaraďujú do kategórie arogantných vodičov, ktorí majú v obľube odstaviť svoje nablýskané auto cez čiaru, blokovať voľný flek či parkovať na mieste invalida. Vinní či menej vinní pre porušenie predpisov, každý vníma papuče a odťahovanie áut negatívne. Všetky väčšie mestá sa musia pasovať s nedostatkom parkovacích miest.

Papuče: Niektoré krajské mestá autá neodťahujú vôbec. Dávajú „len“ blokovacie zariadenia.
Papuče: Niektoré krajské mestá autá neodťahujú vôbec. Dávajú „len“ blokovacie zariadenia.
Dávid Duducz

Keby ich bolo viac, menej áut by využívalo na parkovanie zeleň. Ani zavedenie takzvaného rezidentského parkovania nie je jednoduché. V Košiciach ho sprevádzajú škandály a v Bratislave je už dva roky len na papieri. A tam, kde funguje, sa sťažujú aj sami policajti. Náčelník mestskej polície v Trenčíne Ivan Liptai pre noviny MY nedávno povedal, že kontrola parkovania v rezidentských spoplatnených zónach je pre nich „enormná, obrovská záťaž“, pretože na seba viaže až pätinu kapacít mestskej polície v jeho meste. Liptai navyše priznáva, že kontrola nie je 100-percentná.