Nervy na slovenských hraniciach: Prečo naštvaní Ukrajinci blokovali priechody?

Zablokovaná príjazdová cesta k hraničnému priechodu Užhorod-Vyšné nemecké a hromžiaci pasažieri – to bola víkendová realita ukrajinského Užhorodu. A nielen jeho.

Protestujúci vodiči, ktorí zablokovali tranzit, totiž tvrdili, že takto zablokovali ich kolegovia takmer všetky hraničné priechody z Ukrajiny do Európy.

Iba pár desiatok

Ich snaha o opätovné zviditeľnenie šikany úradníkov však stroskotala tak, ako predchádzajúce nátlakové akcie. A tak ostali sklamaní všetci – vodiči, ktorí museli namiesto priechodu cez Užhorod-Vyšné Nemecké ísť obchádzkou na Ubli, ako aj spomínaní protestujúci. Tých bolo nakoniec len pár desiatok. Protest začali v sobotu o desiatej a skončili v nedeľu v noci.

Zničujúce poplatky

Aj keď malo ísť o obrovský protest, akcia nakoniec vyznela rozpačito. Ukrajinci sú už unavení. Ničí ich beznádej, že doterajšie obrovské protesty a blokácia tranzitných ciest pred hraničnými priechodmi z Ukrajiny v podstate nič nedoniesli. „Už to robíme minimálne dva roky a v Kyjeve sa nik nezobudil,“ hromžil jeden z protestujúcich.

Pod dohľadom: Nad pokojným priebehom protestu dohliadali samozrejme policajti.
Pod dohľadom: Nad pokojným priebehom protestu dohliadali samozrejme policajti.
Foto: Rudolf Felšöci

Pod dohľadom: Nad pokojným priebehom protestu dohliadali samozrejme policajti. Foto: Rudolf Felšöci

Ich požiadavky sú jasné a týkajú sa niekoľkých tisícok Ukrajincov. Mnohí si totiž kúpili auto na Slovensku, v Čechách, Rumunsku, alebo inom štáte Európskej únie. No namiesto toho, aby ho prihlásili na Ukrajine, jazdia na pôvodných značkách.

Po Užhorode tak jazdia stovky áut so slovenskými ešpézetkami a za volantom je Ukrajinec. „Majiteľ je stále Slovák, ja som v techničáku vedený len ako užívateľ,“ vysvetlil jeden z protestujúcich.

Dôvodom sú vraj nesmierne vysoké poplatky, pri prepise na ukrajinské značky. „To by som si mohol kúpiť rovno nové auto na Ukrajine.“

Nutná otočka

Na Ukrajine sa na takéto auto pozerajú ako na tranzitné. Aby neprišiel o papiere a mohol chodiť na cudzích značkách však potrebuje so svojím autom raz za dní prekročiť hranice. „Konkrétne dostať výstupnú a vstupnú pečiatku z hranice. To znamená, že väčšinou v noci sa nás tu desiatky točia na hranici. Prejdeme našu kontrolu a na Slovensko ani neprídeme. Hneď sa otočíme a vrátime sa na Ukrajinu. Voláme to ,vazvrot’,“ prezrádza ďalší protestujúci.

Pripúšťa, že je to pre ľudí únavné. Navyše sa naťahujú čakacie doby na hraniciach. „Okrem týchto opatrení totiž na Ukrajinu nemôžete doviesť auto, ktoré má rok výroby starší ako 2006. Vraj, aby sa na Ukrajinu nevozili šroty. A nikoho tam v parlamente neštve, že tu jazdia ročné črepy na ukrajinských značkách,“ smeje sa protestujúci.

Zahraničné: Ukrajinci na slovenských či českých ešpezetkách. Len v Užhorode ich takto jazdí stovky.
Zahraničné: Ukrajinci na slovenských či českých ešpezetkách. Len v Užhorode ich takto jazdí stovky.
Foto: Rudolf Felšöci

Zahraničné: Ukrajinci na slovenských či českých ešpezetkách. Len v Užhorode ich takto jazdí stovky. Foto: Rudolf Felšöci

Choďte do Kyjeva

Za pravdu protestujúcim dáva aj šéf Zakarpatskej oblastnej administrácie Gennadij Moskaľ. V nezmyslenom 5-dňovom cykle prechodu hraníc nevidí žiadny význam.

„Peniaze do do kasy oblasti ani Ukrajiny neprinesú. Ľudia nemôžu ísť na dovolenky, k moru, nemôžu sa poriadne venovať rodinám,“ hovorí. No v blokovaní hraníc nevidí riešenie. „Nezískate tým nič. Choďte do Kyjeva,“ odkazuje vodičom.


VIDEO Plus 7 Dní