Nové parkovanie v Petržalke: Nápad z chorej hlavy, tvrdia obyvatelia

Na najväčšom slovenskom sídlisku idú meniť parkovanie. Pravidlá vraj nastavia poslanci, no zmluva je už podpísaná.

Domov

Najprv zaplatiť a potom si hľadať miesto, kde odstavíte auto. A možno ho ani nenájdete. Takto nejako to má vyzerať onedlho aj v bratislavskej Petržalke. Na Slovensku totiž začína byť populárne takzvané rezidenčné parkovanie. Má vraj riešiť nedostatok parkovacích miest.

V slovenskej realite však ide skôr len o spoplatnenie toho, čo je dnes zadarmo, lebo o budovaní nových parkovísk sa vôbec nehovorí. Zjednodušene povedané - prakticky sa nezmení vôbec nič, len Petržalčania si budú musieť za parkovanie zaplatiť. No tak ako dnes, ani potom nebudú mať žiadnu istotu, že nájdu voľné miesto.

Z chorej hlavy

V Bratislave rezidenčné parkovanie funguje v niektorých častiach Starého Mesta. Obyvatelia za povolenie platia desať eur ročne mestskej časti. A kým oni si takéto parkovanie pochvaľujú, iní už takí nadšení nie sú.

„Je to nápad z chorej hlavy. Keď človek potrebuje cez deň niečo vybaviť, nemá kde zaparkovať, hoci celé pásy rezidenčných miest sú voľné, veď väčšina domácich je autami v robote. Vy ako cudzinec vo svojom vlastnom meste tam však stáť nemôžete. Ani na chvíľu,“ krúti hlavou jeden z Bratislavčanov.

Systém totiž pred pár rokmi zaviedli, no nedoladili. Podľa hovorkyne Starého Mesta Nory Gubkovej by to mal byť ďalší krok, keďže preto návštevníci úrad často kontaktujú.

Čítajte viac:

Nový primátor Bratislavy Nesrovnal: Ako chce vyriešiť parkovanie?

Inde inak

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského je na Slovensku problém to, ako si pojem rezidenčné parkovanie samosprávy vykladajú. Rozumnejšie ako riešenie Starého Mesta by bolo napríklad celoplošné spoplatnenie s lacnejším parkovaním pre domácich. Systém v Starom Meste je podľa neho veľmi nešťastný.

Sťažujú sa vraj aj zdravotné služby, ktoré sa starajú o ľudí doma, že nemajú kde zaparkovať, pritom sú desiatky rezidenčných miest voľných. Za oveľa lepšie riešenie pokladá napríklad švajčiarsky systém.

„Domáci môžu v určitých štvrtiach parkovať neobmedzene, no cudzí len 3,5 hodiny zadarmo,“ vysvetľuje Drahovský. A to už stačí na návštevu alebo vybavenie nejakej záležitosti.

Vyčiarknuť cezpoľných?

Petržalka sa tiež vybrala cestou rezidenčného parkovania. Veľkú časť jej obyvateľov však tvoria ľudia, ktorí tam žijú len v nájmoch. A mnohí aj parkujú. Ak nebudú môcť parkovať na vyhradených miestach, možno pre Petržalčanov ostane miest viac. Reálne však parkovacie miesta nepribudnú.

„Už len zavedením systému sa zlepšia naše kapacity približne o 20 až 30 percent, pretože dnes nám v Petržalke parkujú tisíce áut, ktoré tam parkovať nemajú a nemôžu,“ vysvetľuje hovorkyňa Petržalky Michaela Platznerová bez ďalšieho vysvetlenia, ako to myslela. Vari tam parkujú ľudia z iných sídlisk?

Ani miestna poslankyňa Elena Pätoprstá s tým nesúhlasí. „Zlepšenie nenastane, akurát budú ľudia v strese,“ tvrdí. Ako dodáva, problémy môžu byť už vtedy, keď za Petržalčanmi prídu návštevníci z iných častí mesta.

Navyše, v Petržalke je množstvo rôznych obchodov, ktoré nemajú svoje parkoviská. Ak si pôjdete kúpiť trebárs elektrický vypínač, jednoducho nebudete mať kde zaparkovať, hoci všade naokolo budú desiatky boxov voľných.

Petržalka totiž chce podľa slov prednostu Miroslava Štefánika vyhradiť na rezidenčné parkovanie neuveriteľných 80 až 95 percent parkovacích miest!

Čítajte viac:

Štát pozemky na parkovanie radšej predáva súkromníkom

Prečo nestavajú?

Zaujímavé je aj to, že Petržalka v podstate zatiaľ neplánuje stavať nové parkovacie miesta. „Kým nie je parkovanie na cestách, chodníkoch a parkoviskách zaregulované a parkovať sa dá skoro beztrestne takmer všade a zadarmo, nie je motivácia platiť si parkovanie v garážovom dome.

Najprv musia byť nastavené pravidlá kto, kde a za akých podmienok môže parkovať, a potom možno dopĺňať kapacity finančne náročnejšími spôsobmi,“ píše vedenie mestskej časti vo svojom stanovisku.

Podľa poslankyne Pätoprstej mal úrad do procesu riešenia problémov s parkovaním zapojiť najmä verejnosť. „Mohlo sa dotazníkovou formou zistiť, čo je obyvateľ Petržalky ochotný akceptovať, čo by podporil a do akých cien rezidenčných kariet alebo formy parkovacej politiky by bol ochotný ísť,“ dopĺňa.

Dvoch vylúčili

V januári však vedenie mestskej časti vyhlásilo verejnú súťaž na rezidenčné parkovanie. Do súťaže sa prihlásili tri firmy. Dve však pre nesplnenie podmienok vylúčili a zostala jediná - košická firma EEI. Tá prevádzkuje parkovanie v domácich Košiciach, kde je primátorom Richard Raši (Smer).

Za jednu rezidenčnú kartu v Petržalke ponúkla cenu 40 eur bez DPH, teda 48 eur s daňou. Podľa našich informácií vylúčené firmy ponúkli nižšie sumy - 15 a 27 eur bez DPH. Prečo súťaž nezrušili, keď ostal len jeden uchádzač? „Verejná súťaž sa neruší preto, že niektorí jej účastníci nie sú schopní predložiť elementárne dokumenty,“ reaguje hovorkyňa Platznerová.

Podľa vedenia Petržalky nepredložili napríklad doklad o poistení, výkazy ziskov a strát či kompletné referencie a ďalšie. Borislav Bunčák z firmy Cinooc, ktorá ponúkla cenu 15 eur, však reaguje, že boli formálne vylúčení na základe vykonštruovaných a účelových záležitostí.

„Vzhľadom na to, že boli vylúčené ponuky dvoch spoločností, ktoré reprezentujú riešenia svetových lídrov, je dôvodné domnievať sa, že súťaž neprebehla s cieľom vybrať najlepšie riešenie v prospech mestskej časti a jej obyvateľov,“ pokračuje Bunčák.

Dodáva, že ako účelové vníma najmä obchádzanie zákona o verejnom obstarávaní, keďže hodnota zákazky bola iba o euro nižšia ako päťmiliónová hranica, keď je nutné verejné obstarávanie a nie jednoduchšia obchodná súťaž, ktorá má voľnejšie pravidlá.

Aj predstaviteľ ďalšej firmy, Vinci Park Slovakia, Mário Grega reagoval podobne. „Ak by chceli, aby tam boli nejaké konkurenčné ponuky, tak by tam boli. Aj tam boli, ale nie som si istý, že to bolo cieľom súťaže,“ hovorí.

Podľa blogera Daga Daniša sa víťazovi EEI darilo najmä v mestách, ktoré priamo či nepriamo ovláda strana Smer. Podľa našich zdrojov sa vraj šéf EEI Ján Fellegi dokonca stretol s predsedom parlamentu Petrom Pellegrinim (Smer). Spýtali sme sa ho, čo spolu riešili. „Nič, neriešili sme nič. Ja poznám 25 ľudí, tých 25 pozná ďalších 25, a to je 10 miliónov,“ reagoval pomerne podráždene.

Kritizujú podpis

Opoziční petržalskí poslanci nie sú nadšení, že starosta Bajan zmluvu s víťazom podpísal ešte pred tým, ako ju odobrilo zastupiteľstvo.

„Starosta ako štatutár nemôže nepodpísať zmluvu s víťazom verejného obstarávania a k zmluve musí byť schválené všeobecne záväzné nariadenie aj prevádzkový poriadok parkovísk. A tieto dve veci sú výlučnou kompetenciou poslancov mestskej časti,“ tvrdí Bajanova hovorkyňa s tým, že niektorí poslanci sa mylne domnievajú, že „boli obídení“.

Lenže poslanci až po podpísaní zmluvy s platbou 48 eur za jedno rezidentské miesto budú rozhodovať o tom, ako vlastne systém bude fungovať, hoci firmu už majú vybranú.

Navyše, podľa zmluvy má Petržalka zaplatiť firme EEI takmer päť miliónov eur za sedem rokov realizácie a prevádzky projektu. Dva dni po podpísaní zmluvy podpísal starosta Bajan aj dodatok, ktorý hovorí o kompenzáciách v prípade ukončenia zmluvy a neschválenia systému zastupiteľstvom, teda aj keď občania a ich zástupcovia budú proti, firma EEI by mala dostať svoje peniaze.

Domov