V niektorých zahraničným krajinám uhradí druhý posudok odborníka na stav pacienta zdravotná poisťovňa. Slovenský pacient si za to zaplatí sám. Naše zdravotné poisťovne nepreplácajú ani dostupnú službu Diagnose.me, kde si môžete overiť svoju diagnózu u svetových kapacít. S nepreplácaním súhlasí aj Asociácia na ochranu práv pacientov (AOPP), má to však háčik.
Neplatiť!
„Druhý názor odborníka/lekára je pri liečbe najmä vážnejších diagnóz veľmi dôležitý. Práve preto si myslíme, že pacient by mal mať práve požiadať o druhý/tretí názor, tak aby sa uistil o správnosti svojej diagnózy a spôsobu liečby. Mnohí lekári, najmä tí mladší, to berú ako formu vzájomných konzultácií a vzdelávania. Nakoľko sa majú od svojich skúsenejších kolegov stále čo naučiť,“ hovorí prezidentka AOPP Mária Lévyová.
Napriek tomu si myslí, že v súčasnom stave nášho zdravotníctva by takýto druhý názor nemal byť hradený zo všeobecného zdravotného poistenia. Prečo?
Peniaze treba na iné
„V našom zdravotníctve v súčasnosti chýbajú financie na oveľa dôležitejšie a základné veci. Chýbajú niektoré lieky, zdravotnícke pomôcky. Pacienti čakajú na vyšetrenia dlhé týždne alebo sa nevedia dopátrať svojho lieku v lekárni,“ vysvetľuje Lévyová.
Podľa prieskumu spoločnosti GfK sme čakaním u lekára počas minulého roka strávili priemerne viac ako 9,5-hodiny a približne polovica Slovákov je nespokojná so súčasnou kvalitou poskytovania zdravotnej starostlivosti.