Minister dopravy Ján Počiatek súboj s Bruselom radšej vzdal. Trenčiansku trať EÚ nepreplatí a má o starosť menej.

Počiatek sa na peniaze z Bruselu vykašľal: Opravu trate zatiahneme my

Brusel definitívne nepreplatí opravu trate okolo Trenčína za vyše dvesto miliónov eur. Pre zbabraný tender sa naň zložia slovenskí daňoví poplatníci.

Trenčín mal donedávna dve letné kúpaliská a teraz nemá ani jedno. Neďaleké Trenčianske Teplice nemali ani jedno a tento rok budú mať až dve. Situácia v Trenčíne je nepriamy dôsledok nešťastného čerpania eurofondov na Slovensku.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v Trenčíne kvôli novému železničnému mostu a koľajam staré kúpalisko ešte pred minulou sezónou rozkopali, no do leta nové nestihnú sprevádzkovať. Slovensko totiž samo odmietlo európske peniaze na rekonštrukciu trate.

Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka si totiž zrejme spočítalo, že lepšie je problémový projekt zatiahnuť zo štátneho, ako sa s Bruselom doťahovať o detaily typu, či tender na opravu trate bol v poriadku, náklady adekvátne, a iné drobnosti.

Zhruba štvrť miliardy eur tak zaplatia kompletne slovenskí daňoví poplatníci. No podľa premiéra Roberta Fica Slovensko o žiadne peniaze nepríde. Nie je to úplná pravda. A tak kým minister financií Peter Kažimír nájde peniaze, projekt mešká a Trenčania môžu byť radi, ak vôbec budú mať kúpalisko budúci rok.

Ťahanice

Celý problém okolo trate sa zamotáva už od tendra na hlavného staviteľa v roku 2012. Do súťaže sa prihlásili dve firmy. TSS Grade, v tom čase v reštrukturalizácii, a Skanska, ktorá dala nižšiu cenu. Ako na potvoru Skanske chýbal podľa ŽSR nejaký papier o odbornej praxi kvázi stavbyvedúceho, a tak túto lacnejšiu firmu zo súťaže vylúčili. A tender s jediným účastníkom mal, pochopiteľne, jednoznačného víťaza.

Skanska sa však nedala a odvolala sa najprv na Úrad pre verejné obstarávanie, Najvyšší súd a jej sťažnosti skončili nakoniec až v Bruseli. Tam to však na rozdiel od slovenských úradov zobrali vážne a nielen Európska komisia začala svoje vyšetrovanie, ale i Úrad pre boj s podvodmi (OLAF).

„Obstarávateľ (ŽSR) sa podľa komisie mohol dopustiť porušenia smernice o verejnom obstarávaní tým, že konal v rozpore s princípmi nediskriminácie a transparentnosti, keďže upravil výberové kritériá. Pri hodnotení boli použité kritériá, ktoré neboli súčasťou technickej špecifikácie,“ potvrdila Ingrid Ludviková zo stáleho zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

Inými slovami, štátne železnice vyhodnocovali dodatočne niečo iné, ako pôvodne požadovali.

Čítajte viac:

Zbabraný tender: Zaplatíme modernizáciu trate v Trenčíne my?

Cudzie nechceme, svoje si nedáme

Po prvých predbežných výsledkoch z Bruselu bolo ministerstvu dopravy jasné, že 205 miliónov z eurofondov únia len tak ľahko nepreplatí. Preto poslalo list, v ktorom Počiatek žiada, aby tieto peniaze Brusel na trať okolo Trenčína radšej ani neposielal. „Ukončenie zmluvy o nenávratnom finančnom príspevku je k 25. februáru 2015,“ potvrdil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Opakoval sa tak scenár slávneho nástenkového tendra ešte z čias prvej Ficovej vlády. Vtedy ministerstvo výstavby vypísalo súťaž za 120 miliónov eur na nástenke za zamknutými dverami a okrem iného za štyri jednoduché logá zaplatilo spriaznenej národniarskej firme Zamedia neuveriteľných 285-tisíc eur.

Aj vtedy vláda z Bruselu stiahla žiadosť o preplatenie a radšej firmy Avocat a Zamediu vyplatila zo štátneho rozpočtu, ako by sa mala doťahovať s Bruselom o nejakej transparentnosti a účelnosti vynaložených peňazí.

O nič neprídeme, ale

Premiér Fico v rozhlasových Sobotných dialógoch presviedčal, že o žiadne peniaze z eurofondov neprídeme, hoci nám to Brusel pre chyby či dokonca podvody odmietne preplatiť. V eurofondovom newspeaku tomu hovoria „korekcie“. „O žiadne peniaze neprídeme,“ tvrdil premiér Fico.

A ako povedal, tak aj pre tvrdé výčitky z Bruselu, ktorý vo svojej správe minulý rok skonštatoval, že pri kontrole čerpania eurofondov sa Slovákom nedá vôbec veriť, Fico nariadil prísnejšie kontroly.

„Niekto jednoducho veľmi prísne začal kontrolovať používanie fondov, ja plne podporujem ministra financií Kažimíra v prísnej kontrole. Ale nikto tieto peniaze neukradol, už to konečne pochopte,“ vytočil sám seba Fico v rozhlasovej relácii a dodal, že nepreplatené peniaze presunú na iné projekty.

Odborník na eurofondy Ján Rudolf však s premiérom nesúhlasí. „Je to veľmi nekorektné, slušne povedané, oblbovanie ľudí. Už len čisto matematicky to nesedí. Napríklad máme projekt za milión, ale únia nám preplatí iba 600-tisíc. Zvyšok aj tak musíme zaplatiť zo štátneho rozpočtu, z peňazí, ktoré boli určené na niečo iné. Napríklad na zvýšenie platov učiteľom či sestričkám,“ tvrdí Rudolf.

Ako dodáva, Slovensko má v tomto roku ešte 4,5 miliardy eur nevyčerpaných. „To sa nestihne vyčerpať, aj keby sa premiér rozkrájal. Môj odhad je, že asi dve miliardy eur na konci roka prepadnú.

Korekcie však budú na úrovni asi 500 miliónov eur, takže bez nich by sme Bruselu vracali iba 1,5 miliardy a pol miliardy eur by sme našim daňovým poplatníkom ušetrili napríklad aj pre tých učiteľov,“ vysvetľuje Ján Rudolf.

Presun na iné projekty nevidí realisticky. „To nie je až také jednoduché, ako si to niekto predstavuje. Napísať projekt, schváliť v Bruseli, urobiť verejné obstarávanie trvá hodnú chvíľu a my máme čas iba do konca tohto roka,“ uzatvára Rudolf.

Radovan Ďurana z INESS ho dopĺňa, že na Slovensku trpíme pre dva veľké nedostatky. „Jednak nevieme dobre riadiť projekt a navyše kupujeme všetko drahšie, ako by sme mohli,“ tvrdí Ďurana.

Taký je aj prípad rekonštrukcie trate okolo Trenčína, kde vyhrala drahšia ponuka. Z dvoch ani jeden: Pre nezrovnalosti v súťaži sa komplikuje financovanie trate a ŽSR nestihnú sprevádzkovať nové kúpalisko v Trenčíne.

Aj preto, že prístupový most je v horšom stave, ako sa predpokladalo, a železnice nemajú na to peniaze, keďže ich musia použiť priamo na trať, ktorú mal preplatiť Brusel, respektíve holandský a nemecký daňový poplatník.

Vysmiaty zostáva primátor blízkych Trenčianskych Teplíc Štefan Škultéty. Tomu sa podarilo pred pár rokmi vybudovať letné kúpalisko v centre mesta a najnovšie sa opravuje historická Zelená žaba. Takže Teplice budú mať dve kúpaliská. „Investor avizuje otvorenie počas tohto leta. Na novom kúpalisku sú vítaní aj Trenčania,“ neodpustí si Škultéty.

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].