Oni nemusia: Aj keď policajti kontrolujú dodržiavanie zákonov, ich dopravné priestupky rieši nadriadený, nie policajt na mieste. Nielen policajti, ale aj hasiči, SIS-kári a vojaci majú výnimku z cestného zákona.

Policajné autá nechodia na STK, neplatia diaľničné známky, ich priestupky riešia nadriadení

Koľko detí a ďalších rodinných príslušníkov slovenských papalášov sa vozí na autách s neviditeľnými značkami, bežný človek ani len netuší.

Domov

Nie každý musí platiť pokuty za dopravné priestupky. Teda aspoň na Slovensku. Stačí, ak máte evidenčné číslo, ktoré je „mimo systému“. Existujú totiž výnimky zo zákona, ktoré umožňujú autám byť mimo evidencie, a teda aj mimo povinností, ktoré ostatní vodiči musia plniť. Také evidenčné číslo je v rámci systému blokované.

„To znamená, že žiaden policajt na Slovensku nedokáže vylustrovať, komu auto patrí. A to ani v prípade, keby ho zastavili na ceste a chceli s ním riešiť priestupok,“ prezrádza náš zdroj z prostredia polície.

Aj pre vyvolených

O takúto vymoženosť zo zákona môže požiadať Úrad na ochranu ústavných činiteľov, a to dokonca pre rodinných príslušníkov našich ústavných činiteľov. „Údaje sa v evidenciách blokujú v rámci zabezpečenia režimu ochrany určenej osoby. Ochrana zahŕňa aj prepravu osôb, ktorá sa vykonáva vozidlami ministerstva vnútra,“ píše sa v stanovisku ministerstva vnútra.

Potiaľto by to bolo v poriadku, hoci je na zamyslenie, prečo sa napríklad niektorí rodinní príslušníci ústavných činiteľov chránia blokovaním čísla ich auta. Lustrovať ho totiž môžu jedine policajti. Nik iný.

„Má to jednoduchý a praktický dôvod. Pri dopravnom priestupku policajt jednoducho nezistí, o koho ide. Len čo mu vypadne z databázy, že je blokovaný, vie, že je to v podstate VIP osoba a pokutu mu nemá ako dať,“ prezrádza ďalej náš zdroj.

A tak kým bežný smrteľník takmer pri každom zastavení policajnou hliadkou vyťahuje peňaženku a snaží sa zjednať čo najnižšiu pokutu, pri aute mimo systému sa na mužov zákona môže v pokoji škeriť. Pokutu jednoducho nedostane, aj keby rýchlosť prekročil niekde v dedine o sto kilometrov.

Nielen policajti, ale aj hasiči, SIS-kári a vojaci majú výnimku z cestného zákona.
Nielen policajti, ale aj hasiči, SIS-kári a vojaci majú výnimku z cestného zákona.
RUDOLF FELŠÖCI

Nielen policajti, ale aj hasiči, SIS-kári a vojaci majú výnimku z cestného zákona. Foto: RUDOLF FELŠÖCI

Zaujímavejší je fakt, že mimo evidenčného systému stoja aj všetky autá ministerstva vnútra, teda polície. Či už riadne označené policajné autá, alebo tie zo špecializovaných útvarov, či vyšetrovateľov, ktoré nie sú označené, nevynímajúc Slovenskú informačnú službu. Dokonca tam patria hasiči aj vojaci.

„Ide o výnimku zo zákona 725 o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorý poznajú všetci vodiči. Konkrétne paragraf 3 hovorí jasne, na koho sa spomínaný zákon nevzťahuje. Novelou 288 z roku 2013 účinného od 1. januára 2014 je spresnených 9 kategórií - tou poslednou sú mobilizačné rezervy. Pod túto kategóriu sa ‚vtisnú‘ všetci vyvolení,“ pousmeje sa náš zdroj z prostredia polície.

V praxi to totiž znamená, že evidenčné čísla týchto áut nie sú vedené v systéme, a teda pre policajtov neexistujú. Nemusia platiť cestnú daň, diaľničné známky, nemusia v podstate chodiť ani na STK a, samozrejme, vyhnú sa pokutám. „Dnes pri systéme objektívnej zodpovednosti takýmto majiteľom áut pokuta jednoducho nepríde,“ dodáva náš policajný zdroj.

Pre vyvolených? Takúto „neviditeľnú“ značku mal vraj jeden z potomkov nemenovaného policajného viceprezidenta. Ministerstvo vnútra túto informáciu nepotvrdilo, no ani nevyvrátilo. Ani to, či podobnú značku využívajú rodinní príslušníci samotného policajného prezidenta. „Ďalšie informácie z dôvodu režimu ochrany určených osôb nie je možné zverejniť,“ píše vo svojom stanovisku ministerstvo vnútra.

Oslovili sme aj prezidenta Hasičského a záchranného zboru Alexandra Nejedlého, či o túto neviditeľnú značku požiadal aj on a či jeho rodinní príslušníci sa vozia na „neviditeľných éčevéčkach“.

Aj ochrankári: Vymoženosť ústavných činiteľov je ochrana a ochranka. Nielen oni, ale aj ich ochrancovia sú, samozrejme, pre policajtov neviditeľní.
Aj ochrankári: Vymoženosť ústavných činiteľov je ochrana a ochranka. Nielen oni, ale aj ich ochrancovia sú, samozrejme, pre policajtov neviditeľní.
RUDOLF FELŠÖCI

Aj ochrankári: Vymoženosť ústavných činiteľov je ochrana a ochranka. Nielen oni, ale aj ich ochrancovia sú, samozrejme, pre policajtov „neviditeľní“. Foto: RUDOLF FELŠÖCI

„Nikdy som o túto vymoženosť nežiadal. Je však pravda, že všetky autá Hasičského a záchranného zboru patria pod ministerstvo vnútra,“ skonštatoval Nejedlý. To znamená, že ich policajti jednoducho nezastavujú a nekontrolujú, keďže sú podľa výnimky zo zákona mimo evidencie.

Jeho samotného vraj policajti niekoľkokrát zastavili, no pokutu - ako priznal - neplatil. No kto by nechcel mať služobné auto hasičského prezidenta? Koľko detí a ďalších rodinných príslušníkov slovenských papalášov sa teda vozí na autách s neviditeľnými značkami, bežný človek ani len netuší. Takáto značka sa totiž od tej evidovanej ničím nelíši. Ani v najmenšom.

„Také číslo môže umiestniť mimo systému jedine ministerstvo vnútra, a teda len ono vie auto odblokovať. A to rozhodne nie na pokyn bežného policajta. Trvá to, samozrejme, niekoľko dní,“ smeje sa náš zdroj.

Poukazuje najmä na fakt, že áut mimo evidencie je na Slovensku niekoľko desiatok tisíc. Ani jedno policajné auto v systéme nie je. Ani jedno policajné auto na STK nechodí. Keďže sú vo výnimke zo zákona, nik ich na to neprinúti. Navyše ani oni nedostanú pokutu od svojich kolegov.

„Autá, ktoré merajú rýchlosť, majú aj päť evidenčných čísel, ktoré v priebehu dňa menia. Navyše, každá motorizovaná policajná hliadka má za zmenu urobiť asi 250 kilometrov. To znamená, že autá sú stále v pohybe, takže ich technický stav je mimoriadne disponovaný. Oficiálne na policajných autách nikto STK nerobí. Pretože nemusí,“ dodáva náš zdroj.

Dvojaký meter?

Ministerstvo vnútra nepopiera, že v tomto prípade platí na motoristov akoby dvojaký meter, pretože tí, čo dohliadajú na dodržiavanie zákona, mnohé veci jednoducho nemusia.

„Žiadne z vozidiel MV SR nemusí chodiť na STK, technické kontroly sú riešené vo vlastnej réžii, a to v opravovniach ministerstva vnútra, neplatia diaľničné známky a keďže sú vedené policajtmi, porušenie predpisov o cestnej premávke rieši nadriadený. Ďalšie informácie z dôvodu režimu ochrany určených osôb nie je možné zverejniť,“ píše vo svojom stanovisku ministerstvo.

Domov