Apollo Business Center: Aj túto budovu developoval HB Reavis. Dnes je prázdna, pretože jej zlá statika ohrozovala životy ľudí.

Poskladajú sa slovenskí daňovníci na výstavbu luxusnej biznisovej štvrte?

V hlavnom meste vzniká nová štvrť Twin City, ktorej bude dominovať obrovské nákupné a kancelárske centrum Stanica Nivy s doplnkovou funkciou autobusovej stanice v podzemí.

Domov

Podľa dokumentov, ktoré má týždenník PLUS 7 DNÍ k dispozícii, je však možné, že výstavbu biznisovej štvrte, za ktorou stojí developérska skupina HB Reavis, sčasti „zatiahnu“ slovenskí daňovníci. Ako? Pôžičku, ktorá podľa spomínaných dokumentov bola súčasťou série finančných prevodov na účtoch firiem personálne prepojených s developérom, totiž poskytla akciovka Slovak Lines.

Stavenisko: Onedlho uzavrú cesty okolo budúcej stanice, očakáva sa kolaps dopravy v hlavnom meste.
Stavenisko: Onedlho uzavrú cesty okolo budúcej stanice, očakáva sa kolaps dopravy v hlavnom meste.
Martin Domok

A v nej je 44-percentným akcionárom štát. Zvyšných 56 percent akcií kontroluje firma Bus Transport II, personálne prepojená s developérom HB Reavis. Slovak Lines a jej dcérske spoločnosti požičali Bus Transportu 34,2 milióna eur. Bez akéhokoľvek ručenia.

Z účtu na účet

Na úvod trocha čísel, ktoré čo- -to napovedia o vlastníckych pomeroch a firmách, cez ktorých účty tiekli milióny eur. V akciovej spoločnosti Slovak Lines vlastní štát prostredníctvom spoločnosti MH Manažment, a. s., 44 percent. Zvyšné akcie, podľa vyjadrenia hovorkyne spoločnosti MH Manažment Scarlett Filipovičovej, mala eseročka Bus Transport, ktorá v marci tohto roku zanikla zlúčením s firmou Bus Transport II.

Rozdiel medzi pôvodnou a novou firmou je jednoduchý. Bus Transport vlastnil do roku 2015 HB Reavis Group, ktorý ho presunul do cyperskej schránky Julesburg Investment Limited. Bus Transport II vlastní už iba cyperská schránka Julesburg Investment Limited, konateľmi však ostali pôvodní štatutári Adrian Rác a Marcel Sedlák. Obaja personálne prepojení s developérom HB Reavis. Slovak Lines má niekoľko dcérskych firiem. Práve táto skupina firiem Slovak Lines požičala 34,199 milióna eur esteročke Bus Transport.

Nová Stanica Nivy: Prvú postavia administratívnu výškovú budovu.
Nová Stanica Nivy: Prvú postavia administratívnu výškovú budovu.
Martin Domok

V praxi jeden z akcionárov si požičal z kasy, ktorú spolu s ním drží štát. Pôžička bola úročená mimoriadne výhodne. Iba pol percenta nad sadzbou Euribor, čo je referenčná sadzba, za ktorú si banky ponúkajú vklady na medzibankovom trhu. Tým, že si akcionár požičal, štedro načrel aj do verejných prostriedkov. Milióny sa však na účte Bus Transportu dlho neohriali a putovali ďalej.

A peniaze, ktoré patrili aj štátu, sa zrazu ocitli na účtoch, kam už štát nedočiahne. Samozrejme, všetko bez akéhokoľvek ručenia.

Smer Holandsko

Bus Transport prijala pôžičku a posunula ju v tej istej sume v rámci skupiny spriaznených firiem spoločnosti Twin Capital, s. r. o., ktorej vlastníkom je cyperská schránka Julesburg Investment Limited. V minulosti sa táto firma volala Twin City VII. Eseročka Twin Capital pôžičku 34,199 milióna prijala. Pripojila k nej takmer dva milióny a peniaze putovali ďalej.

Koniec klasiky: Stanica v tejto podobe končí, nové terminály sa presťahujú do podzemia.
Koniec klasiky: Stanica v tejto podobe končí, nové terminály sa presťahujú do podzemia.
MATEJ KALINA

Holandská firma Waterfield Management mala byť len medzičlánkom v ďalšej ceste peňazí. Milióny eur spolu následne skončili na účtoch akcioviek Twin City a Twin City II a eseročiek Twin City III a IV. Z poznámok k účtovnej uzávierke z decembra 2016 je jasné, že Waterfield Management požičal Twin City, a. s., 56 miliónov eur. Pôžičku už úročil sadzbou 11,32 percenta. V poznámke je ešte uvedené, že pôžičku poskytla spriaznená firma. V skratke, peniaze slovenských daňovníkov sa presunuli na účty firiem, ktoré majú na starosti development privátneho projektu Twin City a priľahlej novej štvrte na Mlynských nivách, ktorej súčasťou bude nákupné centrum s integrovanou autobusovou stanicou.

My nič, my muzikanti?

S týmito zisteniami sme kontaktovali všetky zainteresované spoločnosti. MH Manažment, štátna firma, ktorá je menšinovým akcionárom v autobusovom dopravcovi Slovak Lines, si pomyselne umyla ruky tak, že skonštatovala, že štát ťahá za kratší koniec a manažérsku kontrolu v Slovak Lines má Bus Transport II.

Hovorkyňa štátneho MH Manažmentu Scarlett Filipovičová pripustila, že o pôžičke vedia, nízku úrokovú sadzbu však nevysvetlila. „Dojednávanie podmienok poskytovania pôžičiek zo skupiny je v plnej kompetencii a zodpovednosti predstavenstva každej spoločnosti, kde má manažérsku kontrolu majoritný spoluakcionár BUS TRANSPORT II, s. r. o.,“ odpovedala Filipovičová a dodala, že štát už nemá informácie o tom, kam a za akých podmienok peniaze putovali ďalej. Hmlu okolo pôžičky šírila aj pološtátna firma Slovak Lines. Tá tvrdila, že koncovým užívateľom pôžičiek je Twin Capital.

„Požičiavanie medzi akcionármi a spoločnosťami v skupine je štandardná vnútrofiremná prax. Spoločnosť Slovak Lines poskytuje pôžičky len v rámci svojej skupiny. Ide o krátkodobé pôžičky neinvestičného charakteru, pri bonitných firmách sú takéto pôžičky bežne bez ručenia,“ vysvetlil generálny riaditeľ Slovak Lines Peter Sádovský, podľa ktorého Slovak Lines dlhodobo disponuje hotovosťou, ktorú potrebuje aj operatívne využívať. „Ponechanie takejto hotovosti v banke by prinášalo nulovú alebo negatívnu úrokovú sadzbu pre Slovak Lines. Po dohode s akcionármi sa Slovak Lines rozhodol tieto peniaze poskytnúť akcionárovi za sadzbu zodpovedajúcu trhu, potrebnej flexibilite a krátkodobému horizontu zhodnocovania peňazí,“ komentoval Sádovský pôžičku úročenú smiešnym pol percentom.

Spriaznené osoby

Korunu celému príbehu nasadilo vyjadrenie hovorkyne spoločnosti HB Reavis Martiny Jamrichovej. Podľa neho Bus Transport II nie je súčasťou skupiny HB Reavis. „Skupina HB Reavis nevyužívala ani priamo, ani nepriamo prostriedky, ktorými disponovala spoločnosť BUS Transport II. Spoločnosť HB Reavis nemá v kompetencii preverenie účelu pôžičky,“ napísala Jamrichová. Podľa nej ani Twin Capital nie je súčasťou skupiny HB Reavis a koncovým užívateľom pôžičky spoločnosť Twin Capital. Pritom v poznámkach k účtovnej uzávierke Twin Capitalu sú medzi spriaznenými osobami uvedené spoločnosti HB Reavis Slovakia, Bus Transport aj Julesburg.

Jamrichová poprela aj informáciu, že by Twin Capital požičal peniaze holandskému Waterfield Managementu. „Podľa našich informácií sa takáto pôžička nikdy neuskutočnila,“ konštatuje Jamrichová a vzápätí potvrdzuje, že skupina spoločností Twin City predsa len od holandskej firmy Waterfield Management peniaze prijala a použila na výstavbu svojich projektov.

Stanica či obchoďák?

Celý príbeh sa začína a končí pri pološtátnom autobusovom dopravcovi Slovak Lines. Jeho predchodca, Slovenská autobusová doprava Bratislava (SAD), mal v hlavnom meste odjakživa domicil na autobusovej stanici Mlynské nivy. Na novej autobusovej stanici si bude priestory nástupíšť v mínus prvom podlaží obchodného centra Slovak Lines prenajímať.

Stanica totiž nie je majetkom dopravcu. Výstavba projektu nazvaného Stanica Nivy sa už začala. Nie však výstavbou stanice, ale administratívnej veže Nivy Tower s plochou 31-tisíc štvorcových metrov. Autobusový terminál a nákupné centrum s tržnicou začnú stavať v lete tohto roku. Ukončí sa tak jeden privatizačný príbeh, ktorý sa začal ešte v ére ministra hospodárstva Pavla Ruska.

Vtedy sa Bus Transport a jeho majoritný akcionár HB Reavis Management stali vlastníkmi 49-percentného podielu v bratislavskej SAD-ke. A dostali sa tak aj k lukratívnemu majetku v samom srdci hlavného mesta. Príbehom o pôžičke z pološtátnej firmy Slovak Lines pre cyperskú schránku Bus Transport a sériou ďalších pôžičiek na development Nív sa schéma uzavrela.

Domov