Pavol Zajac: Postaviť a tridsať rokov prevádzkovať D4 a R7 by sa dalo za 1,3 miliardy eur a nie štátom odhadované 4,5 miliardy eur.

Poslanec Zajac o R7: Výstavba je jasný marketingový predvolebný ťah

Bratislavský obchvat a cesta R7 by sa dali postaviť trikrát lacnejšie a nie princípom po mne potopa, hovorí poslanec Zajac.

Bratislavčania a obyvatelia blízkych dedín v smere na Šamorín sa po rokoch dočkali rozhodnutia vlády, že postaví bratislavský obchvat D4 a rýchlostnú cestu R7 do roku 2020. Stavbu má cez PPP projekt postaviť a udržiavať súkromný investor, za čo by mu mal štát v priebehu tridsiatich rokov vyplatiť spolu 4,5 miliardy eur.

Opozícia namieta, že je to výrazne premrštená cena. Vláda sa bráni, že verejné financie inú alternatívu neumožňujú. Ako by sa dal projekt zrealizovať trikrát lacnejšie, vysvetľuje PAVOL ZAJAC (48), poslanec za KDH a jeho podpredseda, ktorý v minulosti sám podnikal v oblasti stavebníctva a pôsobil v dozornej rade Národnej diaľničnej spoločnosti. Zhovárala sa s ním EVA MIHOČKOVÁ.

Projekt obchvatu Bratislavy a rýchlostnej cesty R7 nazývate megabiznisom. Prečo?

Už keď som si prečítal štúdiu k tomuto projektu, ktorá sa predkladala do vlády, nadobudol som pocit, že ide o vopred pripravený megakšeft pre súkromného investora. Utvrdzujú ma v tom všetky okolnosti a tiež skúsenosti z minulosti.

Môžete byť konkrétny?

Stačí si len spomenúť, aké predražené boli tri diaľničné PPP projekty z dielne ešte prvej Ficovej vlády. Našťastie sa zrealizoval iba jeden medzi Nitrou a Banskou Bystricou, za čo už tri roky splácame po 130 miliónov ročne a ďalších 27 rokov budeme platiť 125 miliónov ročne.

Na to bude musieť nájsť peniaze každá vláda bez ohľadu na ekonomickú situáciu krajiny. Ak by sa zrealizovali aj zvyšné dva PPP projekty na chýbajúce úseky D1 medzi Žilinou a Prešovom, tak by sme najbližších 30 rokov platili až 700 miliónov eur ročne, čo by úplne rozvrátilo slovenské verejné financie a dnes by neboli peniaze na nič.

To sa však napokon nestalo, lebo nastúpila Radičovej vláda. Vaša dnešná kritika bratislavského obchvatu a R7 vychádza len z negatívnej skúsenosti z minulosti?

Nie, to nie, ale je to silná indícia. Podozrivé je už to, že v elektronickej súťaži na poradcu tohto projektu napokon súťažila len jedna firma. Samotný projekt dalo ministerstvo do pripomienkového konania 22. decembra a lehota sa končila 9. januára.

Z celej odbornej verejnosti som v tomto sviatočnom období stihol zareagovať len ja a kolega Hudacký. Naše pripomienky vláda neprijala a projekt v januári schválila. Navyše, celé je to nastavené tak, aby sa podpis zmluvy a začiatok výstavby mohli slávnostne uskutočniť vo februári 2016, teda mesiac pred voľbami. To je jasný marketingový predvolebný ťah.

Vy v prvom rade tvrdíte, že cena 4,5 miliardy eur za 30 rokov je premrštená. Z čoho vychádzate?

V prvom rade kritizujem, že v štúdii vôbec nie sú posudzované aj iné modely financovania ako PPP projekt. Tie by pritom boli oveľa lacnejšie.

Iný model je zo štátneho rozpočtu. Dá sa však pri tom neohroziť deficit a verejný dlh?

Všetko sa dá, je to otázka priorít vlády. Minimálne by som očakával, že túto možnosť autori štúdie aspoň teoreticky posúdia, ale nestalo sa. Dalo by sa postupovať aj v kombinácii s eurofondmi pri R7. Určite by sme sa v takom prípade nedostali k celkovým nákladom 4,5 miliardy eur.

Štúdia na jednej strane hovorí, že v najbližších siedmich rokoch nebudeme mať v štátnom rozpočte dosť peňazí na financovanie tohto projektu, ale zrazu od roku 2020 do roku 2050 už nebude „problém“ nájsť každoročne v rozpočte 135 až 150 miliónov eur na splátky PPP projektu. To mi pripomína princíp „po mne potopa“.

Ale keby sme chceli z rozpočtu financovať celú stavbu a náklady na údržbu, bolo by to predsa ročne viac ako 150 miliónov v splátke, nie?

To áno, bavíme sa o ročných sumách na výstavbu od 150 do 350 maximálne piatich rokov. To by spolu predstavovalo asi miliardu eur na stavebné náklady. K tomu si treba, samozrejme, pripočítať náklady na údržbu diaľnic, čo by bolo asi 4,3 milióna eur ročne.

K tomu môžeme pridať 150 miliónov na generálnu opravu diaľnice, ktorú by po rokoch určite potrebovala, a dostaneme sa k finálnemu číslu 1,3 miliardy eur za tridsať rokov a máme hotový obchvat aj s R7 vrátane prevádzky a údržby. Porovnajte si to so 4,5 miliardy eur, ktoré sa štát chystá zaplatiť súkromníkovi za PPP variant!

Utiahol by to v tých prvých piatich rokoch štátny rozpočet a verejný dlh, ktoré sú limitované dlhovou brzdou?

Opakujem, nemusí to byť celé zo štátneho rozpočtu, mohla by sa nejaká časť financovať aj z eurofondov. Určite by to išlo pri ceste R7, ktorá je v jednoduchom teréne, na rovine, bez mostov a tunelov.

Celý rozhovor nájdete v aktuálnom vydaní Plus 7 Dní.


  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].
VIDEO Plus 7 Dní