Pozor na čierny ľad: Na klzkej ceste za volantom nepanikárte

Zvýšenie pozornosti na maximum je jedinou vecou, ktorú môžete spraviť, keď ste sa už na lesklej a dokonale klzkej ceste ocitli.

Spojenie „čierny ľad“ znie dosť dramaticky a efektne na to, aby sa dostalo aj do názvu toho článku, v skutočnosti sa však za ním neskrýva nič iné než poľadovica tvorená priehľadným ľadom. Ten sa dá veľmi ťažko spozorovať, pretože cesta vyzerá rovnako tmavá, respektíve šedá, akoby ste išli po suchom asfalte.

Treba predvídať

A v tom spočíva aj jej najväčšia zákernosť - menej skúsení šoféri tento jav ľahko podcenia, prípadne prehliadnu, a zaregistrujú ho až v zákrute, keď náhle stratia kontrolu nad riadením a auto nezadržateľne smeruje v lepšom prípade do priekopy, v horšom do stromu alebo inej pevnej prekážky.

Skúsenejší šoféri však dokážu včas spozorovať príznaky napovedajúce, že niečo nie je v poriadku. Dôležité sú najmä tri. Riadenie vám zrazu začne pripadať neobvykle ľahké, akoby sa posilňovač prepol do intenzívnejšieho režimu, zároveň sa výrazne zníži hluk od odvaľujúcich sa pneumatík a na ceste pred sebou nebudete vidieť vyjazdené koľaje ani stopy po pneumatikách.

Ak sa objavia tieto príznaky a zároveň váš teplomer v aute ukazuje teplotu blízku nule, respektívne nižšiu, treba pozornosť zvýšiť na maximum.

S čiernym ľadom sa najčastejšie môžete stretnúť skoro ráno alebo podvečer, keď teploty klesajú na denné minimum, najmä v dolinách a na cestách so stromoradím, kam nedopadá dostatok slnečného svetla.

Minimum možností

S trochou irónie možno povedať, že „zvýšenie pozornosti na maximum“ je zároveň aj jedinou vecou, ktorú môžete spraviť, keď ste sa už na lesklej a dokonale klzkej ceste ocitli. Menej je totiž v tomto prípade naozaj viac - rozhodne netreba prudko brzdiť a volantom točte iba toľko, koľko je naozaj nevyhnutné. Ak to nedodržíte, môžete auto uviesť do nekontrolovaného šmyku.

Keď sa už doň dostanete, korekcia volantom vám nepomôže, na čiernom ľade máte totiž nulovú trakciu. Jediné, čo vám pri jazde na ňom zostáva, je pozvoľna dať nohu z plynu dole, prípadne vytlačiť spojku a minimálne točiť volantom.

Aj preto treba v zime a pri zvýšenom riziku vzniku poľadovice jazdiť predvídavo, vôbec nie je hanba občas jemne pribrzdiť a skúsiť, ako auto zareaguje, do zákrut vchádzať nižšou rýchlosťou, nepridávať v nich a nechávať si dostatočné rozostupy na to, aby ste mohli plynule a hlavne pozvoľna brzdiť.

Ak sa v takejto situácii na vás niekto tlačí, radšej na vhodnom mieste zastavte a nechajte ho prejsť. Je to určite rozumnejšie riešenie, ako pre hlupáka skončiť niekde v priekope s nabúraným a nepojazdným autom.

Vianočné tipy na darček