Berte ich s rezervou: Česká mediálna rada upozorňuje, aby ľudia televíznych veštcov a jasnovidcov brali s rezervou, najmä pri medicínskych problémoch.

Pozor na televíznych šmejdov: Volať veštkyni je drahá a zvrátená psychoterapia

Čechov varujú pred „šmejdmi“ z televíznych obrazoviek - namiesto pomoci sa dočkáte iba mastných účtov za telefón.

Po tom, čo sa v Česku úspešne rozbehol boj proti nelegálnym predvádzacím akciám, začali české úrady bojovať aj proti „šmejdom“ z televíznych obrazoviek. Veštkyniam nevolajte! - odrádza dôverčivých divákov od telefonovania do ezoterických programov česká Rada pre rozhlasové a televízne vysielanie.

Zatiaľ ľudí varuje aspoň prostredníctvom médií. Napriek bizarnostiam prezentovaným na obrazovkách a jasnému zištnému motívu ich existencie totiž neexistuje zákon, ako šamanky zakázať.

Zneužívajú dôverčivosť

Možno aj vy ste sa už ocitli v ťažkej životnej situácii. Zúfalo ste premýšľali, ako sa správne rozhodnúť, kam investovať, na koho sa obrátiť. A možno len občas nemôžete spať...

No ak očakávate, že dáma so silným mejkapom, ovešaná zlatom a korálikmi na rukách, ktorá máva čarovnými paličkami, kyvadlom, páli vonné tyčinky a prikladá magické kamene na „nákres“ postavy človeka, takto jednoducho a cez telefón vylieči rakovinu, môže to byť podľa českej Rady pre rozhlasové a televízne vysielanie nielen drahá, ale i smrteľne nebezpečná skúsenosť.

Podľa psychoterapeutky Dany Prednej televíznym veštkyniam a šamanom volajú najčastejšie ľudia, ktorí nemajú v okolí nikoho, kto by im povedal - Bude to fajn, Áno, zarobíš peniaze, Karol sa do teba zamiluje a Kolená ťa prestanú bolieť. „Zavolať veštkyni je vlastne pre nich veľmi drahá, jemne zvrátená psychoterapia. O jej efekte vôbec nemá zmysel baviť sa. To by ste podceňovali ľudskú dušu, ak si myslíte, že bolesť vyliečite cez obrazovku,“ dodáva skúsená odborníčka.

Podľa psychologičky jasnovidkám volajú tí, ktorí nemajú toho, čo by im povedal - bude fajn. Foto: profimedia.sk

Predovšetkým biznis!

Podobná „pomoc“ navyše vyjde nešťastníka poriadne draho. Paušálne ceny za minútu hovoru s „veštcom“ sú totiž nadštandardne vysoké. Nehovoriac o tom, že divák čaká na spojenie aj niekoľko minút bez ohľadu na to, či moderátor v štúdiu tvrdí opak, teda že linka je voľná a už-už čaká na ďalšieho telefonujúceho, ktorý sa potrebuje poradiť s hviezdami.

Nezriedka sa stáva, že sa nakoniec nedovolá vôbec. Cena za hovor sa však už beztak stihla vyšplhať do hrozivých výšok - v rádoch desiatok, ale aj stoviek eur. Mimochodom, všimli ste si, že na obrazovke je napísané, že ľudia platia za volanie, nie za dovolanie?

„Ezoterické televízne relácie ponúkajúce veštby, poradenstvo liečiteľov i liečbu na diaľku, založené na uskutočnení telefonického hovoru za vyššiu sadzbu, než je bežné, sa vytvárajú s jasným komerčným cieľom. Hlavnou motiváciou nie je altruizmus, ale pomerne ľahký zisk na úkor divákov,“ upozorňuje česká mediálna rada v oficiálnom varovaní. Hnevá ju aj potenciálna nebezpečnosť obsahu týchto relácií, najmä v prípadoch, keď veštci stanovujú zdravotné diagnózy.

Paradoxne, zákon rade neumožňuje takéto relácie zakázať. Dôrazne však radí, že ak už sa divák k televíznej veštkyni dovolá, mal by všetky rady a diagnózy brať s maximálnym odstupom a nadhľadom.

„Televízni ‚proroci‘ nie sú lekári, preto by divák mal akékoľvek svoje zdravotné problémy primárne konzultovať so svojím lekárom. Zároveň by si mal uvedomiť, že prevádzkovatelia týchto relácií sa vo svojich obchodných podmienkach vzdávajú zodpovednosti za obsah konzultácií. Navyše divák nemá žiadnu záruku, že údajný veštec, liečiteľ, jasnovidec a podobne skutočne disponuje nejakými špecifickými, abnormálnymi, paranormálnymi a inými schopnosťami,“ varuje predsedníčka českej vysielacej rady Kateřina Kalistová.

Podcenili sme to

Toto ľahké zarábanie na ľuďoch v núdzi sa podľa Rady pre rozhlasové a televízne vysielanie stáva reálnym sociálnym problémom - podobne ako pred pár rokmi v Katalánsku.

Ak veštec, jasnovidec a liečiteľ požiada telefonujúceho o ďalšie kontaktovanie v budúcnosti, mal by si divák, podľa mediálnej rady, uvedomiť, že záujem môže byť len čírou snahou o zvýšenie zisku. Divák by sa podľa televíznej rady tiež mal zaujímať o detailné obchodné podmienky ponúkaných služieb, ktoré sú často dostupné len na internete, navyše nezriedka skryté na podstránkach, ktoré sa ťažko hľadajú, prípadne sú presné pravidlá uvedené takým malým písmom, že ich ľahko prehliadnete.

Zaujímavé v tejto súvislosti je, že dôrazné varovanie televíznych divákov pred ezoterickým reláciami česká mediálna rada zverejnila spolu s priznaním, že podcenila vplyv týchto relácií na publikum. Práve televízna rada im totiž udelila licenciu, a tak umožnila vysielať a oslovovať potenciálne „obete“.

„Podobné relácie sa v českom a slovenskom vysielaní nevyskytovali a nebol dôvod sa domnievať, že by domácich divákov oslovili. Čas ukázal, že tento názor bol chybný,“ konštatuje pre PLUS 7 DNÍ predsedníčka vysielacej rady Kateřina Kalistová. Rada podľa nej eviduje na tieto relácie čoraz vyšší počet sťažností. Prezradiť ich konkrétny počet, prípadne konkrétnu reláciu či veštca, na ktorého sa diváci najviac sťažujú, však odmietla.


  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].