Nájdi dva rozdiely: Medzi starým a novým logom je rozdiel iba vo farbe jedného štvorca a v poradí. Toto stálo tisíce eur?

Predražená zmena: Logo SND má nové farby, baletu už nie je dobrá zelená

Manažment Slovenského národného divadla utratil tisíce eur na zmenu loga.

Šesť rokov nikomu neprekážalo, že v logu Slovenského národného divadla symbolizovala jeho baletnú scénu zelená farba. Pár mesiacov po nástupe nového marketingového riaditeľa Daniela Rabinu zrazu zelená farba prestala byť pre balet dosť dobrá. Vymenili ju teda za bielu. A grafické štúdio si za niekoľko jednoduchých úprav naúčtovalo tisíce eur.

Národné farby

Potrebu vyhodiť takmer šesťtisíc eur von oknom v čase, keď vláda prikazuje šetriť a zdiera z kože zamestnávateľov, zamestnancov aj živnostníkov, odôvodnil Rabina ušľachtilou tézou, že SND sa oblieklo do národných farieb. Naozaj, nebyť trikolóry v logu, asi by nikto nevedel, že Národné divadlo, na ktoré sa daňovníci zo svojich peňazí skladajú hneď dvakrát - prvýkrát zo svojich daní a druhýkrát, keď si kúpia lístok na predstavenie -, je národné.

Podľa zverejnenej zmluvy za redizajn loga inkasovala bratislavská spoločnosť IQ Design Studio 5 640 eur. Pritom práve táto firma za vytvorenie loga a dizajn manuálu pre SND už raz dostala zaplatené. V korunách inkasovala v roku 2007 vyše tristoosemtisíc, čo je v prepočte 10 230 eur.

Pôvodné logo tvorili štyri štvorce, v prvom sú na sivom podklade znázornené písmená SND. Druhý štvorec bol zelený a symbolizoval balet, tretí, červený, bol pre činohru a štvrtý, modrý, štvorec patril opere. Po zmene loga dostal balet bielu farbu a štvorce si prehodili poradie.

Farba-nefarba

„So zelenou farbou sme mali v minulosti problém na vizuáloch plagátov k viacerým baletným inscenáciám, biela farba je univerzálne kombinovateľná,“ odôvodnil úžasnú zmenu Rabina.

Podľa šéfa divadla je SND národná inštitúcia a je nevyhnutné, aby sa navonok vyjadrovala v národných farbách. „Zmena farby baletného loga je nielen formálna v zmysle národnej farby, ale biela farba, ktorá vlastne ani nie je farbou, len navodzuje nejaké éterické pocity. Pre mňa osobne znamená aj pocit slobody, čistoty, nevinnosti, lyriky a taktiež evokuje farbu kostýmu éterických víl z diel klasickej baletnej literatúry,“ zafilozofoval si generálny riaditeľ SND Marián Chudovský.

Z odôvodnenia, že so zelenou farbou boli problémy, sa vysmievajú aj zamestnanci divadla, ktorých nehospodárne nakladanie s peniazmi vytočilo dobiela. „Šesť rokov mal balet zelený štvorec a nikomu to neprekážalo. Nastúpil nový riaditeľ marketingu a zelená zrazu prekáža - tak si tam dáme bielu. Čo na tom, že biely štvorec na bielom podklade nevidieť. Grafici tak za ťažké peniaze museli vymyslieť sivý tieň,“ hovorí jeden zo zamestnancov divadla a upozorňuje, že radenie štvorcov upraveného loga v poradí červená, modrá, biela nezodpovedá poradiu slovenskej trikolóry, ktorá je bielo-modro-červená.

Navyše, žiadne z národných divadiel v okolitých štátoch nepoužíva pre svoje logo národné farby. Nie je to ani nutné, keďže „národnosť“ inštitúcie je deklarovaná už v samotnom názve.

Stovka za hodinu

Grafické štúdio, ktoré s divadlom už dlhodobo spolupracuje, najprv argumentovalo, že v celkovej sume za redizajn loga sú zahrnuté aj iné zmeny v dizajnovom manuáli. Podľa rozúčtovania nákladov stál redizajn a úprava loga 1 500 eur, zmeny dizajnového manuálu 200 eur, administratívne tlačoviny 600 eur, externé tlačové materiály tisícku a marketingová komunikácia 800 eur.

Celkovo vraj nad úpravami strávili grafici asi päťdesiat hodín čistého času, teda hodina ich práce stála okolo sto eur. Pri otázke, aké konkrétne tlačoviny vyrábali, keďže pre každé predstavenie sa vyrábajú vždy nové letáky, manažérka IQ Design Studia Sylvia Gazdíková priznala, že nešlo o žiadnu výrobu konkrétnych tlačovín, iba o zadefinovanie zásad. Tie sú však súčasťou už raz zaplateného dizajnového manuálu.

Malá domov?

„Dizajnový manuál je príručka, v ktorej sú uvedené všetky zásady a spôsoby použitia loga. Oni teraz nevytvárali nový manuál, iba upravovali ten pôvodný. Podobnú prácu schopné štúdio zvládne za jeden deň. Som počítačový grafik dvadsať rokov a za ten čas som zažil veľa historiek a príbehov na tému redizajn loga,“ hovorí majiteľ grafického štúdia Peter Malatin.

„Nedá mi nepovedať, čo si myslím o príbehu zmeny zelenej na takzvanú psychologicky vhodnejšiu a úplne bezfarebnú bielu. V pamäti mám slová svojho učiteľa v ľudovej škole umenia, ktorý vravieval - Deti, pamätajte si - biela a čierna nie sú farby! V drogérii sa tá tuba s emailom musí nejako nazvať, ale vo výtvarnej sfére si vyberáme farbičky z dúhového spektra vrátane ich zmiešanín.

Keď som sa dozvedel, že spektrálna trikolóra musela byť nahradená národnou, považujem to za akt politicko-ekonomický, nie výtvarný či dizajnérsky. Je mi jasné, že aj v tomto prípade účel svätil prostriedky. Chceš kšeftík? Tak zmeň niečo v logu. Výhovorka na potrebu zmeniť farbu sa vždy nájde - tak buďme radi, že je to v duchu národnom. Keby pán riaditeľ obľuboval sci-fi romány Terryho Pratcheta, mohli sme schytať ultramarínovú farbu,“ baví sa Malatin na účet kšeftov s logom.

Pre nové logo za vyše osemtisíc eur prednedávnom vyletel vysokopostavený úradník z ministerstva školstva. Otázku, či zmena loga za 5 640 eur v čase šetrenia nie je zbytočným luxusom, ktorý by si SND nemalo dovoliť, sme adresovali aj ministerstvu kultúry.

„Dať logo Slovenského národného divadla do národných farieb považujeme za dobrý krok. Adekvátnosť ceny za zmenu loga a vytvorenie nového dizajnového manuálu dá MK SR preveriť,“ odpovedal hovorca ministra kultúry Marka Maďariča Jozef Bednár.

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].