Preplnené čakárne: Zrušenie prednostného vyšetrenia nepomohlo nikomu

Novela zákona odsúdila pacientov na vysedávanie v čakárňach, termín u lekára si zaplatiť nemôžu. Zruší ju nový parlament?

Aj vy ste si zaplatili desať eur, aby vám dal lekár termín na vyšetrenie a vyhli ste sa sedeniu v čakárni? Až do vlaňajšieho leta sa to dalo, potom parlament potichu schválil novelu zákona, ktorá zakazuje vyberať poplatky u lekárov a ruší inštitút prednostného objednávania.

Od tej chvíle si v niektorých zdravotníckych zariadeniach musíte poradie vysedieť, hoci v zamestnaní neviete, kam skôr skočiť, a radšej by ste oželeli pár eur na poplatok. Ani starým ľuďom, ktorí takúto čakaciu tortúru jednoducho nevládzu absolvovať, nemôžete pomôcť. Bolo by to skrátka protizákonné, pretože novelou sa stal termín súčasťou zdravotného výkonu a podľa ústavy je naše zdravotníctvo bezplatné.

Naozaj zadarmo?

„Ak by existovala kniha Guinnessových rekordov v nezmysloch, určite by som tam túto novelu zaradil. Nepomohla nikomu, ani pacientom, ani lekárom. Len spustila chaos,“ trefne pomenúva počin bývalého parlamentu čestný prezident Asociácie súkromných lekárov Ladislav Pásztor.

Sú lekári a poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, ktorí si zo zákona ťažkú hlavu nerobia. Poplatok za termín nazvali poplatkom za odbornú konzultáciu, prípadne inak, a pacienta skasírujú. Často mu ani nevydajú blok, a teda ani neodvedú dane. A pacient je rád.

Veď chcelo by sa vám vziať si deň dovolenky, vstať ráno o štvrtej, odcestovať do vzdialeného okresného mesta, kde máte odborného lekára, aby ste sa stihli zapísať ceruzkou do poradia, len čo otvoria nemocnicu? Ani včasné vstávanie ešte neznamená, že sa dostanete nad čiaru a možno si budete musieť dovolenku vybrať aj na ďalší deň. Nie v každej práci tolerujú výlety za lekárom.

„Dobré a rýchle riešenie neexistuje. Ak by zdravotné poisťovne motivovali lekárov a priplatili im, keď si budú pacientov objednávať, veľká väčšina z nich by to aj robila. Pre lekára je to administratívna práca navyše, ale s malým prispením poisťovne by mohli byť všetci spokojní. Problém nastáva, ak je príliš veľa pacientov na jedného lekára,“ vysvetľuje Ladislav Pásztor.

Podľa neho je základom vyčleniť, čo sú poplatky súvisiace so zdravotnou starostlivosťou, a tie obmedziť na najnižšiu možnú mieru. Mal by vzniknúť presný zoznam, za čo pacient platí. Ceny v ňom by mali byť regulované, aby sa nezneužilo, keď je napríklad v regióne iba jediný špecialista a veľa pacientov.

Ladislav Pásztor navrhuje, aby zdravotné poisťovne viac motivovali lekárov. Foto: Juraj Roščák

Asociácia navrhuje lekárom zaviesť aj ordinačné hodiny, ktoré by im neuhrádzali zdravotné poisťovne. Vo vyhradenom čase by mohol objednaný pacient zaplatiť za výkon ako samoplatca.

Hoci je podľa ústavy naše zdravotníctvo bezplatné, všetci dobre vieme, že to už dávno neplatí. „Na to, aby sa problém s objednávaním na termín vyriešil, netreba meniť ústavu,“ hovorí doktor Pásztor. „Treba len rozumne novelizovať zákon, aby slúžil ľuďom, kým sa v zdravotníctve urobia systémové riešenia.“

Čítajte viac:

Odtrhnutí od reality: Vysedávajú aj poslanci v čakárňach u lekára?

Kľučky pre komfort

Zatiaľ sa tento nezmyselný zákon obchádza, ako sa dá. V ProCare to nazvali profesionálnym manažmentom pacienta a zaangažovali externú firmu. Vyberá jednorazový ročný poplatok, napríklad v Bratislave 38 eur, v Nitre 59.

Získate zákaznícku kartičku, ktorá vás oprávňuje zavolať do call centra a pridelia vám termín u lekára, ktorého potrebujete. Môžete si však vybrať aj program celoročnej starostlivosti, v ňom sú už zahrnuté aj služby objednávania.

„Novela, ktorá zrušila poplatky za prednostné vyšetrenie, sa ukázala ako chybný krok. Poškodila pacientov, pretože im zamedzila prístup k službe, ktorú vyžadovali a boli pripravení za ňu platiť. O službu manažment pacienta je u nás v ProCare veľký záujem, preto ju budeme naďalej poskytovať. Prináša zefektívnenie využitia pracovného času lekára,“ hovorí generálny riaditeľ siete ProCare Marek Duban.

Nemenovaný všeobecný lekár je z toho dosť zúfalý. „Kartičku má už skoro každý, aj keď nemajú určený presný termín, musím brať týchto platiacich pacientov prednostne. Potom mi tu zostane sedieť zopár staručkých dôchodcov, ktorí na to jednoducho nemajú alebo si to nezvládli vybaviť a nedostanú sa na rad dnes ani zajtra. Ale koho títo ľudia už zaujímajú, pravda?“

V Nemocnici Malacky ponúkajú zákaznícku kartičku za tri eurá a keď si objednáte termín cez call centrum, zaplatíte zaň v ambulancii jedno euro.

„Naše call centrum je súčasťou nemocnice,“ informuje riaditeľ Peter Kalenčík. „Pacienti službu oceňujú, využíva ju viac ako 13-tisíc obyvateľov regiónu. Zvýšili sme takto efektivitu a skrátili čakacie lehoty na plánované vyšetrenia,“ pokračuje riaditeľ.

Zlý systém

„S troškou zveličenia je to u nás tak, ako keď sa v Indii vezie vo vlaku tisíc pasažierov a otázka znie - prečo nemajú miestenky. Dopyt po zdravotnej starostlivosti je na Slovensku oveľa vyšší, než sme schopní naplniť.

Zišlo by sa obmedziť rad administratívnych úkonov, ako je napríklad predpisovanie liekov iba na mesiac. Nie je problém objednávať na čas v ambulanciách, kde je pokojnejší priebeh, ako napríklad u internistu či dermatovenerológa. Horšie je to u chirurga či u imunológa v sezóne,“ vysvetľuje čestný prezident Asociácie súkromných lekárov.

Kým priemerný Nemec chodí k lekárovi sedemkrát do roka, severania päťkrát, slovenský pacient dvanásťkrát, a do tohto priemeru patrí aj ten, kto nechodí k lekárovi vôbec. Je to tak preto, že je zle nastavený systém. Všetci chcú ísť hneď k pánu profesorovi, obvodní lekári nemajú dosť kompetencií.

„Zrušenie poplatkov prinieslo veľký zmätok vo vzťahu k pacientom. Prednostné vyšetrenie bolo benefitom pre zamestnaných ľudí či pre matky s deťmi. Ale nielen pre nich. Zrušením možnosti zaplatiť si termín ošetrenia trpia zdravotne postihnutí ľudia, ľudia v akútnom štádiu liečby. Títo pacienti nemajú šancu prísť si ráno po časenku.

Chceli sme zachovať prednostné vyšetrenie, ale narazili sme na veľkú svojvôľu lekárov pri stanovovaní výšky poplatkov. Zostali sme veľmi prekvapení, keď poslanecká novela zakázala poplatky úplne. Riešenie vidíme v opätovnom zavedení možnosti objednať sa u lekára na termín za poplatok, otázkou je iba jeho výška,“ argumentuje Katarína Kafková z Asociácie na ochranu práv pacientov Slovenskej republiky.

Zrušenie poplatkov? Nič pre chorých, myslí si Katarína Kafková. Foto: Juraj Roščák

Obaja odborníci spolu s lekármi a manažérmi zdravotníckych zariadení sa zhodujú v tom, že vyriešiť poplatky bez toho, aby sa vyriešil celý systém, je nemožné. „Dopyt po prednostnom objednávaní je veľký, podľa zákona sa to nedá, tak každý hľadá spôsoby, ako to vyriešiť. Najlepšie by bolo zrušiť nezmyselnú novelu a to môžu urobiť poslanci v parlamente,“ uzatvára doktor Pásztor.