Kontrolóri: Nie všetci sú agresívni. Niektorí cestujúci však majú aj negatívne skúsenosti.

Revízor v MHD vás nemá právo zadržať. Čo si ešte nemôže dovoliť?

Ak vás chytia cestovať načierno, revízor ani pracovník SBS nemôžu od vás žiadať občiansky preukaz. Ani vás zadržať.

Jazdiť mestskou hromadnou dopravou bez lístka a vystaviť sa tak riziku štyridsaťči päťdesiateurovej pokuty? Pre väčšinu z nás prejav „zlej“ výchovy a navyše i neekonomický krok. Členovia ilegálneho združenia, ktorí odmietajú platenú verejnú dopravu a vozia sa načierno zámerne, majú opačný názor.

Súčasnému systému dopravných podnikov vyčítajú nehospodárne nakladanie s verejnými peniazmi a prístup revízorov prirovnávajú k policajným zásahom v krajinách tretieho sveta. Hovoria, že sa im darí. Aj čo sa týka ekonomiky - po troch rokoch fungovania sú v zelených číslach.

Tribusák: Člen združenia hovorí, že ochranou je spoločné poistenie proti pokute a rýchle nohy. Foto: Juraj Roščák

Vraj sú v pluse

„Inšpirovali nás podobné projekty v zahraničí, najorganizovanejšie je to vo Švédsku. V Štokholme roky funguje podobný projekt a ľudia tam jazdia načierno bežne. Ďalšie informácie o kolektívnej jazde načierno máme z Poľska, Nemecka a Francúzska. Inšpiráciou nám bolo tiež talianske hnutie zo sedemdesiatych rokov minulého storočia, známe ako autoriduzione. Ľudia v tisíckach domácností svojvoľne znižovali účty za energie, potraviny či cestovné. Išlo o obdobu boja za vyššie mzdy, ktorého výsledkom bolo zníženie cien základných potravín, elektriny a dopravca sa vrátil k pôvodnej tarife,“ približuje históriu a dôvody vzniku jeden zo zakladateľov združenia čiernych pasažierov.

Pod podmienkou, že zachováme jeho anonymitu. Martin hovorí, že sa necíti ako zločinec. Niektorí do združenia vstúpili preto, že chcú ušetriť, iní požadujú bezplatnú dopravu a nechcú sa skladať na platy manažmentu dopravného podniku. Všetkých spája to, že platia „členské“.

Systém je jednoduchý. Členovia sa pravidelne skladajú do spoločnej kasy, z ktorej financujú prípadné pokuty. Komunikujú na osobných stretnutiach alebo e-mailom. Združenie nazvali Tribus podľa čísla tri - mesačnej výšky členského. Viac prispeje ten, kto dostal pokutu, aj tieto peniaze však idú do spoločného fondu na ďalšie pokuty.

Hoci spočiatku sa obávali, že kasa nepokryje prípadné pokuty, nestalo sa tak. Po troch rokoch fungovania sú podľa spoluzakladateľa Tribusu stále v pluse. Ba majú dostatočnú rezervu aj na viacero pokút súčasne, tvrdí.

Kontrolóri: Nemôžu žiadať doklady ani zadržať cestujúceho. Foto: Martin Domok

Neprijímajú nových

Z princípu veci vyplýva, že členov Tribusu v autobuse nespoznáte, nemajú žiadne označenie. Väčší problém podľa nich je, že žiadne označenia nemajú ani ich „protivníci“ na druhej strane. A to napriek tomu, že to od nich vyžaduje zákon.

„Esbéeskári, čo chodia s revízormi, nikdy nie sú označení a kontrolóri sú takmer vždy agresívni. Nie je to zďaleka jediné porušenie zákona, naopak, pri kontrolách je to bežná vec. Klasikou je vyhrážanie bitkou či zadržiavanie vo vozidle MHD. Mne osobne sa revízor zavesil na plecia a vypadli sme spolu na zastávku,“ hovorí Martin.

Nepozdáva sa mu, ako revízorom pri kontrolách asistuje polícia. „Napríklad na Dlhých dieloch alebo v Mlynskej doline sa v nočných spojoch stalo, že autobus na posledných zastávkach jednoducho nezastavil a nedobrovoľne viezol ľudí na konečnú. Tam otvoril vodič iba predné dvere a každý, kto vystupoval, sa musel preukázať lístkom revízorom čakajúcim na zastávke. To všetko za asistencie polície, ktorá legitimovala tých, čo nechceli ukázať doklady revízorom. Pripomína to policajnú akciu proti narkobarónom v Južnej Amerike,“ tvrdí Martin.

Tribus na svojom webe ponúka okrem návodov na bezplatnú jazdu mapu s častým výskytom revízorov či fotogalériu zostavenú aj z príspevkov od nečlenov. Počet tých vlastných nechcú prezradiť, hovoria o niekoľkých desiatkach ľudí. Nových však nechcú priberať. „To ani nikdy nebolo naším cieľom, naopak, skôr sa snažíme ukázať ostatným, aby si zakladali vlastné nezávislé skupiny.“

Vedia o nich

Hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava Agáta Staneková pripúšťa, že aktivity skupiny Tribus evidujú. Dopravný podnik už podnikol aj príslušné právne kroky. Aké, nespresnila. Jednou z akcií zameraných na verejnosť je kampaň s heslom Čierny pasažier cestuje za vaše peniaze. Samolepkám, ktoré zaplavili vozidlá mestskej hromadnej dopravy, však nerozumejú ani samotní cestujúci.

„Ja načierno nejazdím a netuším, čo sa tým chcelo povedať. To mám teraz udávať tých, čo jazdia načierno?“ pýta sa na internetovom fóre jedna z diskutérok. A nebola jediná.

Koľko táto kampaň stála? Staneková nám povedala, že na tlač a nalepenie jedného oznamu vynaložili šesťdesiat centov. Koľko ich bolo, sme sa však nedozvedeli. Dopravný podnik uložil vlani pokutu takmer 62-tisíc cestujúcim bez platného cestovného lístka.

Čo sa týka sťažností na revízorov, vlani ich bolo vyše tisíc. Štyri z nich sa po prešetrení potvrdili ako opodstatnené. Revízori podľa Stanekovej „dostali finančnú sankciu a dvaja z nich boli prepustení, pretože porušili predpisy Dopravného podniku Bratislava“.

Bezplatne?

Členovia skupiny požadujú bezplatnú hromadnú dopravu, aká funguje vo viacerých mestách vo Francúzsku, v USA či Belgicku. Najnovšie sa k nim pridala estónska metropola Tallinn, ktorá sa tak stala prvým hlavným mestom únie s touto službou občanom. Bratislavčania, ale aj obyvatelia ďalších slovenských miest môžu o bezplatnej doprave zatiaľ iba snívať.

Kto si čo môže dovoliť?

Väčšina cestujúcich nevie, čo si môže dovoliť revízor, a nepoznajú svoje práva. Revízor nie je verejný činiteľ, takže voči cestujúcemu nemá žiadne výnimočné oprávnenie, ktorým by mohol zasahovať do jeho základných ľudských práv zaručených ústavou. Cestujúci mu nemusí ukázať svoje doklady. Tie je povinný ukázať len polícii.

V prípade, že cestujúci odmietne ukázať doklady alebo ich pri sebe nemá, kontrolóri privolajú políciu. S revízormi chodí esbéeskár, ktorý do príchodu polície zadržiava cestujúceho. Podľa zákona musí byť viditeľne označený, viacero svedkov však tvrdí, že sa tak nedeje.

Ani to nie je všetko. Polícia podľa zákona nemôže poskytnúť vaše osobné údaje tretej osobe, lebo by sa dopustila trestného činu neoprávneného nakladania s osobnými údajmi. Revízor s esbéeskárom teda môžu obísť naprázdno.

Je tu však ďalšie ibaže - dopravný podnik si môže vaše údaje po tridsiatich dňoch vyžiadať súdnou cestou. A od chvíle, keď rieši dopravný podnik pokutu prostredníctvom advokátskych kancelárií na súde, niekoľkonásobne sa predraží. Pôvodná pokuta sa môže súdnym konaním vyšplhať do závratných výšok, spor sa neraz končí aj exekúciou.

Protizákonné však môže byť zadržiavanie cestujúceho esbéeskou. „Esbéeskár je oprávnený požadovať preukázanie totožnosti osoby alebo zadržať osobu pri páchaní alebo bezprostredne po spáchaní priestupku alebo trestného činu, ktorý súvisí s výkonom jeho činnosti. Cestovanie bez cestovného lístka, teda načierno, sa však nepovažuje za priestupok ani za trestný čin. Je len porušením zákonnej povinnosti stanovenej zákonom o cestnej doprave,“ upozorňuje advokát Juraj Bizoň.

V praxi to podľa neho znamená, že esbéeskári nemajú zákonné právo požadovať preukázanie totožnosti osoby ani zadržiavať čierneho pasažiera do príchodu polície. Bizoň upozorňuje, že to môže byť dokonca považované za konanie v rozpore so zákonom a neoprávnený zásah do základných ľudských práv a slobôd. V prípade intenzívnejšieho zásahu esbéeskára nevylučuje ani možnosť kvalifikovať to ako trestný čin obmedzovania osobnej slobody podľa paragrafu 183 Trestného zákona.

Dopravný podnik nedávno rozbehol kampaň, podľa ktorej môže cestujúci nahlásiť agresívneho kontrolóra. Výmena na týchto postoch však podľa kritikov nič nezmení. „Tu predsa nejde o jedného revízora, agresia vyplýva z podstaty ich práce.“

Navyše kontrolóri jazdia vždy viacerí a vzájomne si dosvedčia priebeh kontroly, takže sa môže stať, že nik okrem obete si nebude pamätať prípadné nadávky, vyhrážky či ataky. Najnovšie disponujú revízori nahrávacími zariadeniami, hoci sami bývajú na prípadné nahrávanie veľmi hákliví. Cestujúci však de facto s týmto systémom automaticky súhlasí vo chvíli, keď nastúpi do verejného dopravného prostriedku.

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].