Výkonní: Riaditeľ košickej nemocnice kupuje Škodu Superb so silným 3,6-litrovým motorom a výkonom 260 koní. Takmer za 40-tisíc eur. Rovnaké auto používa aj český prezident Miloš Zeman.

Riaditeľ zadlženej košickej nemocnice: Kupuje limuzínu ako český prezident

Pacienti si musia nosiť toaletný papier a riaditeľ zadlženej košickej nemocnice kupuje limuzínu ako český prezident.

Buď je riaditeľ Univerzitnej nemocnice L. Pasteura v Košiciach Ladislav Rosocha obdivovateľom Miloša Zemana, alebo sa chystá s novým služobným autom pretekať do vrchu s Ivanom Gašparovičom.

Nemocnica vypísala súťaž na nákup nového auta s jasnými požiadavkami - štvorkolka, benzínový motor, automatická prevodovka, výkon minimálne 190 kW a cena 37-tisíc eur. Takto postavené podmienky spĺňa jedine Škoda Superb so šesťvalcovým motorom 3,6 FSI a s výkonom 191 kW.

A presne na takej limuzíne sa vozí český prezident. Ostatní riaditelia nemocníc sa pritom musia uspokojiť najčastejšie s Volkswagenom Passat s bežným dvojlitrovým motorom. Nákup luxusnej limuzíny s monštruóznym benzínovým motorom schválila ministerka zdravotníctva Zuzana Zvolenská.

Ide o bezpečnosť: Prečo nominant Smeru a gynekológ Rosocha potrebuje na svoju riaditeľskú prácu v zadlženom zdravotníctve, keď pacienti si musia nosiť do nemocnice toaletný papier, vlastné lieky a nie sú peniaze na zákroky, limuzínu s pretekárskym motorom, vedenie vysvetľuje bezpečnosťou.

„Vozidlo je určené pre vedenie nemocnice, ktoré často absolvuje služobné cesty po celom Slovensku medzi nemocnicami a časté sú jazdy na trase Košice - Bratislava. Vedenie druhej najväčšej nemocnice potrebuje kvalitnejšie auto v rámci bezpečnosti,“ tvrdí hovorkyňa nemocnice Ladislava Šustová.

Ako dodáva, auto nekupujú hneď, ale pre prípad, že desaťročný starý Superb vypovie službu. Prečo nemocnica potrebuje auto s obrovským motorom a nestačí mu bežný dvojliter alebo 1,8-litrový, ktoré sú o polovicu lacnejšie?

„Cesty do Bratislavy sa uskutočňujú južnou trasou cez Zvolen, kde z Košíc nie sú rýchlostné cesty. Vedenie nemocnice rozhodlo, že je potrebné vozidlo s dostatočným výkonom, pohonom a jazdným komfortom v primeranej cenovej relácii,“ dodáva Šustová. Auto s výkonom 260 koní, so silným krútiacim momentom a zrýchlením na stovku za 6,5 sekundy bude ozaj super na predbiehanie. Aj na spotrebu. Papierovo ju má 10,1 litra na sto kilometrov.

S požehnaním Zvolenskej

Ministerstvo zdravotníctva nemá s nákupom limuzíny takmer za 40-tisíc eur pre riaditeľa nemocnice problém. „Ministerstvo schválilo proces obstarania vozidla vzhľadom na technický stav súčasne používaného, opotrebovaného automobilu Škoda Superb,“ uviedla šéfka komunikačného odboru ministerstva Zuzana Čižmáriková. Ministerka Zvolenská, ktorá nákup schválila, má pochopenie pre bezpečnosť a komfort svojho nominanta v košickej nemocnici. Rezort zadlženého zdravotníctva pritom riaditeľov pri nákupe limuzín do nemocníc nijako neobmedzuje.

„Riaditelia nemocníc sú viazaní iba dodržiavaním pravidiel efektívneho hospodárenia,“ uviedla Čižmáriková z ministerstva zdravotníctva na margo športovej limuzíny. Ako ďalej dodáva, keďže nebudú kupovať auto hneď, tak „takto formulovaná zákazka je prejavom obozretného a zodpovedného prístupu vedenia“, uzavrela Čižmáriková.

Ako Zeman

Rovnaké auto v mierne lepšej výbave používa aj český prezident Miloš Zeman. Ako patriot si vybral české auto s nemeckým motorom. Má ho v najvyššej možnej exkluzívnej výbave Laurin & Klement. Rosocha so šoférom by sa mali voziť v mierne nižšej výbave, ale stále je to top pri bežnom predaji. Okrem iného by malo mať dvojzónovú klimatizáciu, luxusné poťahy, 17-palcové disky a nízkoprofilové pneumatiky - znalci poznajú ich „komfort“ na výtlkoch -, vyhrievané sedadlá, rádio s meničom na šesť CD na dlhé cesty do Bratislavy a späť. Prišli o rozum?: Predseda strany Sloboda a Solidarita Richard Sulík sa pred štyrmi rokmi prostredníctvom referenda snažil obmedziť nákup vládnych limuzín v cene maximálne 40-tisíc eur. Zároveň by sa určili aj limity pre nižšie postavených funkcionárov. Nad záležitosťou košickej nemocnice iba krúti hlavou.

„Ani v tomto prípade neplatí, že s funkciou prichádza rozum. Naopak, prichádza s ňou úplná strata súdnosti. Zdravotníctvo sa topí v dlhoch, pacienti i zdravotníci sú z týchto otrasných pomerov frustrovaní, ale papaláši sa chcú voziť v luxusných autách. Nechutné!“ hovorí Sulík, ktorý je členom zdravotníckeho parlamentného výboru. Aj exminister zdravotníctva Ivan Uhliarik z KDH si myslí, že by sa Rosocha mal uspokojiť s lacnejším variantom. „Riaditeľ nemocnice by mal mať auto primerané finančnej kondícii inštitúcie, ktorú manažuje. Vzhľadom na hospodársky stav by riaditeľovi určite stačilo auto v nižšej výbave za primeranú sumu,“ dodal Uhliarik.

V strate

Hospodárske čísla slovenských nemocníc nevyzerajú ružovo. Sú skôr sýtočervené. Posledné aktuálne čísla má ministerstvo zdravotníctva iba za prvý polrok 2013. Celý rok budú mať k dispozícii až v priebehu februára. Aj tak, košická nemocnica za šesť mesiacov roka 2013 urobila sekeru mínus 3,2 milióna eur. Celoročne to vychádza na stratu okolo šiestich miliónov eur. Pravda, štyridsaťtisíc eur za športovú limuzínu sa v tom mínuse stratí.

Na mieru?

Vypísaná súťaž na auto má okrem vopred jasného jediného možného auta - Škoda Superb - aj iné zádrhy. Jeden z dovozcov sa snažil vyžiadať podrobné súťažné podklady e-mailom, aby mohol pripraviť cenovú ponuku. Branislav Paška (zhoda mien s Košičanom a predsedom parlamentu Pavlom Paškom podľa informácií PLUS 7 DNÍ nie je náhoda), zodpovedný za tender, odpísal, že nepošle nič, kým mu písomne, teda poštou, nepošlú žiadosť o podklady.

„Toto je v rozpore so zákonom, lebo podľa zákona je aj e-mailová komunikácia braná ako písomná forma, teda nemali právo neposlať súťažné podklady, ak o ne požiadali. Je to typická obštrukcia a sťaženie prístupu do súťaže,“ tvrdí odborníčka na verejné obstarávanie Helena Polónyi. Navyše súťaž nebudú vyhodnocovať elektronickou anonymnou aukciou, ktorá znižuje ceny v tendroch o desiatky percent. „Bez elektronickej aukcie? Veď auto je voľne obchodovateľný tovar. Alebo idú kupovať auto vyrobené na mieru?“ čuduje sa Polónyi.

Výkonní východniari

Riaditeľ košickej nemocnice Ladislav Rosocha sa bude voziť na novej Škode Superb so silným 3,6-litrovým motorom. Rovnaké pretekárske auto má aj riaditeľ prešovskej fakultnej nemocnice. Východniari si evidentne potrpia na výkon. Auta. Ostatní riaditelia majú k dispozícii síce ekvivalentný Volkswagen Passat, ale s menším motorom a nižším komfortom. Prinášame zoznam riaditeľských vozidiel slovenských nemocníc.

Nemocnica auto, výkon, rok výroby

UN Bratislava VW Passat, 184 kW, 2006 UN Martin VW Passat, 140 kW, 2003 FN Banská Bystrica BMW 735 iL, 173 kW, 1997 FN Prešov Škoda Superb, 191 kW, 2010 FN Trnava VW Passat, 125 kW, 2001 FN Trenčín VW Passat, 142 kW, 2003 FN Žilina VW Passat, 110 kW, 2006

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].