Robíme pre vás veľkú...! Zaberajú na voličov aj antikampane?

Zaberajú na voliča netradičné formy predvolebného boja? PLUS 7 DNÍ oslovil sociológa.

Predvolebná kampaň v tohtoročných voľbách je v porovnaní s minulými obdobiami menej agresívna, takmer vymizla ľudová tvorivosť v podobe počmáraných plagátov politikov. Z ulíc sa však presunula do virtuálneho prostredia a na sociálne siete. Sociológ Ján Baránek tvrdí, že dobre vedená antikampaň je niekoľkonásobne účinnejšia ako dobre vedená kampaň.

Weby verzus bilbordy

AntiFICO, danielito, Gorila v sieti, lipsic.net, Sulík nahratý u Kočnera, či „obyčajný“ Igor, ktorý, chudák, nemá ani vlastnú bankomatovú kartu, ale peniaze mu vydeľuje manželka Pavlína z miliónov na svojom účte. Aj takto vyzerajú antikampane volieb 2016.

„Ľudia akosi podvedome a inštinktívne vnímajú negatívne veci, veď nakoniec, na tomto princípe funguje aj spravodajstvo serióznych médií, aj bulvár. Každého viac zaujme na titulke negatívna informácia než pozitívna. To, čo funguje v bežnom svete, funguje aj v politike. Len to, samozrejme, musí byť vierohodné, nesmie to byť premrštené. Potom to pôsobí kontraproduktívne,“ myslí si sociológ Ján Baránek.

Materiálu na skúmanie je na internete viac ako dosť. Vyše 108-tisíc používateľov sociálnej siete Facebook označilo, že sa im páči stránka antiFICO zameraná na vyťahovanie škandálov vládnej strany Smer a na zosmiešňovanie jej predstaviteľov. Úspech stojí na jednoduchých a ironických fotkách, ktoré ľudia zverejňujú na svojich profiloch.

Z iného súdka je web www.danielito.info, ktorý informuje o údajných pikantných privátnych facebookových aférkach konzervatívneho politika a predsedu strany NOVA Daniela Lipšica. Tomuto politikovi a jeho spolustraníkom sa venuje aj stránka www.lipsic.net, ktorá rozoberá nielen neškodné privátne pikantérie, ale aj historky z „politického podsvetia“ ozrejmujúce zákulisie fungovania strany NOVA.

Foto: internet

Antikampani sa nevyhol ani šéf SaS Richard Sulík. Na stránke www.ktojerichardsulik.sk sú okrem iného videá, ktoré sa nahrali počas Sulíkových návštev v dome podnikateľa Mariána Kočnera. Hovorí sa v nich napríklad o výmene vtedajšej premiérky Ivety Radičovej, bez ktorej by sa slovami Richarda Sulíka „lepšie vládlo“.

Foto: internet

Nemenej zaujímavý je gorilavsieti.tumblr.com, ktorý sa do detailov venuje biznisovým aktivitám podpredsedu strany Sieť Andreja Hrnčiara či pozadiu šéfa strany Radoslava Procházku.

Foto: internet

Popri tomto obsahu sú bilbordy s karikatúrou šéfa Obyčajných ľudí a nezávislých osobností Igora Matoviča s otázkou, či môže mať obyčajný človek na účte 17 miliónov eur, vskutku iba slabý odvar.

Foto: internet

„Môže to zasiahnuť, ale trafí to hlavne cieľovú skupinu závistlivých. To, že je niekto bohatý, neznamená, že je idiot. Ak to nie je prepojené s nejakou udalosťou a podozreniami z nekalej činnosti, potom je to iná rovina. Ja som za, aby do politiky išli bohatí ľudia, nie tí, čo sa chcú zabezpečiť na dôchodok…“ komentuje sociológ.

Vianočné tipy na darček