Igazovi rodičia nerozumejú ako je možné, že nikto nie je zodpovedný za smrť ich syna.

Rodičia vojaka, ktorého kolegovia odrezali z lana: Ostáva im len plač

Rodičia nebohého vojaka sa nevedia zmieriť s tým, že za smrť ich odrezaného syna nie je nikto zodpovedný.

Margita Igazová pred vyše rokom prišla o syna. Počas cvičného zlaňovania z vrtuľníka došlo k poruche a piloti ho nechali z lana jednoducho odrezať.

Ľubomír Igaz (†40) spadol z výšky ôsmich poschodí vedľa budovy, na ktorú zlaňovali. Teraz jeho mama iba nešťastne krúti hlavou nad spisom, ktorý jej prišiel z polície. Zvolenskí policajti uzavreli vyšetrovanie ako náhodu a nikto za jeho smrť nie je zodpovedný.

„Ja som jednoduchá žena, ale jedno neviem pochopiť. Ako nemôže byť nikto zodpovedný za smrť človeka,“ krúti hlavou. Jej manžel v kresle sa iba ticho rozplače. Krátko po synovej smrti dostal mozgovú príhodu a zostal nevládny.

Po vyše roku rehabilitácií sa síce z najhoršieho dostal a pomocou paličky už pomaly chodí, no jednu polovicu tela má stále veľmi ťažko pohyblivú. Hovoriť nemôže. O to ťažšie všetko prežíva. Nemá sa ani ako vyrozprávať. A tak mu zostáva iba plač.

Margita sa na neho chápavo pozrie: „Smrťou syna sa to neskončilo. Pozrite sa, čo to spravilo s mojím mužom. Aj preto chceme spravodlivosť a určite to len tak nenecháme a budeme žiadať dôslednejšie vyšetrenie,“ uzatvára pani Igazová s tým, že už pripravujú sťažnosť pre zastavenie vyšetrovania. Mimochodom, vyšetrovateľ jej dal na odvolanie iba tri dni. Aj to jej domov poslali spis tesne pred Dušičkami.

Náhoda

Policajný vyšetrovateľ uzavrel vec s tým, že nejde o žiaden trestný čin, lebo porucha vrtuľníka bola náhoda, ktorú sa nedalo predvídať, a odrezanie lana so zaveseným človekom bolo v súlade s vojenskými predpismi.

Čítajte viac:

Obetovali ho? Smrteľnej nehode na Lešti údajne predchádzala porucha vrtuľníka

Vyšetrovanie ukázalo, že zlyhala elektrická poistka IP150A, o čom informoval náš týždenník pred vyše rokom, krátko po nehode. Tá sa však neprepálila, ale „došlo k mechanickému poškodeniu… oddelila sa od koncovej plošinky v mieste spájkového spoja, v dôsledku starej trhliny“, ako uvádzajú vo svojom závere znalci z policajného Kriminalistického a expertízneho ústavu.

Dospeli tak k záveru, že išlo o výrobnú chybu poistky a nebola tak prepálená pre vyšší prúd. Takúto chybu podľa vyšetrovateľa nemal nikto šancu odhaliť.

Zaujímavé však je, že už v roku 2008 výrobca vrtuľníka Mi-17 upozorňoval všetkých prevádzkovateľov vo svojom bulletine, že táto poistka môže robiť problémy a treba ju kontrolovať a vymieňať častejšie, než bolo v pôvodnom manuáli.

Čítajte viac:

Rozlúčka s vojenským policajtom Igazom: Na večnosť s vojenskými poctami

Správny postup?

Vyšetrovateľ tiež zhodnotil, že pilotov rozkaz - „odje.te ho už z toho lana“ - bol v súlade s vojenskými predpismi pre zlaňovanie z vrtuľníka a lietanie so zaveseným bremenom. Súdni znalci však konštatovali, že z „čisto z technického hľadiska mohli núdzové pristátie vykonať aj bez odrezania lana“.

No keďže piloti nevedeli, čo sa s vrtuľníkom deje a prečo sa správa neštandardne, tak sa podľa znalcov zrejme rozhodli správne, lebo inak by riskovali, že sa lanom niekde zachytia a zrútia. Vrtuľník po odrezaní lana pristál bez väčších problémov. Nevypadli totiž hlavné letecké systémy, ale ukazovatele letu, čo pilotov zrejme zmiatlo.

Čítajte viac:

Vrtuľník, z ktorého spadol rotný Igaz, mali vyradiť už v roku 2012

Čo sa vlastne stalo

Dvanásteho septembra 2013 vojenskí policajti cvičili zlaňovanie na obytný komplex Družba v Lešti. Dvakrát sa im to podarilo bez problémov. Pri treťom lete a po dvoch zlanených vojakoch prišiel na rad Ľubomír Igaz. Keď bol iba pár metrov nad strechou, piloti zaznamenali problémy.

Vypadli im ukazovatele letu a podľa ich výpovedí sa vrtuľník ťažšie ovládal pre hydrauliku. Dali príkaz na prerušenie zlaňovania a aby sa Igaz na lane zaistil uviazaním lana o skobu, čo aj urobil. Keď nevedeli prísť na to, čo sa deje, dali pokyn, aby čo najrýchlejšie zmizol z toho lana.

Vysadzovač ukázal Igazovi, aby pokračoval a spustil sa ďalej na strechu paneláka. No vzápätí prišiel nervózny príkaz z pilotnej kabíny. „Možno som použil tvrdšie slová,“ pripustil pilot. Iný vojak ho počul jasne: „Bolo to niečo v tom zmysle, odje.te ho už z toho lana, ideme na núdzové pristátie.“

Igaz bol v tom čase rozhojdaný na lane a v momente odrezania bol nad hranou strechy. Vo vrtuľníku cez monitor videli, ako Igaz narazil na roh budovy a spadol dole z výšky na betón.

„Ľubo je mŕtvy,“ komentoval operátor to, čo videl na monitore. Pád z takej výšky priamo na betón by nikto neprežil. Ani chlap ako hora, ako bol Ľubo.

Čítajte viac:

Tragédia na Lešti: Vyšetrovanie ukončili po vyše roku. Tu je výsledok

Otázniky

Jednotlivé výpovede svedkov sa v niektorých pasážach rozchádzajú. Niektorí vojaci z vrtuľníka tvrdia, že počas letu si nič mimoriadne nevšimli, iní hovoria, že s vrtuľníkom šklbalo, ale že nestúpal. Iba jeden svedok, ktorý si práve v inkriminovanom momente išiel z kancelárie von zapáliť cigaretu, videl v diaľke, ako sa vrtuľník náhle posunul hore a do strany a so zvláštnym zvukom potom pristál.

Zaujímavé je, že podľa leteckých technikov ani „čierne skrinky“ zmenu výšky nezaznamenali. Ak aj bola, tak musela byť minimálna. Svedkovia sa nevedeli zhodnúť ani v tom, či fungoval, alebo nefungoval intercom, teda systém dorozumievania cez slúchadlá v čase poruchy.

Piloti hovorili, že vypadol úplne, ďalší svedok tvrdil, že pilota jasne počul, ako dáva vulgárny príkaz na odrezanie, iní tvrdia, že dorozumievací systém občas vypadával, a preto na seba hlasno kričali. V jednom sa však zhodli všetci vojaci. Pred výsadkom boli všetci riadne poučení o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci.

Podľa zistení PLUS 7 DNÍ hlavný pilot nemal na tomto stroji s číslom 0826 veľa nalietané. Dokonca na type Mi-17 mal nalietaných rádovo oveľa menej hodín ako jeho kolegovia. Pôvodný člen posádky bol v čase výcviku v Česku a iný major ho iba zaskakoval.

„Tie naše stroje sú úplné zázraky. Je možné, že pôvodný pilot bol na občasné neštandardné správanie tohto vrtuľníka zvyknutý, podobný výpadok by ho neprekvapil a vedel by situáciu zvládnuť aj bez odrezania človeka,“ hovorí vojenský technik z Prešova, ktorý si neželal byť menovaný.

Ďalej experti uviedli, že poistka sa pokazila mechanickým poškodením, ale už nevysvetlili, ako sa to mohlo stať. Bola to vraj výrobná chyba, ale tú mikrotrhlinu niečo muselo zväčšiť. Vibrácie, ktoré tam nemali byť?

Zodpovední

Pri každej leteckej nehode sa vyšetruje do najmenších detailov, ako a najmä prečo sa nehoda stala, a robia sa opatrenia, aby sa to neopakovalo. Oslovili sme ministerstvo obrany a Úrad vojenského letectva, aké opatrenia prijali. Vrtuľník Mi- 17 s číslom 0826, mimochodom, už tri dni po nehode znovu lietal.

Rezort obrany pritom neodpovedal, čo ukázalo interné vyšetrovanie Úradu vojenského letectva, ktorý je za stav lietadiel a vrtuľníkov zodpovedný, povoľuje im lietať a najmä prijíma opatrenia a vydáva odporúčania do budúcna.

Nie je teda jasné, či sa naďalej používajú tie isté poistky, či piloti prešli školeniami, čo v podobnej situácii robiť, či technici dostali odporúčanie, aby častejšie kontrolovali poistky, či na výrobnú chybu upozornili výrobcu vrtuľníka.

Nie je ani jasné, čo vlastne Úrad vojenského letectva na čele s generálom na dôchodku Jozefom Dunajom vlastne robí. Podľa našich informácií pritom pri modernizácii vrtuľníka na prahu svojej životnosti na verziu leteckej pátracej a záchrannej služby ministerstvo obrany obišlo hlavného konštruktéra, teda Moskovský vrtuľníkový závod M. L. Miľa.

Od neho rezort nemá „bumážku“, že mohli na vrtuľník namontovať navijak s príslušenstvom a zariadenia na záchranné akcie, čím zmenili elektrickú schému vrtuľníka. Opäť sme sa pýtali ministerstva, či majú potvrdenie od výrobcu. Bez odpovede.

V každom prípade však vrtuľník 0826 mal v čase nehody 25 rokov a bol na konci svojej pôvodnej technickej životnosti. A ako to v slovenskej armáde chodí, nik nie je zodpovedný. Za nič.


  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].
VIDEO Plus 7 Dní