Rozkopané Košice a pochybná firma: Kedy im opraví električkovú trať?

Prešovská Dúha, ktorá rekonštruuje električkovú trať v Košiciach a stavia tunel Višňové, má spornú minulosť.

Sťažnosti Košičanov na rekonštrukciu električkových tratí v metropole východu nemajú konca. Mesto je rozkopané, všade sa práši, vodiči trpia v kolónach, no práce na stavbe za desiatky miliónov eur akosi viaznu.

Miroslav Remeta, ktorý sa prezentuje ako majiteľ akciovej spoločnosti Dúha, čo má rekonštrukciu na starosti, tvrdí, že projekt uzavrú do konca septembra a jeho financovanie je zabezpečené.

Nám sa však podarilo zistiť, že Dúha odkázaná na subdodávateľov nezaplatila všetkým, s ktorými spolupracovala na niektorých predchádzajúcich projektoch. A to už poriadne dlho.

Odborníci na stavebný biznis dvíhajú prst a varujú, aby sa príbeh Dúhy, ktorá má stavať aj najdlhší slovenský tunel Višňové, neskončil ako v prípade Váhostavu a Doprastavu.

Reštrukturalizáciou, vinou ktorej prišli živnostníci a drobní podnikatelia celkovo o milióny eur. Paradoxné je, že Váhostav skončil v súťaži o opravu električkových tratí v Košiciach tesne za Dúhou.

Cyperská schránka

Súťaž na rekonštrukciu električkových tratí v Košiciach takmer za štyridsať miliónov vyhrala prešovská akciová spoločnosť Dúha, ktorá nie je v metropole východu neznáma. Hoci nielen tam.

V minulosti bola napríklad subdodávateľom na viacerých miliónových stavbách v rámci projektu Európske hlavné mesto kultúry. Získala aj zákazku na rekonštrukciu košickej detskej fakultnej nemocnice takmer za desať miliónov eur. Najväčším úspechom je však víťazstvo v tendri na výstavbu najdlhšieho diaľničného tunela na Slovensku - Višňové.

Zákazku za vyše štyristo miliónov eur získala spolu s talianskou firmou Salini Impregilo. Hoci ako vlastník Dúhy vystupuje Prešovčan Miroslav Remeta, jediným akcionárom akciovej spoločnosti je podľa Obchodného registra cyperská schránková firma Arleen Trading Limited.

Remeta tvrdí, že práve on je jediným majiteľom cyperskej schránky, ktorá podľa skorších informácií opozičného poslanca Daniela Lipšica sídlila v Nikózii na rovnakej adrese ako spolumajitelia či majitelia iných firiem úspešných pri získavaní štátnych zákaziek za stovky miliónov eur.

Rezolútne odmieta, že by Arleen Trading Limited mohla v budúcnosti zmeniť majiteľa, prejsť na bieleho koňa a vyhnúť sa tak plneniu zmluvných záväzkov.

Čítajte viac:

Haciendy a luxusné autá: Týmto ručia členovia predstavenstva Váhostavu

Zlá povesť

Niektoré zdroje zo stavebníctva sa dodnes čudujú, že práve prešovská Dúha vyhrala súťaž na rekonštrukciu električkových tratí, ktorá lákala nejedného stavbára s potrebnými licenciami, vlastnými ľuďmi i so subdodávateľmi.

„Samotná akciovka nemá dostatok zamestnancov, aby zrealizovala taký náročný projekt. Zakaždým rozkopala nové úseky, hoci nedokončila a neodovzdala predchádzajúce. Pre túto akciovku je totiž problém dohodnúť si subdodávateľov.

Najprv sa s nimi snažila dohodnúť na polročných kontraktoch, teraz maximálne na mesačných,“ vysvetľuje náš zdroj, ktorý si neželá byť menovaný.

Živnostníci a drobní podnikatelia podľa neho nechceli s Dúhou vstúpiť do obchodného vzťahu pre problémy a zlé skúsenosti z minulosti.

„Dúha je medzi stavbármi známa firma. Aj pri rekonštrukcii Kunsthalle v Košiciach, financovanej z eurofondov, dodnes mnohým nezaplatila a niektorých to zlikvidovalo. Každý drobný živnostník sa takého niečoho bojí. Najmä vtedy, ak ide síce o veľký projekt, no je možné, že nakoniec sa k svojim peniazom nedostane,“ dodáva.

Náš zdroj tvrdí, že garantom vyplatenia subdodávateľov pri obnove električkových tratí malo byť dokonca mesto. „Ak vraj Dúha nezaplatí, zodpovednosť prevezme mesto a vyplatí ich samo. Keďže ide o obrovské peniaze, hovorí sa aj o tom, že v prípade potreby by predalo časť mestských lesov,“ spresňuje náš zdroj.

Uvedené informácie nám nikto z kompetentných v Košiciach nepotvrdil ani nevyvrátil. Magistrát, aspoň oficiálne, nerieši, že by prišiel o eurofondy na stavbu alebo by musel vyplácať drobných subdodávateľov z vlastného rozpočtu.

„Mesto podľa zákona a pravidiel čerpania eurofondov musí platiť tomu, s kým má uzavretú zmluvu,“ vysvetľuje hovorkyňa košického magistrátu Linda Šnajdárová. Podobne to bolo aj v prípade Váhostavu, ktorému štát ako zmluvnému partnerovi síce zaplatil, no živnostníci a drobní podnikatelia sa už peňazí od firmy nedočkali. Nepotešila ich ani nasledujúca reštrukturalizácia Váhostavu, keďže nedostanú zaplatené za všetko, čo odrobili.

Večné meškanie

Pravda je, že zdĺhavá rekonštrukcia električkových tratí už Košičanov poriadne unavuje. Stavebné práce, najmä v úsekoch mimo obratísk, sa dali v predchádzajúcich týždňoch zrátať na prstoch rúk.

„Pracujú tak, ako ich platia,“ dôvodí ďalej zdroj, ktorý sme oslovili, a požiadal nás o zachovanie anonymity. „Či sa už ťahajú za slovíčka, že platia hlavným subdodávateľom, realita je taká, že práce na stavbe robia drobní živnostníci najatí zazmluvnenými subdodávateľmi. Tým, že sa robí v centre, najmä výkopové práce nemohli robiť ťažké mechanizmy. Projektová dokumentácia nesedela s realitou v podzemí. Často boli úplne inak položené inžinierske siete, ako boli nakreslené na papieri. Preto sa kopalo najmä ručne.“

Náš zdroj ďalej tvrdí, že mnohé práce robili Rómovia a každý dostal pätnásť eur na deň. „Ako to vyfakturovali veľkí hráči, to je druhá vec,“ dodáva.

Napätú situáciu v rozkopaných Košiciach mala pred časom zmierniť návšteva staveniska primátorom Richardom Rašim v sprievode bývalého košického primátora a exprezidenta Rudolfa Schustera.

Namiesto podpory však Schuster vyčítal svojim nástupcom, prečo nie je na Hlavnej ulici ani takmer dvadsať rokov po jej rekonštrukcii vyšpárovaná dlažba. Na otázku, čím by vedel pomôcť prebiehajúcemu projektu, iba s úsmevom poznamenal: „Možno tak krompáčom a lopatou, to by som ešte mohol.“

Platenie po

Mesto Košice platí Dúhe vždy po odovzdaní dohodnutej časti opravených úsekov. Zatiaľ dostala osem miliónov eur. „Faktúry sú zverejnené na našej internetovej stránke. Stavba - rekonštrukcia električkových tratí - sa skladá až z dvesto stavebných objektov, čiže fakturované a preplácané sú jednotlivé časti stavby po ich dokončení,“ spresnila hovorkyňa mesta Košice Linda Šnajdárová.

V praxi to znamená, že ak stavbári na jednom úseku pracujú aj pol roka, peniaze za vykonanú prácu dostanú po tom, ako je úsek odovzdaný. Skôr nie.

Remeta novinárom tvrdí, že tento spôsob vyplácania mu neprekáža. Subdodávateľov i nákup materiálu vraj financujú z vlastných zdrojov a trpezlivo čakajú, kým sa uvoľnia peniaze z eurofondov.

„Všetky faktúry musia byť vyplatené najneskôr do decembra tohto roka, pretože projekt je ešte v starom plánovacom období. Ak sa to nestihne celé zrealizovať a vyplatiť do 31. decembra, mesto príde o európske financie a celá rekonštrukcia pôjde pekne krásne z vreciek Košičanov,“ prezrádza náš zdroj blízky mestu.

Spoločnosť Dúha v posledných dňoch obhajuje postup pri opravách. „Napriek posunu termínu pre nepredvídané okolnosti plánujeme stavbu dokončiť do konca septembra a stihnúť tak pripraviť centrum mesta pred Medzinárodným maratónom mieru. Ak nám to okolnosti a bezpečnosť práce dovoľujú, na stavbe sa pracuje aj trojfázovo,“ tvrdí Remeta.

Možné finančné problémy spoločnosti a nevyplácanie subdodávateľov odmieta. Keď však týždenník PLUS 7 DNÍ písomne položil konkrétne otázky týkajúce sa vyplácania subdodávateľov, spoločnosť Dúha neodpovedala a o dva dni vedenie zorganizovalo tlačovú besedu. Ani po nej sme sa však odpovedí na nami položené otázky nedočkali.

Podozrenie OLAF-u

Europoslanec Richard Sulík upozorňuje, že Dúhu už preveruje Európsky úrad pre boj proti podvodom (OLAF). A to pre možné zneužitie eurofondov.

V roku 2013 Dúha vyhlásila obstarávanie na dodanie strojov na výrobu nábytku za vyše 3,2 milióna eur bez DPH. Dúha vraj v prvom obstarávaní vysoko nadhodnotila cenu.

Nakoniec obstarávanie zrušila a podľa správy na Sulíkovej stránke vyhlásila o pár mesiacov nové. Opäť v ňom bola do posledného centa rovnaká odhadovaná suma vo výške 3 129 443,80 eura bez DPH.

Z pôvodne problémových podmienok sa vraj nezmenilo prakticky nič. Paradoxne, v obstarávaní pribudli nové, neprimerané podmienky. „Toto podozrenie o zneužití eurofondov zo strany Dúhy je preto také donebavolajúce, že je ako ušité pre OLAF,“ píše Sulík.

Vianočné tipy na darček