Prísne strážené: Miesto havárie obliehala polícia. Vrtuľník našťastie spadol do poľa pri obci Stretavka.

Rušno na našej hranici s Ukrajinou: Čo kamera nevidí, to sa nestalo

Prelety pašeráckych strojov nad slovensko-ukrajinskou hranicou sú podľa zasvätených bežné, ani havarovaný vrtuľník vraj nebol na Slovensku prvýkrát.

Pašeráci a prevádzači operujúci na slovensko-ukrajinskej hranici majú mnoho ciest, ako sa dostať cez schengenskú hranicu. Po tom, čo prišli o tunel pri Vyšnom Nemeckom, tlačia svoj „tovar“ do Európy ďalšími cestami.

V súčasnosti preferujú vzdušný koridor, keďže na Ukrajine možno za lacný peniaz kúpiť stroje i pilotov. Nič na tom nezmenia ani nehody na slovensko- ukrajinskom pomedzí.

Pašeráci tvrdia, že nelegálny biznis pribrzdia iba na chvíľu, kým sa situácia neupokojí. Vraj to nebude inak ani v prípade vrtuľníka, ktorého havária pri slovenskej obci Stretavka si vyžiadala osem ľudských životov vrátane ilegálnych utečencov na palube.

Sebaisté vyhlásenia politikov na čele s premiérom Robertom Ficom o prísne stráženej schengenskej hranici na východe krajiny považujú za divadlo pre verejnosť. Pripomínajú, že lákadlu peňazí z lukratívneho biznisu nezriedka podľahnú i muži zákona.

„Nie je nič jednoduchšie, ako na chvíľu odkloniť monitorovacie kamery. To, čo kamera nevidí, neexistuje,“ tvrdí náš zdroj žijúci v slovensko-ukrajinskom pohraničí.

Spoločný biznis?

Vrtuľník, ktorý spadol v hustej hmle na pole pri obci Stretavka, mal ukrajinské znaky. Hoci sa zrútil už minulý týždeň v stredu, polícia ho našla o dva dni. Hľadanie sťažovala hustá hmla a pátracie vrtuľníky vzlietli až v piatok, keď na Zemplíne opäť vyšlo slnko. Zo zaistených dôkazov vyplýva, že stroj sa zachytil zadnou vrtuľou o zem a skončil v stromoch.

„Nádrž vraj okamžite vybuchla a palivo zhorelo. Telá, ktoré zostali uväznené vo vraku, boli obhorené. Dvaja pasažieri zo stroja vypadli a potápači ich našli v mŕtvom ramene rieky Uh,“ približuje zdroj blízky policajným kruhom nedávny karambol na slovensko-ukrajinskej hranici.

Polícia začala trestné stíhanie vo veci všeobecného ohrozenia. Pri obhliadke miesta činu zaistila okrem iného rôzne písomnosti v arabskom jazyku.

„Dnes je známe, že vrtuľník patril aeroklubu v Odese. V tomto prípade sa u nás nehovorí o prevádzačstve, ale rovno o biznise s ľuďmi,“ tvrdí náš zdroj pohybujúci sa v pohraničí. Podľa neho nešlo o prvý prelet vrtuľníka na Slovensko.

„Či to niekto oficiálne pripustí, alebo nie, vrtuľník previezol ľudí i pašovaný tovar cez hranicu niekoľkokrát. V nelegálnom biznise sa nehľadí na údržbu ani letové hodiny. Keď sú podmienky na pašovanie, lieta sa, koľko to ide.“

Dodáva, že všetko funguje podľa vopred dohodnutých pravidiel. „Vyzdvihne sa tovar, preletí sa s ním cez hranicu a odovzdá sa ďalším. Aj na tento vrtuľník niekto na Slovensku čakal. Utečenci mali nastúpiť do auta a pokračovať v ceste za slobodou,“ poukazuje na to, že nejde iba o „ukrajinský biznis“.

Čítajte viac:

Riskantný pašerácky biznis: Na hranici s Ukrajinou je poriadne horúco

Nápor na hranicu

Konkrétne príčiny pádu vrtuľníka preveruje polícia. V čase uzávierky nebolo jasné, či šlo o chybu pilota, technickú poruchu motora, alebo vrtuľník zasiahli naše obranné zložky. Hovorca ministerstva vnútra Ivan Netík potvrdzuje, že v poslednom čase zaznamenali niekoľko nelegálnych preletov ponad slovensko- ukrajinskú hranicu.

„Pracujeme s verziou, že ide o pokus o nelegálne prekročenie hranice. Vzhľadom na to, že pozemná hranica je veľmi dobre strážená, pašeráci sa uchyľujú k takým praktikám, ako je lietanie v hmle, v nepriaznivom počasí a nízko nad zemou,“ dopĺňa.

Aj preto vraj boli zhruba týždeň pred nájdením vrtuľníka na hranici dve helikoptéry z Prešova. Náš zdroj z prostredia ukrajinskej polície pripomína, že letecké stroje s nelegálnym „nákladom“, či už ide o cigarety, utečencov, alebo diamanty, neštartujú blízko pri hranici.

Ukrajinská polícia podľa neho eviduje vzlety od Mukačeva, Ľvova, z Ivano-Frankivskej oblasti na juhozápade Ukrajiny či dokonca z oblasti pod Kyjevom.

„Vieme o prípadoch, keď pilot nahlásil normálny let po Ukrajine. Medzitým pristál niekde na poli alebo spevnenej ploche, naložil náklad, prešiel cez hranice, vyložil ho tridsať-štyridsať kilometrov vzdušnou čiarou vo vašom vnútrozemí a letel späť.

Policajti im to však zatiaľ nevedia dokázať. Keďže lietajú nízko, žiaden radar ich nezachytí a my musíme akceptovať len ich riadne nahlásený letový plán,“ približuje Ukrajinec.

Čítajte viac:

Cigarety pašované z Ukrajiny sa fajčia aj v Bruseli!

Stroje i piloti na predaj

Lietadlá a vrtuľníky vhodné na pašovanie sa dajú kúpiť na Ukrajine za lacný peniaz, ponuka je pestrá. „Ukrajina je veľká. Strojov, ktoré v minulosti využívala armáda alebo slúžili na civilné účely, sú tisícky. Niektoré sú v špičkovom stave, iné dožívajú, majú aj štyridsať rokov. Kupovať môže každý, kto má peniaze,“ opisuje náš zdroj z pašeráckeho prostredia.

Dodáva, že na Ukrajine dnes možno zohnať čokoľvek, od funkčného tanku až po originály ruského výtvarníka Iliu Jefimoviča Repina. „Všetko závisí od toho, kto je koľko ochotný investovať.“

„Na predaj“ sú podľa zdroja i piloti. Na Ukrajine je mnoho bývalých vojenských a civilných letcov, ktorí prišli o prácu. „Robota je málo platená, pracovných príležitostí minimum. Keď niekto ponúkne tisíc eur za nelegálny prelet, nik neváha. Aj s rizikom, že tam skape.

Navyše, nerobme si ilúzie, že lety na Slovensko sa skončia záchytom. Vaši zatiaľ ‚chytili‘ iba tie stroje, ktoré havarovali. U nás sa otvorene hovorí o užhorodsko-vojanskej magistrále,“ zdôrazňuje náš zdroj.

Tvrdí, že za posledný štvrťrok sa medzi pašerákmi a prevádzačmi hovorilo hneď o niekoľkých desiatkach preletov cez slovensko-ukrajinskú hranicu. „Koľko ich bolo naozaj, vedia iba tí, ktorí ich platia,“ krčí plecami.

Vrtuľníky a lietadlá s „horúcim“ nákladom štartujú hlavne v nepriaznivom počasí a hmle alebo v noci. „Piloti poznajú terén. Ak nie, pri dnešných navigačných systémoch nemajú problém doštudovať si trasu. Lietajú nízko, aby ich nezachytili radary. Riskujú síce, že ich budú zo zeme počuť, no v hmle alebo tme ich nik nezostrelí,“ prezrádza náš zdroj.

Poukazuje na to, že podobné prelety najmä s cigaretami na palube sa robili aj z Bieloruska na Ukrajinu či z Ukrajiny do Poľska. „Ukrajinskí policajti chytili len toho, kto havaroval.“

Ľudia žijúci na Ukrajine sa zhodujú, že kým sa nezlepší životná úroveň a nezmiznú hranice, bude sa pašovať. „Zisky z pašeráctva a prevádzačstva sú rozprávkové.

Najvyššie postavené persóny zarábajú na tovare a ľuďoch miliardy eur, drobní pašeráci a prevádzač dostanú len odrobinky. Aj tak sa im to však oplatí. Kým učiteľ u nás zarobí v prepočte sto eur mesačne, ‚šikovný‘ pašerák aj tisíc,“ dôvodí.

Horúco na východnej hranici

Nedávny pád vrtuľníka pri obci Stretavka je jedným z viacerých oficiálne evidovaných incidentov, ku ktorým došlo na slovensko-ukrajinskom pomedzí. Pred časom priviezli dvaja cudzinci pred michalovskú nemocnicu dobodaného muža s belgickým pasom, neskôr zaparkoval pred zdravotníckym zariadením cudzinec s mŕtvym bratom.

Verejnosť zaujalo i zelené lietadlo, ktoré núdzovo pristálo na poli pri Nižnom Hrušove. Hoci stroj mal vyrezané ukrajinské identifikačné znaky, na jednej časti mu zostala ukrajinská vlajka.

Pilot zmizol, podľa nášho zdroja šlo o pašeráka cigariet. Ministerstvo vnútra uviedlo, že lietadlo monitorovali a na poli pristálo preto, lebo mu obranné zložky znemožnili pristáť na okolitých poľných letiskách.

Podľa jednej z verzií stroj pilotoval mŕtvy cudzinec, ktorého doviezol jeho brat pred michalovskú nemocnicu. Neskôr sa ukázalo, že pilot bol Ukrajinec. Podľa našich informácií bude v najbližších dňoch obvinený z nelegálneho prekročenia hranice a možno aj z pašovania.

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].