Bratislavské letisko: Tu sa stal incident, do ktorého boli zapojené štyri lietadlá a Miroslav Bartoš.

Šéf letovej prevádzky takmer spôsobil katastrofu. Zastáva dve funkcie!

Riaditeľ štátnych Letových prevádzkových služieb nedodržal predpisy a hazardoval s lietadlami plnými pasažierov a paliva. Incident vyšetrovali jeho podriadení.

Generálny riaditeľ Letových prevádzkových služieb Slovenskej republiky (LPS) Miroslav Bartoš nedávno spôsobil poriadny rozruch. Popri šéfovaní v štátnom podniku totiž stíha pracovať aj ako riadiaci letovej prevádzky.

Koncom mája počas svojej služby na riadiacej veži bratislavského letiska porušil predpisy hneď dva razy. Incident na ploche letiska sa týkal až štyroch lietadiel. Prípad, ako to u nás býva zvykom, skončil klasicky pod kobercom.

Problémová udalosť sa odohrala 29. mája krátko pred ôsmou hodinou ráno. Bartoš koordinoval štyri lietadlá, pričom im vydal rozporuplné príkazy.

Incident možno rozdeliť na dve časti. V prvom prípade povolil pri odlete stroju Českých aerolínií takzvané vytláčanie zo stojiska 7 na rolovaciu dráhu. Z tej sa však práve blížilo lietadlo linky Ryanair na stojisko 8.

Vytláčanie a súčasný vjazd druhého lietadla na susediace stojisko je podľa predpisov zakázané. Situáciu zachránil pracovník, ktorý zastavil vytláčanie stroja ČSA.

Pri ďalšom maléri, tentoraz na stojiskách 10 a 11, dve vedľa seba stojace lietadlá Ryanairu súčasne dostali povolenie na vytláčanie, a to obe rovnakým smerom na odbavovaciu plochu. A to je tiež zakázané.

„V prípade lietadiel spoločnosti Ryanair hrozilo, že pri kolízii by mohlo dôjsť k veľkým stratám, pretože lietadlá boli pred odletom plné paliva a cestujúcich,“ poukazujú na udalosť zamestnanci, ktorí si neželajú byť menovaní.

Pilot jedného z lietadiel sa dokonca opýtal Bartoša na veži, či je podľa neho v poriadku vytláčať, keď aj druhé lietadlo z vedľajšieho stojiska je vytláčané. Riaditeľ to nechal na nich: „Nemám problém mať dve lietadlá na odbavovacej ploche, takže ak chcete vytláčať, je to na vás, a ak chcete ostať, v poriadku,“ zahlásil.

Predpisy, a najmä tie v leteckej prevádzke, nie sú dané pre nič za nič. „Medzi vytláčanými lietadlami musia byť minimálne dve stojiská voľné. On nechal nepochopiteľne vytláčať dve lietadlá stojace vedľa seba. Mohli sa zachytiť krídlami a dva stroje by boli vyradené.

No čo je vážnejšie, turbíny lietadiel sú také silné, že pri točení mohli odfúknuť ľudí a všetky drobné mechanizmy na vedľajšom stojisku,“ vysvetľuje človek znalý problematiky. Pri Bartošovom „kikse“ musel opäť zasiahnuť ramp agent s pilotom, ktorí prerušili vytláčanie jedného z lietadiel.

Tutlali, no neututlali

Incident by sa možno nikdy nebol dostal na svetlo sveta, nebyť letiskového dispečingu, ktorý sa na postup veže, v danom prípade Miroslava Bartoša, sťažoval.

Letisko odoslalo LPS dve hlásenia o udalosti a možných ohrozeniach. Vec začal vyšetrovať odbor bezpečnosti - priamo podriadený generálnemu riaditeľovi, čiže Bartošovi. Napriek tomu si vyšetrovateľ zachoval chladnú hlavu a jasne stanovil - príčinou udalosti bolo nedodržanie postupov riadiacim.

Miroslav Bartoš by pritom ako šéf LPS mal poznať záväzný dokument, ktorý definuje postupy na vytláčanie a ťahanie lietadiel. Ako vedúci zamestnanec podniku má dokonca povinnosť oboznamovať s ním svojich podriadených.

Podľa odborného vyšetrovania práve tento dokument slúži na „minimalizovanie rizika kolízie alebo zrážky lietadiel na zemi“. Tie sa zaraďujú medzi udalosti s veľmi drahými následkami.

„Nie je pravda, že riadiaci nedodržal predpisy. Dodržal všetky, za ktoré zodpovedá. Riadiaci v žiadnom prípade nezodpovedá za pohyby na odbavovacej ploche,“ obhajuje sa - v treťej osobe - Bartoš napriek tomu, že teraz už aj on sám musí vedieť, že dokument, o ktorom by mal mať vedomosť, hovorí pravý opak.

Chránia ho mocní?

Incident, ktorý mohol spôsobiť veľké škody, rozhodne nemal drahé následky pre Miroslava Bartoša. Záver vyšetrovania dal iba odporúčania na vykonanie rozboru udalosti, iniciovanie rokovaní s prevádzkovateľom letiska o usporiadaní prevádzky a potrebu monitorovať vývoj rizikových situácií. Veď ako by mohli sankcionovať podriadení svojho šéfa?

Ministerstvo dopravy ako zakladateľ LPS, rovnako ako Bartoš, v tom konflikt záujmov nevidí. „Riaditeľ podniku nemá žiadnu možnosť ani prostriedky zasiahnuť do vyšetrovania,“ tvrdí hovorca Martin Kóňa.

Vskutku zaujímavá argumentácia. Na konflikt záujmov v tomto prípade však poukázala aj Európska agentúra pre bezpečnosť v letectve pri jednom z minuloročných auditov, ktoré vykonala v LPS.

Navyše, o ovplyvňovaní pred časom otvorene prehovorila aj Bartošova podriadená a šéfka samotného odboru bezpečnosti, ktorý incident priamo vyšetroval: „V súvislosti s touto problematikou vedúca odboru bezpečnosti (SAF) plánuje pripraviť s Leteckým a námorným vyšetrovacím úradom (LNVÚ) dohodu o vyšetrovaní udalostí v leteckej prevádzke spôsobených riaditeľom podniku.

Ak bude takéto vyšetrovanie zastrešovať LNVÚ, zabráni sa ovplyvňovaniu výsledkov vyšetrovania.“

Sankcia žiadna

Či minister Ján Počiatek vyvodí voči Miroslavovi Bartošovi dôsledky, sme sa nedozvedeli. K riaditeľovmu prešľapu bol tolerantný aj Dopravný úrad, ktorý rozhodoval o sankciách a mohol mu pozastaviť činnosť.

„Dopravný úrad vo vzťahu k riadiacemu letovej prevádzky nevyvodil žiadnu sankciu, keďže nedošlo k ohrozeniu bezpečnosti prevádzky a keďže sa na uvedený prípad aplikuje princíp just culture principles (kultúra spravodlivosti), za neúmyselné zlyhanie ATCO (riadiaci letovej prevádzky) sa nevyvodzujú sankcie,“ uviedla hovorkyňa Miroslava Janušicová.

Po ďalší konflikt záujmov tu však opäť netreba chodiť ďaleko. Dopravný úrad je podľa zákona financovaný aj zo zdrojov LPS.

Tam, kde tečú peniaze

LPS je jedna z najziskovejších štátnych firiem. Len za minulý rok tvorili jej tržby vyše šesťdesiatsedem miliónov eur a zisk prekročil päťmiliónovú hranicu. Z tohto koláča sa ušlo tridsaťosemročnému Miroslavovi Bartošovi deväťdesiatjedentisíc eur.

Len pre zaujímavosť, od nástupu druhej Ficovej vlády je v LPS na čiastočný úväzok zamestnaný aj Mário Partl, ktorému v podniku hovoria Bartošov poradca.

Tento muž je zároveň členom predstavenstva akciovky Bratislava Trade Center, kde nastúpil po Robertovi Kaliňákovi a Jánovi Počiatkovi. Počiatek je šéfom rezortu dopravy, pod ktorý Letové prevádzkové služby spadajú.


  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].
VIDEO Plus 7 Dní