V luxuse: Aj v čase, keď už mal HF Steel dlhy, žil jeho vtedajší konateľ a spoločník Ladislav Fico na vysokej úrovni.

Skončila firma premiérovho brata v rukách ľudí z podsvetia?

Po rýchlostnej ceste PRIBINA okolo Nitry jazdia autá už takmer rok. Koncesionár tohto prvého projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) firma Granvia Construction cestu odovzdal do užívania a riadne zaplatil svojim dodávateľom.

Dodávatelia Granvie mali svojich dodávateľov a tí zasa subdodávateľov. Tí poslední v reťazci však svoje peniaze nedostali. A zdá sa, že ich už ani neuvidia. Medzi nevyplatenými položkami svietia aj faktúry subdodávateľských firiem, ktoré dodávali materiál či služby na R1 spoločnosti HF Steel, patriacej kedysi premiérovmu bratovi Ladislavovi Ficovi. Ten sa však už s dlhmi trápiť nemusí. Jeho firma skončila v rukách zahraničného majiteľa pochybného pôvodu a z luxusnej adresy v Nitre sa presťahovala do lesa v Modre.

Salámová metóda

„Najprv sa z firmy HF Steel vytratil Ladislav Fico. Nenápadne, ešte v januári tohto roku sa v internetovom výpise z Obchodného registra ukázalo, že už nie je ani spoločníkom, ani konateľom. Zostal tam iba Štefan Herman. V septembri tohto roku už mala firma nového majiteľa aj konateľa. S dátumom 28. septembra je uvedený ako štatutár aj spoločník Sébastien Mocci s bydliskom na Rue des Moulières vo francúzskom Le Cannet. Vyzerá to na klasický scenár - zobrať štátnu zákazku, nezaplatiť dodávateľom a spoločnosť prepísať na bieleho koňa. Počul som, že vraj nie sme jediní,“ hovorí konateľ košickej firmy Ocekon. Táto firma dodala na rýchlostnú cestu R1 mostnú konštrukciu, za ktorú jej HF Steel dodnes nezaplatil. Zmena vlastníka v HF Steele nebola jedinou zmenou, ku ktorej došlo.

Spoločnosť HF Steel, hrdiaca sa desaťročnou tradíciou vo výrobe a montáži oceľových konštrukcií, s referenciami od firiem zvučných názvov, zmenila aj sídlo. Z luxusných kancelárií na Novozámockej ulici v Nitre sa presťahovala na Okružnú ulicu do Modry. Pri hľadaní nových priestorov firmy, ktorá sa na svojich internetových stránkach pýši, že úspešne zrealizovala most nad križovatkou R1 na trase diaľnice Nitra-Kynek - Selenec, most cez rieku Nitra, ale aj terminál Letiska Milana Rastislava Štefánika, sme sa ocitli v lese nad vinohradníckym mestečkom Modra v časti Harmónia.

Rozbitá chata

„Hľadáte Okružnú ulicu číslo 3239? Poďte, zavediem vás, sami to budete ťažko hľadať,“ ochotne sa ponúkne pani roznášajúca poštu. O chvíľu už stojíme pred plotom s tabuľkou označujúcou popisné číslo. Za plotom vidíme zvyšky akejsi niekdajšej podnikovej chaty, bez okien či dverí, so zdevastovaným interiérom. „To je ono. Parádne firemné sídlo, pravda? Sídli tu niekoľko desiatok firiem, ktoré nemajú ani len schránku. Poštu im nechávame zastrčenú v plote, chodia sem exekútori, policajti, daniari, riešili to tu aj miestne úrady,“ dodáva poštárka. V chatovej oblasti v Harmónii bývajú ľudia aj celoročne, väčšinou ide o dôchodcov, ktorí sú doma celé dni a vidia i počujú, čo sa deje. „Hento tam? Veď to smrdí mafiánskymi praktikami. Párkrát sme si tu všimli, ako v noci prišlo so zhasnutými svetlami auto, vyskočil z neho chlap, zhrabol porozhadzovanú poštu a utekali kadeľahšie. Čo je horšie, chodia sem oklamaní veritelia, ktorým tieto firmy dlhovali. Raz sme tu videli človeka, ktorý stavebnej firme vyplatil veľkú finančnú zálohu. Keď zistil, že nový majiteľ firmy sídli tuto v lese, rozplakal sa uprostred cesty. Bojíme sa, aby sa tu nejaký zúfalec, ktorý prišiel o peniaze, rovno neobesil,“ hovorí okoloidúci pán zo skupinky na prechádzke.

Stajňa bielych koní?

Keď si do Obchodného registra na internete zadáme adresu Okružná 3239 v Modre, objaví sa spolu 309 záznamov. Všetko sú to firmy, ktoré sídlia alebo sídlili na tejto obskúrnej adrese. Väčšinou ide o stavebné spoločnosti, nájdu sa však aj autobazáry, investičné, bezpečnostné či výrobné spoločnosti. Prevažná časť z nich má spoločného menovateľa. Konateľmi sú v nich dvaja päťdesiatnici, Jozef P. a Jozef B. či o niečo mladší Ondrej Zs. Prvý má ako konateľ alebo spoločník celkovo 253 záznamov, druhý až 314 záznamov, tretí „iba“ 240. Jozef B. si v dokumentoch uvádza adresu v staršom pavlačovom dome v širšom centre Bratislavy. „Jáj, Jozefa hľadáte? Ten už tu nebýva dobrých pár rokov. Ten byt už niekoľkokrát zmenil majiteľa. Ale stále ho tu hľadajú všelijakí divní ľudia, čo vyzerajú ako mafiáni. No a, samozrejme, exekútori, policajti, ľudia, ktorým dlhuje. Pošta sa mu hromadí. On sem občas chodieva, je to taký vysoký, dobre oblečený chlap, ovešaný reťazami. Vidno, že má dosť peňazí, ale nie až tak veľa, keď chodí autobusom. Občas ho vidno aj na Miletičke v jednej z búd,“ hovorí človek, ktorého stretneme na ulici. Podobne pochodíme aj pri návšteve Jozefa P. v baraku v robotníckej kolónii na periférii. Jeho niekdajšia suseda tvrdí, že už roky v byte nebýva a rovnako ako Jozefa B. ho na tejto adrese hľadajú exekútori, policajti aj „divní“ ľudia. V lokalite sa vraj občas ukáže Jozefova družka Lýdia, s ktorou by mal bývať niekde na Trnávke. „Boli to takí čudní ľudia. Cez deň boli doma, na večer vyrážal do mesta. Alebo k nim chodili jeho kamaráti a hrali dlho do noci karty,“ dodáva suseda. Na Okružnej ulici v Modre sídli aj ďalšia eseročka, ktorú ešte do minulého roka vlastnilo duo Štefan Herman a Ladislav Fico. V nej je konateľkou Belgičanka exotického pôvodu Eliette Tshiamala- Kalenga z Bruselu. Táto dáma má na Okružnej usídlenú aj ďalšiu firmu LPA SK, a. s. V dozornej rade tejto akciovky sedia ďalší traja Francúzi - podľa mien Alared Nzambu, Jacques Essis Mebedje a Poly Tsilumba-Matenda ide zrejme o osoby afrického pôvodu.

Kam zmizli peniaze?

S našimi zisteniami sa vraciame ku konateľovi Ocekonu, ktorému HF Steel stále dlhuje vyše 110-tisíc eur. Fakt, že firma, ktorá mu dlhuje veľa peňazí, sídli v rozbitej lesnej chate a nový francúzsky majiteľ je nevedno kde, ho nepoteší. „Tam si len ťažko uplatníme exekúciu. Kde nič nie je, tam ani smrť neberie. Chceme však preskúmať aj iné možnosti, lebo nám bola spôsobená škoda,“ povzdychne si Košičan. Pre istotu ešte raz posielame otázku firme Granvia Construction, či za spomínaný most nad R1 svojmu dodávateľovi zaplatila. „Keďže spoločnosť HF Steel nikdy nebola zmluvným partnerom spoločnosti Granvia Construction v rámci projektu výstavby rýchlostnej cesty R1, v tejto záležitosti sa treba obrátiť na dodávateľa stavebných prác, s ktorým mala spoločnosť HF Steel uzavretú zmluvu. Spomínaný mostný objekt bol prevzatý ešte v roku 2011 a zádržné voči nášmu zmluvnému partnerovi bolo dávno uvoľnené.

Navyše, naša spoločnosť si vždy riadne plnila finančné i zmluvné záväzky voči svojim zmluvným partnerom,“ píše sa v stanovisku Lenky Kubejovej z Granvia Construction. Spomínaným zmluvným partnerom, o ktorom hovorí Kubejová, je ďalšia nitrianska firma Best Stav. Tá mala mať priamo zmluvu s HF Steelom. „Naša spoločnosť si riadne plní finančné a zmluvné záväzky a rovnako aj voči spoločnosti HF Steel má uhradené všetky faktúry spojené s výstavbou mosta na R1,“ odpovedá Andrea Bolechová z Best Stavu. Čierny Peter teda ostáva v rukách HF Steelu. „Dovolali ste sa do HF Steelu, ale pán Mocci tu nie je,“ hovorí človek, ktorý zdvihol mobil na kontaktnom čísle HF Steelu z jeho internetovej stránky. Tvrdí, že Mocciho treba hľadať na novej adrese firmy. Keď mu oznámime, že v rozbitej búde sa nikto nezdržiava, zneistie. „K tomu ja vám neviem nič povedať. Spojte sa s pánom Hermanom, v pondelok tu bude.“ Rovnaká odpoveď prichádza aj na otázku, ako mienia riešiť vyplatenie starých pohľadávok z obdobia pred prevodom firmy. „Musíte sa porozprávať s pánom Hermanom. On bol štatutár. Ja som len zamestnanec a čakám, čo bude ďalej.“ Keď podľa pokynov voláme v pondelok Štefana Hermana, telefón vyzváňa, ale nikto ho nezdvíha.

Dlhy, dlhy, dlhy

HF Steel nielenže nezaplatil dodávateľovi, dlhy po ňom ostali aj v Sociálnej poisťovni. K dnešnému dátumu dlh firmy HF Steel dosahuje 69 547 eur, firma HFK Group dlhuje 9 524 eur, HM Cars Štefana Hermana štátu dlhuje „iba“ 918 eur. Aj túto spoločnosť, ktorá bola kedysi luxusným autosalónom HM Bavaria, previedol Štefan Herman na nového majiteľa. Hrdým štatutárom je odnedávna Mexičan Jose Luis Acosta a firma už viac nesídli na Novozámockej ulici v Nitre, ale v niekdajšej záhradkárskej kolónii na ulici Nové Pálenisko neďaleko bratislavského Slovnaftu. „HF Steel stihol zmeniť majiteľa aj konateľa na poslednú chvíľu. Od 1. októbra 2012 platí novela zákona, podľa ktorej prevod alebo rozdelenie väčšinového obchodného podielu sú možné len so súhlasom správcu dane. Súhlas je podmienený skutočnosťou, že firma nemá žiadne dlhy voči štátu,“ vysvetľuje právnik venujúci sa obchodnému právu. Podľa neho sa práve touto novelou malo predísť aj podvodným prepisom firiem, ktoré sa dejú aj v réžii ľudí z podsvetia. Prevod firmy na bieleho koňa stojí niekoľko tisíc eur, záleží na zložitosti prípadu. Ako však dodáva, už dnes poznajú profesionálni bankrotári spôsob, ako zákon obísť.

„Súhlas daňového úradu nebude treba doložiť pri prevode menšinového obchodného podielu, pri nadobúdaní a prevode vlastného väčšinového obchodného podielu spoločnosťou, ak je spoločníkom alebo nadobúdateľom obchodného podielu zahraničná osoba,“ dopĺňa odborník, komentujúc prevody firiem na exotických štatutárov. Fakt, že v Obchodnom registri začali pribúdať firmy s pochybnými adresami a zahraničnými štatutármi bez prechodného pobytu na Slovensku, svedčí len o tom, že skupiny, ktoré podobné prevody skrachovaných zadžených firiem organizujú, už našli cestičku, ako novelu zákona parádne obísť.


  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].
VIDEO Plus 7 Dní